کد خبر: ۱۹۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۸ تير ۱۴۰۰ - 29 June 2021
در سومین روز هفته، دلار به آستانه مرز ۲۵هزار تومانی رسید و سقف قیمت خود در ۷۰ روز اخیر را تجربه کرد.روز دوشنبه اسکناس آمریکایی توانست ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان برسد.

در سومین روز هفته، دلار به آستانه مرز ۲۵هزار تومانی رسید و سقف قیمت خود در ۷۰ روز اخیر را تجربه کرد.روز دوشنبه اسکناس آمریکایی توانست ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان برسد.

به گفته فعالان در افزایش قیمت دلار هم عوامل سیاسی نقش داشتند و هم عوامل اقتصادی. گروهی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند، حمله آمریکا به برخی گروه‌های عراقی و عدم‌تمدید تفاهم‌نامه با آژانس انرژی اتمی با جوسازی برخی معامله‌گران روبه‌رو شد. این دسته از معامله‌گران با تکیه بر چنین اخباری سعی می‌کردند، چنین تصوری را در بازار برجسته کنند که امکان لغو تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای دشوار شده است. جدا از عوامل سیاسی، دیروز نرخ حواله درهم نیز صعودی شد و انتظارات افزایشی بازیگران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد.

افزایش قیمت دلار موجب شد که سکه امامی نیز از لحاظ قیمت تحریک شود و در مسیر افزایشی قرار بگیرد. سکه دیروز ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. این افزایش در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر در جهت نزولی قرار داشت.

تاثیر انتظارات مذاکراتی بر بازار دلار
افراد زیادی در ماه‌های اخیر تمایل خود به خرید ارز را از دست داده بودند، چرا که تصور می‌کردند، با تغییر دولت در آمریکا، امکان دستیابی دوباره به توافق هسته‌ای وجود دارد. با این حال، در روزهای اخیر مجموع اخبار سیاسی به گونه‌ای بوده که انتظار برای احیای برجام را کاهش داده است. چنین مساله‌ای از نگاه برخی فعالان موجب شده خریدهای احتیاطی در بازار ارز بیشتر شود و قیمت دلار به سوی سطوح بالاتر حرکت کند. به عنوان مثال، اسکناس آمریکایی طی همین ۳ روز اخیر، حدود ۷۰۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده است که نشان از افزایش تقاضا دارد.

بسیاری از فعالان عنوان می‌کنند که سطح عرضه ارز در روزهای اخیر کاهش پیدا نکرده است، در نتیجه رشد قیمت دلار را تنها می‌توان از زاویه دید افزایش تقاضا توضیح داد. با این حال، با توجه به اینکه جنس تقاضای فعلی بازار هیجانی است، هر گونه خبر مثبتی می‌تواند دلار را در جهت نزولی قرار دهد.

اثرات درهمی بر بازار دلار
جدا از اخبار سیاسی اثرگذار بر انتظارات، روز گذشته نرخ حواله درهم نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و این عامل نیز زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار ارز داخلی شد. به گفته فعالان، رشد تقاضای حواله‌ای یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که انتظارات صعودی را در بازار ارز تقویت کرده است. دیروز نرخ حواله درهم حدود ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت که بیش از ۱۰۰ تومان افزایش را نسبت به‌روز یکشنبه نشان می‌داد. با نرخ حواله ۶ هزار و ۸۰۰ تومان، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به حدود ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان برسد.

هماهنگی سکه با دلار
معامله‌گران سکه در روزهای اخیر سعی می‌کنند خود را با نوسانات قیمت دلار هماهنگ کنند. دیروز نیز با افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، سکه‌بازان نیز در موقعیت خرید قرار گرفتند و قیمت این فلز گرانبها را به نزدیک محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بردند. در صورتی که روند صعودی دلار متوقف نشود، سکه امامی توانایی فتح سطح مقاومتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰هزار تومان را خواهد داشت. فلز گرانبهای داخلی برای اینکه در مسیر نزولی قرار بگیرد، نیاز دارد از حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰هزار تومانی عقب‌نشینی کند.

به گفته فعالان، افزایش قیمت سکه از یکشنبه شب آغاز شد. قیمت سکه یکشنبه شب توانست سطح ۱۰ میلیون و۵۰۰ هزارتومانی را به دست بیاورد و این عامل انتظارات افزایشی بازار را تقویت کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که یکشنبه عصر قیمت سکه تا کانال ۱۰میلیون و۴۰۰هزار تومان نزول کرده بود. برگشت فلز گرانبهای داخلی به بالای سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، ریسک‌پذیری را در بازار سکه افزایش داد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: