کد خبر: ۱۹۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 29 September 2021
اونس جهانی در مدار نزولی قرار گرفت. بعد از اینکه طلا توانست روز دوشنبه را در مرز هزار و ۷۵۰ دلار به اتمام برساند، در روز سه‌شنبه با ادامه افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده و بهبود شاخص دلار، این فلز گران‌بها نزولی شد و به کف ۵۰ روزه خود رسید.

اونس جهانی در مدار نزولی قرار گرفت. بعد از اینکه طلا توانست روز دوشنبه را در مرز هزار و ۷۵۰ دلار به اتمام برساند، در روز سه‌شنبه با ادامه افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده و بهبود شاخص دلار، این فلز گران‌بها نزولی شد و به کف ۵۰ روزه خود رسید.

شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ۶ ارز خارجی، به بالاترین سطح یک ماهه خود رسید و ۶/ ۹۳ واحد ارزش‌گذاری شد. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز با رشدی قابل‌توجه و رسیدن به رکود ماه ژوئن، به ۵۴/ ۱ درصد رسید. این موجب شد طلای جهانی با افتی ۱۵ دلاری، تا هزار و ۷۳۵ دلار حرکت کند. ارزهای دیجیتال نیز در حال تکمیل اصلاح قیمتی خود هستند.

روز گذشته بازار رمزارزها بار دیگر قرمزپوش شد. بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال در روز گذشته با افتی تقریبا ۴ درصدی همراه شد و به زیر کانال ۴۲ هزار دلاری رسید. آلت‌کوین‌ها اما نزول بیشتری را حس کردند. اتریوم که ماه گذشته توانسته بود تا مرز ۴ هزار دلار پیشروی کند، با این اصلاح قیمتی به زیر ۳ هزار دلار بازگشت و در مسیر خود محدوده حمایتی ۲ هزار و ۸۵۰ دلاری را در پیش دارد. براساس پیش‌بینی تحلیل‌گران، در صورتی که بیت‌کوین بتواند روند صعودی خود را از محدوده ۳۹ هزار دلاری از سر بگیرد، فعالان بازار می‌توانند امیدوار باشند تا موج صعودی در بازار ارزهای دیجیتال بار دیگر کلید بخورد.

همدستی دلار و اوراق علیه طلا
بعد از اینکه امید سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی، مخصوصا فعالان در بازار طلا با جلسه سپتامبر فدرال رزرو برای تسریع کاهش حمایت‌ها، ناامید شد، طلا در مدار نزولی قرار گرفت. فلز زرد که بیشتر روز دوشنبه را در بالای مرز هزار و ۷۵۰ دلار سپری کرد، در انتهای روز در همین مرز آرام گرفت. اما در روز سه‌شنبه با ادامه بهبود شاخص دلار آمریکا و رسیدن به سقف ۵ هفته‌ای خود و همچنین افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده و رسیدن آن به ۵/ ۱ درصد، طلا صبح خود را نزولی آغاز کرد و تا بعد‌از‌ظهر این روز به زیر کانال هزار و ۷۳۵ دلار رسید. این پایین‌ترین ارزش اونس جهانی در تقریبا ۵۰ روز گذشته به حساب می‌آید. از طرفی آغاز بهبود شاخص دلار آمریکا، از هفته پیش آغاز شد. جایی که در نشست ماه سپتامبر، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که نهایتا تا ماه اکتبر برنامه کاهش خرید اوراق را شروع خواهند کرد و تا سال ۲۰۲۲ نرخ بهره نیز افزایش خواهد یافت. در پی این اظهارات خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد آمریکا روشن‌تر و موجب شد دلار آمریکا و بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا صعودی شوند. اوراق ۱۰ ساله خزانه ایالات متحده در پی این رشد به بیشترین میزان بازدهی خود از ماه ژوئن رسید. این اظهارات موجب می‌شود سرمایه‌گذاران در بازارها در دوراهی سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری قرار گیرند. اتفاقی که می‌تواند موجب سقوط ارزش طلا در ماه‌های آتی شود که بخشی از آن در روزهای اخیر خود را به منصه ظهور رسانده است. اما از طرفی پاول در اظهاراتی که با قانون‌گذاران در مجلس سنا داشت هشدار داد که علل افزایش اخیر تورم ممکن است بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شود دوام داشته باشد. پاول در سخنرانی خود در کمیته بانکداری سنا گفت که رشد اقتصادی «همچنان در حال تقویت» است اما با فشارهای قیمتی ناشی از تنگناهای زنجیره تامین و عوامل دیگر روبه‌رو شده است. این می‌تواند برای طلا خبر خوبی باشد و هرچند برای مدتی کوتاه، ریزش طلا را عقب بیندازد.

فاز پایانی اصلاح ارزهای دیجیتال؟
رمزارزها نتوانستند روند نزولی خود را در هم بشکنند. ارزهای دیجیتال که در اوایل و اواسط هفته توانستند بخشی از افت ارزش خود را جبران کنند در روز سه‌شنبه مجددا نزولی شدند. بیت‌کوین با افتی تقریبا ۴ درصدی به مرز کانال ۴۲ هزار دلاری رسید و اتریوم با ۵ درصد افت قیمت، در زیر کانال ۳ هزاردلاری در حال معامله بود. رمز ارز سولانا نیز در میان ۱۰ رمز ارز بزرگ بازار بیشترین کاهش قیمت را با نزدیک به ۹ درصد افت تجربه کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: