کد خبر: ۱۹۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - 20 February 2021
سه رویداد بزرگ این بانک سبب شده است تا این نگرش را در بین کارشناسان به وجود آورد که در سال 1400 بانک دی بانکی بزرگ ، شکوفا و باکیفیت خواهد بود.

بانک دی در روزهای اخیر مرکز توجه کارشناسان امور بانکی و مالی قرارگرفته است.


به گزارش  بانکداری ایرانی سه رویداد بزرگ این بانک سبب شده است تا این نگرش را در بین کارشناسان به وجود آورد که در سال 1400 بانک دی بانکی بزرگ ، شکوفا و باکیفیت خواهد بود.


افزایش سرمایه چند هزار درصدی، سود سازی در ماه و سال‌های اخیر و فروش نیروگاه دماوند ازجمله این خبرها هستند.


افزایش سرمایه‌ای چند هزار درصدی


فزایش سرمایه سنگین 2474 درصدی بانک دی روی کدال نشست.
بانک دی طی نامه‌ای اعلام کرده است که افزایش سرمایه 143 هزار و 300 میلیارد ریالی بانک بلامانع بوده و مراحل قانونی آن در حال انجام است.


پیرو گزارش توجیهی هیات مدیره به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه، به اطلاع می رساند مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا برای افزایش سرمایه‌این بانک طی نامه شماره 99/381787 مورخ 28/11/1399 صادر شده است.


بدیهی است همانگونه که در گزارش توجیهی افزایش سرمایه عنوان گردیده است، افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت همزمان سازمان بورس و اوراق بهادار، و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب آن در مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام خواهد بود.

در حقیقت، بانک دی حدود 2000 درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و حدود 474 درصد از آورده نقدی را در دستور کار خود قرار داده است. شنیده ها حکایت از آن دارد که بانک دی به بانک مرکزی تعهد داده که پس از تجدید ارزیابی و اعمال آن آورده نقدی همه این افزایش سرمایه ترکیبی نبوده و مجزا محاسبه می شود که در نهایت به نفع بانک دی خواهد بود.

 

سال 1400 ، سالی دیگر برای بانک دی

حرکت از زیان به سود عملیاتی
همچنین ، در گزارش 9ماهه بانک دی آمده است که زیان 36 هزار و 936 میلیارد ریالی بانک دی به سود خالص 29 هزارو 873 میلیارد ریال تبدیل شده است که نشان از وضعیت رو به بهبود بانک دارد.


واگذاری دماوند
علاوه بر این، بانک دی در مورخه 29 بهمن 1399 اعلام کرده است که 5،7 درصد از مالکیت سهم خود در شرکت تولید نیروی برق دماوند (سهامی عام) به هقیمت هر سهم 63021 ریال را بصورت نقد واگذار کرده است.
بهاي تمام شده سهام يا حق تقدم واگذار شده در دفاتر شركت 1,500,000 میلیون ریال و سود و زيان واگذاري پس از كسر مخارج انتقال 6,300,000 میلیون ریال شده است. درصد مالكيت قبل از واگذاري 80.2 درصد بوده و در حال حاضر به رقم 74،5 درصد رسیده است. این واگذاری برای آینده بانک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در نهایت؛
در نهایت این رخدادها نشان از آن دارد که وضعیت سرمایه غیرمشاع و دیگر منابع بانک رو به افزایش بوده و با توجه به عملکرد بانک در ماه های اخیر برای سودآوری و افزایش نقدینگی و سرمایه و نقدینگی سال 1400 سال شکوفایی بانک دی خواهد بود.

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: