کد خبر: ۱۹۹۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - 14 November 2021
مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر بررسی کرد:

مدتی است نرخ بهره بین بانکی روند صعودی دارد، به طوری که تا این لحظه از ۲۰ درصد نیز فراتر رفته است. فرهنگ حسینی معتقد است که افزایش نرخ بهره بین بانکی از راه‌های مختلف سبب کاهش ضریب قیمت‌گذاری و سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

مدیر عامل گروه صنعتی معدنی امیر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با بیان مطلب بالا، گفت: این موضوع از چند جهت بر بازار سرمایه اثرگذار است. از یک سو، مبنای نرخ بدون ریسک برای تنزیل جریانات نقدی آتی در ارزشگذاری سهام شرکت‌ ها است و از سوی دیگر، بر هزینه تامین مالی شرکت ها و بهره پرداختی آنها موثر است.

فرهنگ حسینی افزود: افزایش نرخ بهره بین بانکی همچنین بر عملکرد بانک ها نیز موثر است، زیرا نرخ بهره قیمت پول است که فعالیت بانک ها مبتنی بر آن است، بنابراین باید از این نظر نیز بررسی شود.

رابطه معکوس نرخ بهره با P/E بازار

وی با اشاره به رابطه معکوس میان افزایش نرخ بهره و P/E بازار، بیان کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی به معنای افزایش نرخ تنزیل جریانات نقدی آتی است و اثر نهایی آن کاهش ضرایب قیمت‌گذاری و کاهش قیمت سهام است؛ همچنین افزایش نرخ بهره به معنای افزایش بازده در بازارهای موازی از جمله بازار پول و بدهی و سیاست انقباضی در اقتصاد است.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر تصریح کرد: این موضوع سبب کاهش جذابیت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها می‌شود؛ البته به دلیل ماهیت درون‌زا، نرخ بهره در خلق نقدینگی در نظام بانکی، برخلاف اثر کوتاه مدت، در بلندمدت به دلیل اثر بر رشد نقدینگی، محرک رشد تورم نیز هست و حتی اجرای آن برای اجرا کننده آن یعنی دولت و بانک مرکز، تنها مرهم موقتی است و راهکار درمان نیست.

رشد نرخ بهره و افزایش هزینه‌های مالی تولیدکننده

فرهنگ حسینی ادامه داد: از سوی دیگر، نرخ بهره بین بانکی بر هزینه مالی شرکت های تولیدی موثر است. افزایش نرخ بهره سبب افزایش هزینه مالی شرکت و غیر توجیه پذیر شدن بسیاری از پروژه ها در اقتصاد می شود. این موضوع در بخش نخست سبب کاهش سودآوری و در بخش دوم سبب کاهش رشد شرکت ها در بلندمدت می شود.

وی اثر افزایش نرخ بهره را بر سود بانک ها منفی دانست و گفت: کارکرد بانک ها جمع آوری سپرده‌های کوتاه مدت و پرداخت تسهیلات بلندمدت است؛ در عملیات وام دهی بانک‌ها سررسید وام ها طولانی تر از سررسید سپرده ها است. با افزایش نرخ بهره، سود سپرده ها به سرعت افزایش می یابد، اما بانک ها نمی‌توانند سود تسهیلات را همزمان افزایش دهند. از این‌روی گفته می شود، شکاف اعتباری بانک ها منفی است؛ در نتیجه افزایش نرخ بهره، کاهنده سود بانک ها است.

*خبرنگار: لیلی شهیر

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: