کد خبر: ۱۹۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - 28 November 2021
بانک‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و به سودآوری بیشتری دست یابند، تلاش زیادی می‌کنند تا در بخش تسهیلات احتیاط بیشتری کرده و در صورت معوق شدن اقساط، برای وصول آن پیگیری جدی انجام می‌دهند.

بانک‌ها برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و به سودآوری بیشتری دست یابند، تلاش زیادی می‌کنند تا در بخش تسهیلات احتیاط بیشتری کرده و در صورت معوق شدن اقساط، برای وصول آن پیگیری جدی انجام می‌دهند.

  به گزارش بانکداری ایرانی، بانک دی نیز در این رابطه در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده است. در درجه اول با رعایت بهداشت اعتباری تلاش کرده است تا به مشتریانی تسهیلات پرداخت کند تا در پرداخت اقساط خود مشکلی نداشته باشند.
درواقع در بانک‌های بزرگ دنیا و مؤسسات مالی و اعتباری در درجه اول مشتریان را اعتبار سنجی کرده و سپس بر اساس اعتبار افراد حقیقی و حقوقی با آن‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند لذا بر این اساس بانک‌ها تلاش می‌کنند ابتدا وضعیت مشتریان را بررسی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، بانک دی در هشت‌ماهه منتهی به 30 آبان 1400 بالغ‌بر 243 هزار و 512 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که در پی آن 17 هزار و 195 میلیارد ریال درامد کسب کرده است که نسبت به سال گذشته با رقم 183 هزار میلیارد ریال رشدی 33 درصدی را تجربه کرده است. اما از آن مهم‌تر موضوع سلامت در پرداخت تسهیلات و به‌اصطلاح رعایت بهداشت اعتباری است.

در صورت‌های مالی سه‌ماهه نخست امسال آمده است که در پایان سال گذشته مطالبات مشکوک الوصول بانک دی صفر بوده است و هیچ مشکلی در این حوزه نداشته‌اند . این وضعیت در سال 98 نیز تکرار شده است. تذکر این نکته مهم است که به دلیل وضعیت کرونا و تکلیف بانک مرکزی پرداخت اقساط اموال شده و این مساله به معنی مطالبات معوقه یا مشکوک الوصول نیست اما در این سرفصل ها نوشته می شود.

در همین رابطه، چندی پیش نایب رییس هیئت‌مدیره بانک دی تأکید زیادی بر بهداشت اعتباری کرده و افزود: «در این راه باید اعتبارسنجی مشتریان با رعایت کامل بهداشت اعتباری انجام شود. در دو سال گذشته با پیاده‌سازی برنامه‌های استراتژیک در حوزه‌های گوناگون و اصلاح فرایندها، به‌ویژه در حوزه اعتباری، شاهد بهبود بسیاری از شاخص‌های عملیاتی و چابکی در ارائه خدمات بوده‌ایم. مهم‌ترین مسائل بخش اعتباری بانک دی در حال حاضر طولانی بودن فرایند اعتبارسنجی و اصلاح نسبت مصارف به منابع است که با تشکیل کارگروه‌های مشترک میان شعب و ستاد، اصلاحاتی در فرایندها و سیاست‌های اعتباری بانک انجام‌شده است که امیدواریم نتیجه آن را در افزایش رضایتمندی مشتریان مشاهده کنیم.»

بر همین اساس و برای کاهش مطالبات و افزایش نیافتن آن، بانک دی برای تمام شعب خود این تکلیف را تأکید کرده است که باید در خصوص وصول مطالبات تلاش زیادی کرده و به‌هیچ‌وجه نباید این موضوع را با سهل‌انگاری پشت سر بگذارند.

در سال‌های اخیر مدیران بانک دی، با طرح تشویقی، وصول مطالبات در دو بخش امهال و بخشودگی اجرایی شد و برای نخستین بار در قالب این طرح حدود اختیارات بخشودگی جرایم دیرکرد مشتریان مشمول به کمیته‌های اعتباری شعب واگذار شد تا شعب با توجه به شناخت خود از مشتری و در نظر گرفتن شرایط هر مشتری و حسب اختیارات اعلام شده برای اجرای آن اقدام کنند. نتیجه این اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت گرفته برای دستیابی به اهداف این طرح کاهش 4 درصدی نسبت معوقات به مصارف بانک (NPL) از سال 98 تاکنون است به همین دلیل و با این رویکرد نوینی که در این بانک ایجاد شده است، روند وصول مطالبات معوق سرعت گرفته است.

نتیجه این اقدامات این بود که در ماه‌های اخیر وصول مطالبات بانک دی با جدیت پیگیری شده و بهداشت اعتباری رعایت شده و درنهایت مطالبات معوق بانک در رقم‌های بسیار پایین مانده است.

 

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: