کد خبر: ۱۹۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۹ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - 24 August 2021
صنعت بیمه در هشت سال گذشته درجا زد
طبق اهداف چشم‌انداز سند ۱۴۰۴ صنعت بیمه ایران می‌بایست در افق مذکور به ضریب نفوذ هفت درصدی می‌رسید که با این میزان می‌توانست مقام نخست را در منطقه آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا کسب نماید.

صنعت بیمه زمان در سالهای گذشته یکی از صنایعی بود که از حواشی چنان به دور نبوده و هر از چندگاهی اخباری پیرامون آن این صنعت را در مرکز توجه قرار داده است.


طبق اهداف چشم‌انداز سند ۱۴۰۴ صنعت بیمه ایران می‌بایست در افق مذکور به ضریب نفوذ هفت درصدی می‌رسید که با این میزان می‌توانست مقام نخست را در منطقه آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا کسب نماید. اما هیچ اتفاقی را مبنی بر رسید به این عددها را شاهد نیستیم.

به گزارش بانکداری ایرانی ، زمانی که میانگین ضریب نفوذ کشورهای منتطقه بالای پنج درصد بوده و ایران همچنان با تمام پیشرفت، افزایش قیمتی و تورم هنوز در کانال دو درصد باقی مانده یعنی شاهد هیج تحول جدیدی نیستیم. در حقیقت تمام این آمارهایی که در صنعت بیمه شاهد رشد و افزایش آن هستیم بر اساس تورمی است که سالانه حدود 30 درصد بوده وقیمت ها چندین برابر شدند.بر اساس این گزارش، قیمت ها در سال گذشته نسبت به سال اول دولت وی رشدی چندبرابری داشتند. به عنوان مثال، در ابتدای تشکیل دولت روحانی، قیمت هر متر مسکن در تهران 2.5 میلیون تومان تا 5 میلیون بوده که در حال حاضر کمترین قیمت هر متر مسکن در تهران حدود 30 میلیون تومان است. هر دلار در سال 1392 حدود سه هزار و 500 تومان بود که امروز حدود 26 هزار تومان است. بنابراین باید عددهای پیرمون صنعت بمیه را بررسی کرد تا متوجه شد که اتفاق خاصی در این صنعت نیافتاده است.


عددها چه می گویند
1- در ابتدای دهه 90 شمسی تولید حق بیمه با رشدی 23.2 درصدی به مبلغ 162 هزار و 100 میلیارد ریال رسید. در آن سال ها مجله سیگما اعلام کرده بود که ایران بعد از فلسطین اشغالی و ترکیه در جایگاه سوم منطقه قرار دارد. این در حالی بود که نسبت به پنج سال قبل از 1392 بیش از 3 و نیم برابر رشد کرده بود. در سال 1399 مبلغ حق بیمه تولیدی به مبلغ 810 هزار میلیارد ریال رسید یعنی حدود پنج برابر شده است.

2- خسارت پرداختی در سال 1392 معادل 105 هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت شد. خسارت پرداختی در سال 1399 مبلغ حدود 440 هزار میلیارد ریال بود.

3- نکته جالب توجه اینکه در سال 1392 مرکز آمار اعلام کرده بود که تورم کشور 32 درصد و در سال 1399 نیز حدود 36 درصد اعلام شد. یعنی سالانه به طور میانگین حدود 30 درصد بوده و افزایش قیمتی در حق بیمه تولیدی داشتیم.

4- دیه در سال 1392 برای ماه های عادی 114 میلیون تومان و برای ماه های حرام 152 میلیون تومان اعلام شد. بنابر جدول دیه کامل در سال ۱۳۹۹ در ماه های عادی 330 میلیون تومان و در ماه های حرام 440 میلیون تومان بود.

5- ضریب نفوذ بیمه در ایران در سال 1392 معادل 1.73 درصد بود و در سال 1399 معادل 2.5 درصد اعلام شد.

انتشار آمار
دو دولت قبلی، امار گریزترین دولت سالهای اخیر بوده است. یکی از مدیران ارشد این دولت که صددرصد مخالف انتشار امارها بود یعنی عبدالناصر همتی زمانی رییس بیمه مرکزی بود که در نهایت منجر به حذف امارهای شرکت های بیمه شد واین رویه همچنان کژ دار و مریز ادامه دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: