کد خبر: ۱۹۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - 25 October 2021
برای سومین سال:
حضور ایران در فهرست سیاه FATF باز هم برای سومین سال تکرار شد و عضو مجمع تشخیص مصلحت هم اعلام کرد هیچ اتفاق تازه ای رخ نخواهد داد .

حضور ایران در فهرست سیاه FATF باز هم برای سومین سال تکرار شد و عضو مجمع تشخیص مصلحت هم اعلام کرد هیچ اتفاق تازه ای رخ نخواهد داد .

 ایران در حالی از سه سال پیش مجدا" در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF قرار گرفته که این نهاد مهم بازهم ایران و کره شمالی را در همین فهرست قرار داد .

براساس این گزارش، طبق تصمیم FATF در آخرین جلسه و مربوط به اکتبر 2021 ، ایران و کره شمالی همچنان در فهرست سیاه باقی ‌ماندند و ترکیه، اردن و مالی برای اولین بار وارد فهرست خاکستری و مشمول نظارت شدید شده اند .

کشورهای حاضر در فهرست سیاه دارای برچسب غیر همکار و مشمول اقدامات تقابلی شناخته می‌شوند و به این معنی است که در زمینه‌هایی مانند مقابله با پولشویی، مبارزه تامین مالی تروریسم و جلوگیری از تامین مالی گسترش تسلیحات هسته‌ای ، دارای نواقص جدی بوده و کشور‌های عضو FATF باید مراقب مناسبات مالی با این کشورها باشند .

در این میان غلامرضا مصباحی مقدمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مخالفان اصلی تصویب دو لایحه مربوط به FATF اعلام کرد: این گروه هر سه ماه یک بار اقدام به ارایه گزارش جدید و بروز رسانی فهرست می کند و اگر کشوری شروط این گروه را پذیرفته و عمل کند از فهرست سیاه خارج می‌شود. بنابراین هیچ اتفاق تازه ای رخ نخواهد داد. چون کار FATF همین است .

علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: