کد خبر: ۱۹۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - 29 August 2021
پس از دوره‌های اولیه که انتخابات دبیرکلی در سکوت خبری برگزار می شد در سال ۱۳۹۵ موضوع انتخاب دبیرکل به سطح رسانه ها کشیده شد و شکل جدی تری به خود گرفت. در آن سال انتخابات با تاخیر و با حضور سه کاندیدا برگزارشد. در یک رقابت نزدیک بین مظلومی، علیپور و کاوه این علیپور بود که در یک رقابت نزدیک با کسب آرای لازم دبیرکل سندیکا شد.

سندیکا بر مدار قانون یا سلیقه؟در سالهای اخیر همواره انتخابات دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران باحساسیت فراوانی برگزار شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی، پس از دوره‌های اولیه که انتخابات دبیرکلی در سکوت خبری برگزار می شد در سال ۱۳۹۵ موضوع انتخاب دبیرکل به سطح رسانه ها کشیده شد و شکل جدی تری به خود گرفت. در آن سال انتخابات با تاخیر و با حضور سه کاندیدا برگزارشد. در یک رقابت نزدیک بین مظلومی، علیپور و کاوه این علیپور بود که در یک رقابت نزدیک با کسب آرای لازم دبیرکل سندیکا شد.

اما در سال ۱۳۹۸ داغ ترین انتخابات سندیکا با حضور ۱۰ کاندیدا برگزار شد. این‌بار نیز انتخابات با تاخیر برگزار شد. در این انتخابات که حساسیت فراوانی هم پیدا کرد، چهار کاندیدای برجسته حضور یافتند. کریمی، حجاریان، پیرموذن و ندیمی بیش از سایر کاندیداها مورد توجه بودند و در نهایت این کریمی بود که با کسب اکثریت آرا برای یک دوره دوساله بعنوان دبیرکل انتخاب شد.

دوره دو ساله کریمی طی روزهای آینده پایان یافته و بر اساس اعلام های این نهاد صنفی قرار است انتخابات دبیرکلی برخلاف دو دوره گذشته در زمان مقرر و مطابق اساسنامه برگزار شود اما به شکل عجیبی مجدداً اخباری مبنی بر تلاش هایی جهت تعویق این انتخابات صنفی با دلایلی فراقانونی و نامتعارف منتشر می‌شود.

این در حالی است که بررسی انتخابات سایر نهادهای صنفی نشان می دهد که همواره تعویق و تاخیر انتخابات با مخالفت جدی نهادهای ناظر روبرو شده است. در این رابطه می توان به تلاش‌ها برای تعویق انتخابات سازمان نظام پزشکی در سال ۱۳۹۱ اشاره کرد که با مقاومت جامعه پزشکی و کمیسیون بهداشت مجلس این تلاش ها به نتیجه نرسید و انتخابات در موعد خود برگزار شد.

دومین مورد شاخص به انتخابات سازمان نظام مهندسی در سال ۱۳۹۷ باز می گردد که با مخالفت صریح وزارت راه و شهرسازی این تلاش ها عقیم ماند و انتخابات نظام مهندسی طبق برنامه برگزار شد. سومین مورد به انتخابات اتاق تعاون در سال ۹۳ باز می گردد که واکنش جدی وهمزمان مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درپی داشت و آن انتخابات در موعد خود برگزار گردید.

این سه مورد شاخص در کنار بسیاری موارد دیگر نشان می دهد که همواره در خصوص برگزاری انتخابات به‌هنگام نهادهای صنفی حساسیت فراوانی وجود دارد؛ با اینحال جای سوال است که چرا در خصوص سندیکای بیمه گران ایران اینگونه نیست و بیمه مرکزی و وزارت اموراقتصادی و دارایی و سایر نهادهای ناظر نسبت به برگزاری به موقع انتخابات این نهاد صنفی حساس نیستند؟ چرا رئیس شورای عمومی سندیکا در سالهای ۹۵ و ۹۸ جهت تاخیر در برگزاری انتخابات تذکر دریافت نکرد؟

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: