کد خبر: ۱۹۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - 11 October 2021
سیدمحمدتقی آرام فر/ کارشناس بیمه

کلمه آوانگارد در لغت نامه‌ها به معنای پیشرو و پیشتاز است. در کشور ما صنایع مختلف به منظور خلق جذابیت و جذب مشتریان بیشتر معمولاً ادعای آوانگارد بودن را مطرح می‌نمایند که در نهایت پس از عضویت در این صنایع یا خرید از آنها، مشاهده می‌شود همان روش‌های سنتی در پیش گرفته شده است و تنها ارائه درخواست عضویت، صدور عضویت، ثبت درخواست خدمات پس از فروش و …. جزو آوانگارد بودن محسوب شده است. به عبارت دیگر کماکان آنها به دلیل مواردی چون میسر نبودن بستر دولت الکترونیک، معضلات ناشی از کلاهبرداری، نبودن رقابت سالم بین صنایع مشابه و ….. کماکان همان روش سنتی را با ادعای غلط آوانگارد بودن ادامه می‌دهند.

شرکت‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد شامل بانک‌ها و بیمه‌ها نیز این اشتباه را تکرار می‌کنند. به غیر از چند بانک که وجه تمایز خود را که نداشتن شعبه یا انجام امور به صورت الکترونیکی می‌دانند، بانک‌های دیگر علیرغم برخی به روزرسانی‌ها از جمله ارائه اینترنت بانک، تلفن بانک و … کماکان به صورت سنتی فعالیت دارند. اضافه می‌نماید، حتی همان بانک‌هایی که مدعی تمایز هستند، در نهایت احراز هویت مشتریان، دریافت مدارک و … را به صورت حضوری و با این تفاوت که به مشتری مراجعه می‌نماید، دلیلی به تمایز، پیشتازی و نهایتاً آوانگارد بودن خود می‌دانند.

در صنعت بیمه نیز شرکت‌ها با توجه به تبادل بالای پول در زمان صدور و خسارت و از ترس روش‌های نوین کلاهبرداری، تمایلی به پیشتازی ندارند و عموماً سنتی عمل می‌نمایند. ولی در حال حاضر با توجه به عواملی نظیر به وجود آمدن استارت آپ‌ها، خواستار شدن جامعه از ارائه خدمات بهتر و … شرکت‌های بیمه تغییر رویه داده و تمایل به جذب مشتریان از طریق ارائه خدمات جذاب به جامعه و جذب پرتفوی هستند.

اخیراً یک شرکت بیمه در حال تاسیس مدعی تمایز و ارائه خدمات تمام الکترونیک گردیده و چنانچه این مهم صورت پذیرد، می‌توان این شرکت را آوانگارد صنعت بیمه معرفی نمود که با توجه به نام‌های پرآوازه مدیران ارشد این شرکت و پیشرو بودن تفکرات آنها با توجه به سوابقشان، این امر دور از ذهن نیست.

در پایان امید است در آینده با ایجاد روابط بین المللی و نیز دانش جهانی در صنعت بانک و بیمه، بتوان شاهد شرکت‌ها و حتی طرح‌های پیشرو بانک و بیمه‌ای در کشور باشیم.

آوانگارد باشید!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: