کد خبر: ۱۹۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - 09 August 2021

فرناز حیدری : در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی در حوزه رمز ارز شروع به فعالیت کرده‌اند که شناسایی معتبرترین آنها برای سرمایه‌گذاران این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید توجه داشت که شناخت شرکت‌هایی که دارای برنامه و چارچوب برای حفظ سود و دارایی کاربران خود هستند به سرمایه‌گذاران این حوزه کمک خواهد کرد، چرا که بازار رمزارز‌ها نوپا بوده و گاه نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند. البته که کارکرد رمز ارزها تنها در خصوص تبادلات و سرمایه‌گذاری نیست و در حوزه‌های سیاسی و بین‌الملل نیز می‌تواند برای کشور‌هایی مانند ایران که دارای بحران تحریم هستند کمک‌کننده باشد.

در این راستا مدیرعامل نیک‌اندیش معتقد است: با توجه به شرایط تحریمی ‌و عدم مراوده ایران با بانک‌های خارجی باید روش‌های نوین طرح‌شده برای کارکرد رمزارزها در راستای خنثی‌سازی و مبارزه با تحریم‌ها باشد. این یکی از کارکردهای رمزارزها است، اما موارد بسیاری برای استفاده از این تکنولوژی وجود دارد. همچنین وی در ادامه در خصوص پلت‌فرم‌ها و زیرساخت‌های داخلی اظهار کرد: یکی از اتفاقات نامطلوب برای کاربرانی که دانش کافی نداشتند وارد کردن پول به صرافی‌های خارجی و بلوکه شدن پول‌های آنها بود زیرا دشمنان در حال پیدا کردن کاربران و پول‌هایی هستند که منشأ آنها ایران باشد، اما شرکت‌هایی مانند کوین‌نیک در کشور دارای زیرساخت‌هایی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی هستند و طبعا بهتر است کاربران برای صیانت و حفظ سرمایه خود از این زیرساخت‌ها بهره ببرند. برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت ایران در حوزه رمز ارزها و خدمات شرکت نیک‌اندیش به سراغ وحید والی، مدیرعامل این شرکت رفتیم.


نیک‌اندیش در حال فعالیت در حوزه‌های مختلفی است، اما عمده فعالیت‌های آن در ایران درحوزه رمز ارز‌ها و املاک بوده که دو حوزه اصلی فعالیت نیک‌اندیش است و خوشبختانه دارای دستاوردهای مطلوبی در سال‌های اخیر بوده است.

آیا در حوزه رمز ارز قوانینی وجود دارد که شرکت‌هایی مانند نیک اندیش بتوانند به آنها اکتفا کنند و فضا را روشن و واضح ببینند؟ اگر قوانینی وجود دارد چه قوانینی و در چه حوزه‌ای است‌؟
قوانینی که تا به حال دولت و مجلس توانستند وضع کنند بیشتر در حوزه استخراج بوده و استخراج رمزارزها به عنوان صنعت شناخته شده است، ولی برای محصول تولیدی آن تدبیری اندیشیده نشده است و قانونی آن را نفی یا تایید نمی‌کند. آخرین خبر در رابطه با ورود سازمان امور مالیاتی به حوزه رمز ارز است که ما استقبال می‌کنیم، زیرا اینکه نهادی برای گرفتن مالیات ورود می‌کند تایید بر قانونی بودن صنعتی است که ملزم به پرداخت مالیات می‌شود زیرا مشاغل غیرقانونی به رسمیت شناخته نشده و مالیاتی از آنها دریافت نمی‌شود. در مجلس هم اخیرا فعالیت‌هایی مبنی بر قانون‌گذاری در حوزه رمز ارز صورت گرفته است. به طورکلی بنده به فضایی که برای کریپتوها پیش خواهد آمد به خصوص با فعالیت دولت جدید خوش‌بین هستم و می‌توان به تعاملات مشترک در راستای منافع ملی، شفافیت تراکنش‌های مالی، احراز هویت کاربران و صرافی‌های این حوزه دید مثبتی داشت و امیدوارم بتوانیم به شعار مانع‌زدایی امسال کمک کنیم و افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه قصد مانع‌زایی دارند باید با این موج تکنولوژی جدید همراه شوند، زیرا نمی‌شود با تکنولوژی جنگید‌. با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی و نخبه‌هایی که در حال مهاجرت هستند اگر بتوانیم سازوکار درستی تعیین کنیم می‌توانیم ایران را به یکی از بهترین فعالان در حوزه رمزارزها تبدیل کنیم.

در رابطه با استخراج رمز ارز‌ها موضوعی مطرح شد که برای حفظ پایه پولی و جلوگیری از خروج پول از کشور صنایع رمز ارزها را که استخراج می‌کنند در اختیار دولت و بانک مرکزی قرار دهند و مردم هنگام خرید این رمز ارزها به بانک مرکزی مراجعه کنند. با توجه به عدم امکان کنترل بر عرضه و تقاضای رمز ارزها و احتمال بیشتر یا کمتر بودن تقاضا در این حوزه آیا این طرح امکان‌پذیر است؟
در اینجا می‌توان به صحبت‌های رئیس مجلس استناد کرد که گفت رمز ارزها کارکرد‌های زیادی دارند؛ اگر به رمز ارزها به عنوان پول بنگریم مسوولیت آن‌را بر عهده بانک مرکزی است، اما زمانی که آن را به عنوان یک دارایی دیجیتال بدانیم وزارت‌ها و سازمان‌های دیگری مانند وزارت اقتصاد یا سازمان امور مالیاتی و... می‌توانند متولی این حوزه و صنعت باشند.

در تکنولوژی ارزهای دیجیتال محدودیت‌هایی مبنی بر مقدار محصول استخراج شده داریم و امکان عدم کفایت این رمزارزهای استخراج شده برای انجام واردات و رفع نیاز‌های مردم وجود دارد‌؛ به علاوه این تکنولوژی مدام در حال تغییر و گسترش است و نمی‌توان آن را تنها در بحث استخراج خلاصه کرد بلکه بهتر است آن را به عنوان تکنولوژی در نظر گرفت و از تمام فواید و کارکرد‌های آن نفع برد. این طرح برای تبدیل کردن ایران به منطقه مهم در حوزه رمزارز‌ها کفایت نمی‌کند، زیرا مقدار استخراج محدود است. با توجه به شرایط تحریمی ‌و عدم مراوده ایران با بانک‌های خارجی باید با روش‌های نوین طرح شده در سال‌های اخیر، در راستای خنثی‌سازی و مبارزه با تحریم‌ها گام برداریم و این تنها یکی از کارکردهای رمزارزها است. همچنین این طرح دارای ساز و کار مشخصی نیست، زیرا بانک مرکزی باید ارائه این رمز ارز‌ها را به صرافی‌های مجاز بسپارد، اما عملا هیچ صرافی‌ای را به وضوح مجاز اعلام نکرده است. حتی صرافی‌های فیزیکی و سنتی هم طبق قوانین اجازه خرید و فروش رمز ارز‌ها را ندارند و این طرح می‌تواند باعث تولید محصولی برای ورود به بازار سیاه شود، زیرا هیچ گونه سازوکار مشخصی برای آن وجود ندارد.

آیا نهاد متولی مستقیمی ‌برای کنترل و پیگیری رمزارزها وجود دارد؟
نهاد مستقیمی‌ در این حوزه وجود ندارد و همین باعث نگرانی در تمام نهاد‌ها است و عمده نگرانی نهاد‌ها نیز بحث منافع ملی کشور بوده که البته نگرانی حاکمیت نگرانی بجایی بوده، اما تعاملات بین این نهاد‌ها باید بیشتر شود تا اقدام‌های مفیدی انجام شود.

امروزه می‌دانیم که رمزارزها دارای فواید بسیاری در حوزه‌های مختلف اقتصاد و سیاست هستند، اما خالی از عیب هم نیستند. شرکت کوین نیک وجود نواقص و مضرات در ارزهای دیجیتال را چگونه ارزیابی می‌کند؟
پول به عنوان فیات یا هرگونه کالای ارزشمند دیگر می‌تواند به میزان فایده‌ای که دارد، دارای مضرات هم باشد و پول‌های فیات که قانونمندی و شفافیت دارند هم بدون مضرات و استفاده‌های غلط نبوده و رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در حال حاضر موضوع مهمی ‌که باید دغدغه حاکمیت باشد و حتما هم هست، شفافیت تراکنش‌های مالی در داخل کشور است؛ یعنی نهادی برای کنترل تراکنش‌های مالی و قانون‌گذاری درست وجود داشته باشد که رمزارزها در حوزه‌های مخربی مانند تروریسم یا قاچاق استفاده نشوند. آنچه در حوزه قانون‌گذاری این ارزها دارای اهمیت است حرکت بدون توقف این تکنولوژی است، شرکت نیک‌اندیش و شرکت‌های دیگر معتبر در این حوزه خواهان ایجاد چارچوب‌ها و قوانینی همگام و هماهنگ با حرکت و رشد این تکنولوژی هستند. شفاف‌سازی تراکنش‌ها را در حوزه رمز ارز نباید به تعویق انداخت، زیرا در آن صورت با وجود تمام فواید، مقدار تخریب و مضرات آن افزایش خواهد یافت. ابتدا به ساکن باید روشن شود که صرافی‌هایی که در این حوزه دارای فعالیت هستند چه کسانی بوده و برای حاکمیت جمهوری اسلامی ‌احراز هویت شوند و تراکنش‌های مالی آنها نیز دارای شفافیت باشد. ما می‌توانیم با افزایش نظارت‌ها امکان وقوع جرائم و فساد را حتی‌المقدور کاهش دهیم و خوشبختانه در همین شرایط عدم قوانین شفاف نیز ایران جزو کشورهایی است که در حال استفاده از این تکنولوژی است.

همزمان با سقوط بورس تعداد زیادی از مردم وارد رمزارز‌ها شدند و سرمایه زیادی وارد این حوزه کردند. این اتفاق شرکت‌هایی با فعالیت نیک‌اندیش را با چه چالش‌ها یا موقعیت‌هایی روبه‌رو کرد؟
این اتفاق مطلوبی نبود زیرا تعداد زیادی از مردم پس از ناامیدی از بازار سرمایه کشور، حجم قابل توجهی از دارایی خود را وارد بازار رمزارزها کردند. شرکت نیک‌اندیش و صرافی‌های قدیمی‌ شاهد رفتارهای هیجانی مردم و ورود حجم زیادی از سرمایه‌گذاران به شرکت بودند، اما تا اطمینان کامل پیدا کنیم که کاربر از فضای بازار رمزارزها، خطرات و ریسک‌های آن اطلاعات کامل دارد اجازه ورود نداده و تنها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت بازار را مناسب می‌دیدیم. این یعنی ما در نیک‌اندیش چارچوبی برای جلوگیری از ضرر مردم در بازار ایجاد کردیم، اما شاهد بودیم که بسیاری از صرافی‌ها در زمان نامناسب پول‌های مردم را وارد بازار رمزارزها کردند و باعث زیان مردم شدند، اما خوشبختانه شرکت نیک‌اندیش و دیگر صرافی‌های معتبر با وجود نداشتن حمایتی از جانب دولت و نهاد‌های دیگر، توانستند آموزش‌های لازم را به مردم بدهند تا متحمل ضرر در بازار رمزارز‌ها نشوند.

آیا شرکت‌هایی مانند نیک اندیش زیرساخت کافی در زمان هجوم مردم به بازار رمزارز‌ها را دارند و در این زمان‌ها با مشکل روبه‌رو نیستند؟
ما حتی زیرساخت‌های بیشتر از نیاز را برای پشتیبانی کاربران داریم و اتفاقا پذیرای حجم بیشتری از مردم آموزش‌دیده به بازار رمززارزها هستیم. شرکت نیک‌اندیش برای صیانت از دارایی و سود کاربران، دارای برنامه‌هایی برای بهبود در خدمات‌رسانی و زیرساخت‌ها است. یکی از اتفاقات نامطلوب برای کاربرانی که دانش کافی نداشتند وارد کردن پول به صرافی‌های خارجی و بلوکه شدن پول‌های آنها بود، زیرا دشمنان در حال پیدا کردن کاربران و پول‌هایی هستند که منشأ آنها ایران باشد، اما ما در کشور دارای زیرساخت‌هایی برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی هستیم و طبعا بهتر است کاربران برای صیانت و حفظ سرمایه خود از این زیرساخت‌ها بهره ببرند.

برنامه‌های شرکت نیک‌اندیش برای بهبود خدمات‌رسانی به کاربران چیست؟
ما در شرکت نیک‌اندیش همیشه به فکر توسعه زیرساخت‌ها بوده و همیشه بر این باور هستیم که با تکنولوژی نمی‌توان جنگید و باید برای منافع ملی و شرایط خاص کشور برای تحریم‌ها و کمبود مراودات مالی، زیرساخت‌هایمان را تقویت کنیم و امید ما به تعامل بیشتر این حوزه با حاکمیت است. هرچند نهاد‌ها دارای تدابیری برای این حوزه هستند، اما هرکدام به طور جداگانه در حال انجام فعالیت هستند و ما امید داریم که این نهاد‌ها و اقدام‌هایشان به یکپارچگی برسند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: