کد خبر: ۱۹۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۰ - 05 July 2021

دنیای‌اقتصاد : بازارهای جهانی با رسیدن اخبار شیوع مجدد ویروس کرونا از نوع دلتا در حال عقب‌نشینی هستند. با تا‌ر شدن امیدها برای بازگشایی گره‌های اقتصاد جهانی با افزایش آمار واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته، بازارها واکنش متفاوتی نسبت به این امر داشتند. بازار سهام بعد از عملکرد خوب خود در ماه گذشته، به علت افت ارزش شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی، کمی از اوج فاصله گرفت. ارزهای جهانی نیز در این میان واکنش‌های متفاوتی داشتند، اما دلار آمریکایی توانست روند صعودی خود را همچنان حفظ کند.


عامل بازگشت کم‌تحرکی به بازار
شیوع ویروس کرونادلتا نگرانی را در گوشه و کنار بازارهای جهانی دوباره زنده کرد. گسترش نوع جدید ویروس کرونا، معاملات داغ بازارهای جهانی را در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی تعدیل کرد. بعد از بیش یک سال از آغاز پاندمی کووید-۱۹ و افزایش میزان واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، بازارها با بالا کشیدن کرکره‌های خود، منتظر بازگشت رونق بودند. اما انتشار کرونادلتا همراه شد با بازگشت مجدد محدودیت‌ها و قرنطینه و این به معنی تا‌خیر در بازگشت اقتصادها به روال عادی است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در اوآندا گفت: «اگرچه در مورد پیشرفت واکسن در ایالات‌متحده، انگلیس و اروپا اقدامات زیادی انجام شده است، کووید-۱۹ و نوع جدید دلتای آن همچنان یک مشکل جدی برای بسیاری از جهان است. اگر یک ماه بعد نیز در همین شرایط قرار داشته‌باشیم، بسیاری از پیش‌بینی‌های اقتصادی باید دوباره بررسی شوند.» نوع دلتای ویروس کرونا، برای اولین بار در هندوستان مشاهده شد و اکنون در بیش از ۹۰ کشور جهان وجود دارد. طبق گفته شرکت ژنومیکس هلیکس مستقر در کالیفرنیا، این رسته ویروس به رایج‌ترین نوع در میان انواع جدید کووید-۱۹ در ایالات‌متحده تبدیل شده‌است. این ویروس که با پتانسیل گسترش شدیدتر می‌تواند حتی بر سیستم ایمنی نیز اثرگذار باشد، در مقابل واکسن‌ها راه به جایی نخواهد برد.

با این حال، هنوز دشوار است که بگوییم این نشر ویروس جدید و بازگشت محدودیت‌ها در برخی کشورها، تا‌ چه حد می‌تواند در بازگشت رشد اقتصادی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، اختلال ایجاد کند. در همین راستا تعداد کمی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که جهش سریع در آمار مبتلایان به دلیل ایجاد محدودیت حرکات در بازارها، چشم‌انداز رشد را کاهش دهد.

واکنش بازارهای جهانی به کرونادلتا
بازار سهام و بورس جهانی، با گسترش کرونادلتا، در هفت روز گذشته روندی صعودی را پشت‌سر گذاشتند. شاخص صنعتی داوجونز Dow Jones رشدی ۷۵/ ۱ درصدی داشت و در حال تلاش برای بازگشت به سقف تا‌ریخی ۳۵ هزار واحدی خود است. شاخص بورس S&P۵۰۰ نیز با رشدی ۸۳/ ۱ واحدی همراه شد. دراین میان اما شاخص NASDAQ با تجربه نوسانی ۷ روزه تغییر چندانی نداشت و شاخص سهام MSCI Asean ضعیف‌ترین عملکرد در هفت ماه گذشته را به ثبت رساند. طبق تجزیه و تحلیل‌های کارشناسان رویترز، سهام شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی مانند آمریکن ایرلاینز، بیشتر فهرست ۲۵ سهام با عملکرد بهتر را در یک ماه گذشته تشکیل داده‌اند. اما ارزش بازار سهام توسط شرکت‌های مسافرتی روز دوشنبه کمی کاهش یافت، زیرا فشار دلتا اثرات خود را بر گردشگری در تا‌بستان گذاشت. در حالی که هنگ‌کنگ گفت که پروازهای مسافرتی از انگلیس را از روز پنج‌شنبه ممنوع می‌کند.

طیفی از محدودیت‌های جدید و تا‌خیر در بازگشایی‌های برنامه‌ریزی‌شده، باعث شد تا‌ به ارزهای کشورهایی که با گسترش ویروس مواجه هستند و به عاملان احیای تجارت جهانی آسیب برسد. با رسیدن اخبار انتشار این ویروس، با وجود از بین‌رفتن خوش‌بینی به رونق مجدد بازارهای جهانی، دلار آمریکایی به‌عنوان ارز جهان‌روا، روندی صعودی را تجربه کرد و با رشدی ۵/ ۰ درصدی به ۲۴۳/ ۹۲ واحد رسید. این در حالی است که روپیه اندونزی و بات تا‌یلند به پایین‌ترین سطح چند ماهه سقوط کردند.

محدودیت‌های جدید با کاهش طولانی‌مدت دلار استرالیا و رند آفریقای جنوبی همراه شدند که این بدترین عملکرد در میان ارزهای بازار است. در استرالیا نیز افزایش موارد کرونادلتا، محدودیت‌ها را به سیدنی برگردانده است. دلار استرالیا که واکنش شدیدی به ریسک دارد، بدترین عملکرد را در میان ارزهای بزرگ در سه ماه اخیر داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: