سامانه«پل» با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل و انتقال وجوه رونمایی میشود. در این خصوص، نایب رئیس هیاتمدیره بانک تجارت گفت: در حال آمادهسازی سامانه پل هستیم و پس از تعامل نهایی با شرکتهای مرتبط با بانک تجارت، بهزودی به این سامانه برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، ملحق خواهیم شد.
به گزارش بانکداری ایرانی، مرتضی ترکتبریزی با اشاره به اینکه در بانک تجارت، هر سامانه حاکمیتی که ابلاغ شود، حتما شرکت خواهیم کرد و برای تمرینات اولیه و هماهنگسازیهای مورد نظر، تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد، اظهار کرد: درخصوص سامانه «پل» که اخیرا مسوولان بانک مرکزی درباره آن صحبت کردهاند، در حال آمادهسازی هستیم و پس از تعامل نهایی با شرکتهای مرتبط با بانک تجارت، بهزودی به سامانه «پل» برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، ملحق خواهیم شد. عضو هیاتمدیره بانک تجارت با اشاره به اینکه سامانه «پل» راهکاری برای انتقال لحظهای وجه از طریق سازوکار حساب به حساب در شبکه بانکی است، اظهار کرد: در این میان البته باید مسائل مرتبط با آموزش مشتریان را به خوبی انجام دهیم. این مقام مسوول در بانک تجارت در ادامه با اشاره به مثبت بودن نتایج بهرهمندی از سامانه «پل» در شبکه بانکی اظهار کرد: در این شرایط باید توجه و حواسمان به شرکتهای نوپا و فینتک و استارتآپهایی که در حوزه بانکی مشغول کار هستند، باشد. زیرا باید در کشورمان کاری کنیم که سرویسها را متنوع و غیرمتمرکز ارائه دهیم. در حقیقت باید به سمتی حرکت کنیم که شرکتهای کوچک استارتآپی که در حال ارائه سرویسهای خوب و چابک به مردم هستند و به سیستم بانکی در ارائه خدمات، کمک موثری دارند، در این مسیر جدید احساس خوبی داشته باشند. به بیان دیگر باید نقش این نوع شرکتها را در نظام بانکی جدی بگیریم. باید کاری کنیم که این شرکتها با ارائه سامانههای جدید، از بین نروند و همچنان به خدمترسانی ادامه دهند.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت بررسی ریسک هر کاری در شبکه بانکی و خدماتی اظهار کرد: در خصوص هرکاری که ریسک بالایی دارد، نباید اقدامی انجام دهیم که منجر به توقف آن کار شود؛ در حقیقت محدود کردنهای ما در شبکه بانکی، باید بر اساس ریسک موضوع باشد. این در حالی است که باید توجه داشت در سیستمهای دنیا، ابتدا ریسک را بررسی میکنند سپس بر اساس ریسک، کنترل میگذارند. ترکتبریزی در انتها افزود: باید نگاه سیاستگذار در حوزه اپلیکیشنها و حوزه سرویسها، ریسکمحور باشد.
این مساله چند خاصیت دارد: اول اینکه هزینههای بانکها را به شدت کاهش میدهد، دوم؛ نگاه مشتری را به سرویسهای بانکی مثبت میکند و در نهایت تجربه مشتری نیز خیلی خوب و علاقهمند به شبکه بانکی کشور خواهد شد. ولی از آن طرف باید کنترلهای ریسک را با استفاده از ابزاری همچون مانیتور و چک کردن به طور دائم، انجام دهیم.
همچنین در این باره داوود محمدبیگی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی اظهار کرد: این خدمت جدید، از منظر کارکردی و همچنین از منظر مشتری، خیلی شبیه به انتقال وجه کارت به کارت است. منتها مبدأ و مقصد تراکنشها در این سامانه، حساب به جای شماره کارت است.