کد خبر: ۱۹۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - 15 November 2021
در چند روز گذشته برخی از بانک‌های کشور در اطلاعیه‌های جداگانه نسبت به امکان کلاهبرداری، اخاذی و آلوده‌سازی گوشی‌های تلفن‌همراه و هدایت کاربران به صفحات جعلی موسوم به فیشینگ و برداشت غیر مجاز از حساب بانکی آنها به مشتریان خود هشدار داده‌اند.

در چند روز گذشته برخی از بانک‌های کشور در اطلاعیه‌های جداگانه نسبت به امکان کلاهبرداری، اخاذی و آلوده‌سازی گوشی‌های تلفن‌همراه و هدایت کاربران به صفحات جعلی موسوم به فیشینگ و برداشت غیر مجاز از حساب بانکی آنها به مشتریان خود هشدار داده‌اند.

 در همین رابطه بانک ملت به کاربران سامانه همراه‌بانک خود در مورد نصب نرم‌افزارهای جعلی با نام همراه‌بانک ملت هشدار داده است. بنا بر اطلاعیه بانک ملت، سامانه همراه‌بانک این بانک هیچ‌گونه نرم‌افزاری در گوگل پلی با نام همراه‌بانک ملت یا نام‌های مشابه منتشر نکرده و نرم‌افزار منتشر شده در این فروشگاه اینترنتی جعلی است و زمینه دسترسی غیرمجاز با مقاصد کلاهبرداری، اخاذی و آلوده‌سازی گوشی تلفن همراه کار بران را فراهم می‌کند. در این اطلاعیه تاکید شده تنها روش امن برای دانلود نرم‌افزار همراه‌بانک، مراجعه به سایت اصلی بانک ملت یا دانلود نرم‌افزار از بازارچه‌های اینترنتی معتبر معرفی شده در سایت همراه‌بانک ملت است.


هشدار امنیتی بانک‌ها به دارندگان همراه بانک
در این اطلاعیه از کاربران خواسته شده از جست‌وجوی لینک سامانه همراه‌بانک ملت در موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل خودداری شود تا نقشه هکرها و کلاهبرداران برای برداشت غیر‌قانونی از حساب‌های آنان خنثی شود. بانک صادرات ایران هم در اطلاعیه جداگانه‌ای اعلام کرده نسخه جدید همراه بانک این بانک با ۱۳ تغییر از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صادرات به صورت رایگان روی گوشی‌های تلفن همراه اندروید و iOS قابل نصب است و کاربران می‌توانند برای نصب و استفاده از آن به نشانی اصلی این بانک مراجعه کنند. در اطلاعیه بانک صادرات نیز نسبت به وجود نسخه جعلی همراه‌بانک صادرات در گوگل پلی هشدار داده شده و تصریح شده است: در این فروشگاه اینترنتی نسخه جعلی همراه بانک این بانک به جای نسخه حقیقی معرفی شده و کلاهبرداران در قبال دریافت وجه، امکان نصب نرم‌افزار جعلی را فراهم آورده‌اند که در صورت نصب این نرم‌افزار اطلاعات حساب کاربران سرقت می‌شود و حساب بانکی آنها مورد دستبرد قرار می‌گیرد. بانک رفاه هم در سایت خود ضمن آموزش صحیح و ایمن دریافت، نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای این بانک هشدار داده است که همگام با سهولت دستیابی به خدمات مختلف اداری و بانکی از طریق فضای مجازی، کلاهبرداران نیز اهداف جدیدی را در خصوص اپلیکیشن‌های جعلی پی‌ریزی کرده‌اند. بنا بر اطلاعیه بانک رفاه دارندگان برنامه‌های کاربردی مجعول حتی با انتشار در APP Store‌های معروف نیز توانسته‌اند سناریو‌های مخرب خود را اجرا کنند. بنابراین اطلاعیه، اپلیکیشن‌نماها علاوه بر نقض حریم خصوصی و جاسوسی اطلاعات شخصی، قادر به سرقت اطلاعات بانکی هستند. بانک تجارت هم با تهیه یک تیزر تبلیغاتی تلاش کرده در جریان اعترافات واقعی یک جاعل دستگیر شده روند کلاهبرداری‌های اینترنتی را به تصویر بکشد.

هشدار پلیس فتا
معاون اجتماعی پلیس فتا هم با اشاره به طراحی و ارسال اپلیکیشن‌های جعلی سه بانک‌ بورسی و دولتی در گوگل، نسبت به کلاهبرداری مجرمان سایبری هشدار داد. سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به قرارگیری اپلیکیشن جعلی سه بانک در گوگل پلی گفت: طراحی و پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های جعلی با اهداف مغرضانه نظیر دستیابی به اطلاعات شخصی، خصوصی و بانک کاربران یکی از ترفندهای مجرمان سایبری است. وی افزود: مجرمان با طراحی و ارسال اپلیکیشن‌های جعلی بانک‌های صادرات، کشاورزی و سپه به گوگل پلی و تشویق کاربران مبنی بر به‌روزرسانی یا نصب اپلیکیشن‌های جعلی و مخرب، زمینه دسترسی غیرمجاز با مقاصد شوم کلاهبرداری، اخاذی و آلوده‌سازی گوشی تلفن‌‌همراه کاربران، هدایت آنها به صفحات جعلی موسوم به فیشینگ و برداشت غیر مجاز از حساب بانکی آنها را فراهم می‌کنند.

پاشایی ادامه داد: مردم در صورت نیاز، حتما بر دریافت از بازارهای داخلی یا سایت‌های رسمی ‌بانک‌های عامل، اقدام و از نصب اپلیکیشن‌های آلوده اکیدا خودداری کنند. به نظر می‌رسد هشدارهای اخیر بانک‌ها و پلیس فتا در مورد کلاهبرداری و فیشینگ در پی افزایش جرایمی ‌از این دست صورت گرفته و هوشیاری هرچه بیشتر کاربران را طلب می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: