کد خبر: ۱۹۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - 09 November 2021

به گزارش بانکداری ایرانی،    سهام بانک‌های بزرگ سنگاپور در آستانه اعلام درآمد سه‌ماه سوم، با شتاب گرفتن روند بهبود اقتصاد جهانی، جهش کردند. بانک‌های OCBC و یونایتد اورسیز (UOB) قرار است درآمد فصلی سه ماهه سوم خود را برای بانک‌های فهرست شده در بورس سنگاپور، روز چهارشنبه اعلام کنند، در حالی که انتظار می‌رود بانک DBS در روز جمعه این گزارش را ارائه دهد.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، ارزش سهام هلدینگ DBS Group، بزرگ‌ترین بانک از سه بانک برتر سنگاپور که به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک آسیای جنوب شرقی نیز شناخته می‌شود، روز پنج‌شنبه به بالاترین حد خود در ۵۲ هفته گذشته رسید. این در حالی است که این سهم امسال ۹/ ۲۵درصد افزایش داشته است. سهام دو بانک دیگر این کشور یعنی Oversea-Chinese Banking و یونایتد اورسیز نیز به بالاترین حد خود در ۵۲ هفته گذشته نزدیک شده‌اند. همچنین سهام بانک OCBC در سال‌جاری حدود ۳/ ۱۷درصد رشد داشته است، در حالی که سهام بانک یونایتد اورسیز بالغ بر ۴/ ۱۸درصد افزایش یافته است. این بانک یک شرکت خدمات مالی و بانکداری سنگاپوری است، که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، اما بانک OCBC شرکت خدمات مالی و بانکداری است، که طیف وسیعی از خدمات بانکی شامل بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری و خدمات بیمه را ارائه می‌کند. هر سه بانک از شاخص روزنامه استریتس تایمز که تاکنون ۵/ ۱۲درصد افزایش یافته است، عبور کرده‌اند.

جف هووی، استراتژیست بازار در بورس سنگاپور، در این خصوص اظهار کرد که بانک‌ها در سال‌جاری در بین شرکت‌های با عملکرد قوی در بازارهای سهام در سطح جهان قرار داشتند. هووی در گزارشی در اواسط اکتبر گفت: پیش‌بینی‌های نرخ بهره، محرک اصلی سهام بانک‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ بوده است. بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده در ماه گذشته افزایش یافت، زیرا بازارها نرخ بهره را بیشتر از آنچه فدرال رزرو اعلام کرده بود افزایش دادند.

این در حالی است که آغاز روند بهبودی در اقتصاد ایالات متحده و اختلال در زنجیره تامین جهانی باعث افزایش تورم شده است. نرخ بهره بالاتر عموما برای حاشیه سود بانک‌ها موثر است. افزایش نرخ‌ها همچنین به تقویت اقتصاد اشاره دارد که ممکن است به معنای کمتر شدن نکول (ناکامی‌در باز پرداخت) وام‌ها باشد. بانک مرکزی سنگاپور سیاست‌های پولی را از طریق تعیین نرخ ارز، به جای نرخ بهره، مدیریت می‌کند. در نتیجه، نرخ‌های بهره داخلی تحت تاثیر نرخ‌های جهانی است.

نگاهی بر درآمد
سه بانک سنگاپور درآمدهای خود را در چند فصل اخیر با توجه به بهبود اقتصاد جهانی از همه‌گیری کووید-۱۹ گزارش کرده‌اند. تحلیلگران می‌گویند که این حرکت احتمالا ادامه خواهد داشت. دیوید لوم، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری ژاپنی Daiwa Capital Markets می‌گوید: همانند سه ماه قبل، ما انتظار داریم که همه بانک‌ها رشد سود قوی (سالانه) را با کاهش هزینه‌های اعتباری گزارش کنند. هزینه‌های اعتباری به میزان ذخایری اطلاق می‌شود که بانک‌ها برای پیش‌بینی زیان وام کنار می‌گذارند. مانند بسیاری از بانک‌های جهان، موسسات مالی سنگاپور سال گذشته زمانی که شیوع کووید فعالیت‌های اقتصادی را با رکود مواجه کرد، این مقررات را انجام دادند، اما بانک‌ها امسال با بازگشت اقتصاد جهانی شروع به پایان دادن اجرای این مفاد کردند. لوم در گزارشی در ماه اکتبر اظهار کرد که مدیریت ثروت می‌تواند برای بانک‌های سنگاپور در آینده خوب باشد، اما تجارت و درآمدهای مرتبط با بازار ممکن است در سه ماه سوم تحت فشار قرار گیرند.

تاثیر بیشتر چین
علاوه بر درآمد، قرار گرفتن در معرض تاثیرات چین بزرگ برای بانک‌های سنگاپور نیز به دنبال مشکلات مالی ایجاد شده برای شرکت اورگراند، توسعه‌دهنده بزرگ املاک چینی، مورد توجه قرار گرفت. کاهش رشد املاک و مستغلات چین به اقتصاد این کشور آسیب رسانده است و رشد ناامیدکننده ۹/ ۴درصدی در سه ماه سوم نسبت به سال گذشته را برای چین رقم زده است. حداقل چند دلیل برای جدی گرفتن مساله اورگراند وجود دارد. بسیاری از مردم به‌واسطه شهرت این غول املاک، از این شرکت ملک پیش‌خرید کرده‌اند و درصورتی‌که این شرکت ورشکست شود، ممکن است پولی که این افراد به‌عنوان سپرده قرار داده‌اند از دست برود. علاوه بر این، اورگراند دارای یک زنجیره تامین بین‌المللی است و با بسیاری از شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های ساختمانی و طراحی در سراسر جهان تجارت می‌کند. با اوضاع فعلی، همه این شرکت‌ها با خطر از دست دادن پول خود مواجه هستند.

به گفته کریشنا گوها، تحلیلگر سهام در بانک سرمایه‌گذاری گروه جفریز، شرکت خدمات مالی آمریکایی، چین ۳۰درصد از وام‌های پرداخت شده توسط بانک DBS را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است. او در گزارش سپتامبر تصریح کرد که این رقم برای بانک‌های OCBC و UOB به ترتیب ۲۵درصد و ۱۶درصد بود. کریشنا گوها گفت که اندکی بیش از نیمی‌ از این وام‌های چین بزرگ مربوط به هنگ کنگ است. به گفته این تحلیلگر، هر سه بانک دارای بافر (ذخیره ایمن) کافی برای مقاومت در برابر استرس‌های احتمالی در پرتفوی چین بزرگ خود هستند. او افزود، اما عدم قطعیت همچنان می‌تواند به روند و چشم‌انداز رشد آینده آسیب برساند. گوها در انتها افزود: در حال حاضر، بازده سود سهام و ارزش‌گذاری معقول از سهام بانک‌های سنگاپور حمایت می‌کند. جفریز رتبه خرید خود را برای هر سه بانک حفظ کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: