کد خبر: ۱۹۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - 03 November 2021
جمع درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری از ابتدای سال مالی تا پایان ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۹به میزان ۴/ ۳۸هزار میلیارد ریال بوده که این رقم تنها در شش ماه ابتدای سال‌جاری به ۲۷هزار میلیارد ریال رسیده است.

تراز عملیاتی بانک سینا (مازاد درآمد تسهیلات به سود پرداختی سپرده‌ها) در پایان شهریور ماه گذشته مثبت بوده است. مابه‌التفاوت درآمد تسهیلاتی وسود پرداختی به سپرده‌ها به رقم ۹هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال رسید. این رقم در پایان شهریورماه سال گذشته ۵ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با رقم شهریور ماه امسال ۶۵درصد رشد داشته است.

جمع درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری از ابتدای سال مالی تا پایان ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۹به میزان ۴/ ۳۸هزار میلیارد ریال بوده که این رقم تنها در شش ماه ابتدای سال‌جاری به ۲۷هزار میلیارد ریال رسیده است.

در شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ بیشترین جمع درآمد تسهیلات اعطایی مربوط به تسهیلات مرابحه با ۱۴هزار میلیارد ریال بوده و پس از آن مشارکت مدنی با ۷/ ۲هزار میلیارد ریال، جعاله با ۲هزار میلیارد ریال و فروش اقساطی با حدود یک‌هزار میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس صورت‌های مالی میان دوره‌­ای منتهی به شهریور ۱۴۰۰ مانده سپرده‌های ریالی و ارزی مشتریان با رشد حدود ۲۰درصدی نسبت به ابتدای سال به بیش از ۳۹۴هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. جذب سپرده‌های بدون هزینه در پایان شهریور ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰درصد رشد داشته است که این موضوع نقش بسزایی در کاهش قیمت تمام شده پول در بانک داشته است.

افزایش سرمایه ۱۵۴درصدی در صورت‌های مالی ۹۹
صورت‌های مالی تلفیقی بانک سینا نیز نشان می‌دهد این بانک با افزایش سرمایه حدود ۱۵۴درصدی خود در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، سرمایه خود را از رقم ۱۰هزار میلیارد ریال به رقم ۲۵میلیون و ۳۸۳هزار و ۸۵۰میلیون ریال رساند. افزایش سرمایه بانک در دی ماه سال گذشته از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تصویب مجمع عمومی‌فوق‌العاده بانک رسید.

کاهش ۶۵درصدی هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول طی ۶ ماه نخست سال‌جاری نسبت به سال ۱۳۹۹ از نکات مورد توجه در صورت‌های مالی بانک است. جمع درآمدهای عملیاتی بانک با رشد حدود ۶/ ۴۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱.۹۹۲هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در این بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌­گذاری ۶۵درصد و خالص درآمدهای کارمزدی با رشد ۴۶درصد بیشترین سهم در درآمدهای عملیاتی داشته است.

به‌رغم پرداخت تسهیلات طی ۶ ماه نخست سال‌جاری مجموع مطالبات غیرجاری بانک ۸/ ۳درصد رشد داشته است که مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول پایان شهریور ماه نسبت به ابتدای سال کاهش داشته است. به‌طوری‌که مطالبات مشکوک‌الوصول و معوق به‌ ترتیب از کاهش ۱۸درصدی و ۹درصدی برخوردار بوده است. نسبت NPL در پایان شهریور سال‌جاری ۶/ ۳درصد است که نسبت به رقم ۵/ ۴درصدی در پایان سال ۹۹، از کاهش ۹/ ۰واحدی حکایت دارد. همچنین گزارش تفسیری بانک نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود سپرده‌های مشتریان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵درصد رشد داشته باشد. همچنین با توجه به سیاست بانک مبنی بر افزایش جذب منابع در سال ۱۴۰۰ مسلما میزان پرداخت تسهیلات نیز نسبت به دوره گذشته افزایش خواهد داشت و مانده تسهیلات را بالا خواهد برد.

تعداد شعب بانک ۲۶۳ و تعداد کارکنان ۲ هزار و۶۳۳ نفر بوده که پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۰ به ۲هزار و ۶۲۶ نفر برسد. نسبت کفایت سرمایه بانک سینا بیش از رقم مقرر بانک مرکزی وبه میزان ۹/ ۸درصد است. این بانک با در نظر گرفتن انضباط مالی، جریمه اضافه برداشت از بانک مرکزی را نیز نداشته است.

کاهش نسبت مانده مطالبات
پیش‌تر ایمانی، مدیر عامل بانک نیز با اشاره به بحث مطالبات گفت: بانک سینا با وجود جهش اعتباری در سال ۹۹ و ادامه مسیر در سال ۱۴۰۰ به نسبت خوبی در کاهش این بخش دست پیدا کرده است.

وی با بیان آنکه در سال گذشته بالغ بر ۲۵۹هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد، اظهار کرد: با این اقدام انتظار می‌رفت مطالبات بانک افزایش یابد و نسبت مانده مطالبات بانک از رقم ۵/ ۶درصد در سال ۹۸ با این حجم از پرداخت تسهیلات به رقم پیش‌بینی شده ۸درصد در سال ۹۹ برسد، که نه تنها افزایشی را شاهد نبودیم، بلکه این رقم به ۵/ ۴درصد کاهش یافت که اتفاقی کم‌نظیر و قابل توجه در بانک سینا است.

وی از دیگر موفقیت‌های بانک سینا در مجموعه حقوقی و وصول مطالبات را وصول پرونده‌های کلان برشمرد و خاطرنشان کرد: از جمله چالش‌های عمده بانک‌ها، موضوع پرونده‌های مطالباتی کلان است که به لحاظ شرایط اقتصادی به بانک‌ها تحمیل شده که خوشبختانه عملکرد خوب همکاران بانک سینا در این بخش، کارنامه‌ای مطلوب را به همراه داشته است.

وی با تاکید بر آنکه بانک سینا یکی از شفاف‌ترین و ارزشمندترین بانک‌ها به لحاظ ماموریت و اهداف در شبکه بانکی است، گفت: عمده رویکرد این بانک در سال ۹۹، بر چند محور اساسی شامل مدیریت و کنترل مطالبات معوق، کنترل نرخ بهای تمام شده پول، بهینه‌سازی منابع و مصارف، کاهش شعب زیان‌ده و افزایش شعب سودده و فروش اموال مازاد بود که با توجه به برنامه تدوین شده، عملکرد مناسب و قابل قبولی را شاهد بودیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: