در مقاله گذشته به مبحث سقف شیشه ای مدیریت بانوان یا مدیریت مرد سالاری به نکاتی اشاره کردیم و قرار بر این شد که در آینده به این موضوع بیشتر بپردازیم.
به گزارش بانکداری ایرانی ، آخرین آمارهای اعلام شده ازسوی مرکز آمار ایران موید این نکته است که تفاوت فاحش بین نرخ مشارکت اقتصادی مردان و زنان درایران وجود دارد چنانکه این نرخ برای مردان ۹/۷۲ درصد و برای زنان ۵/۱۸ درصد است.
در عرصههای مدیریتی و تصمیم گیری نیز وضعیتی نامناسبتر را شاهد هستیم، به طوری که تنها حدود ۲/۵ درصد از مدیران کشور زن هستند و هرچه به سوی سطوح بالای مدیریتی میرویم این میزان کاهش مییابد و به ۴/۱ درصد در سطوح مدیرکل و معاون دستگاه میرسد، در صنعت بیمه که مبحث مورد اشاره ما نیز است این آمار به مراتب کمتر از سطح بین المللی و یا سطح استاندارد شغلی نظام اداری کشور دیده میشود.
شرکت بیمه آکسا که یک شرکت بیمه بین المللی است که انواع خدمات بیمه را در سراسر جهان ارائه میدهد و دفتر آن در شهر پاریس در کشور فرانسه است اخیرا اعلام کرده است که ۳۶ درصد از پست های اجرایی این شرکت دراختیار خانم ها قرار دارد.
شرکت بیمه آکسا در میان ۵۰ شرکت برتر نشریه تایمز از نظر رعایت حقوق بانوان درسال ۲۰۲۱ قرار گرفت.
آکسا اعلام کرده که تا سال ۲٠۲۳ میخواهد تعداد زنان در پست های اجرایی را در این شرکت افزایش دهد تا تعداد زنان با مردان شرکت به صورت برابر درآید، این در حالی است که در پست های مدیریتی در کشور و حتی گاهی در زمان جذب و استخدام بانوان در شرکت های ایرانی و علی الخصوص در صنعت بیمه کشور چالش ها و موانع زیادی بر سر این قشر از جامعه وجود دارد.
با وجود این که در دهه های اخیر شمار زنانی که در جستجوی پست های مدیریتی و رده های بالای سازمانی بوده اند افزایش یافته است، ولی هنوز هم نسبت حضور زنان شاغل در رده های سازمانی بالا در اقلیت است و با تمام حرفه ای عمل کردن و شایستگی زنان شاغل، آنها هنوز به سطوح بالای قدرت در سازمان ها دست نیافته اند. عدم حضور شایسته زنان در پست های اجرایی و در رده های تصمیم گیری ارشد شرکت های بزرگ یک پدیده جهانی است. جنسیت هنوز هم یک مانع مشترک پیشرفت شغلی زنان در بسیاری از عرصه های بین المللی است. در واقع پیشرفت زنان به سطح اجرایی ارشد توسط موانعی نامریی مسدود شده است که اصطلاح سقف شیشه ای این پدیده را به خوبی توصیف می کند. سقف شیشه ای برآمده از برداشت های کلیشه ای و پیش داوری هایی است که درباره زنان وجود دارد و باعث می شود تا زنان نتوانند در سلسله مراتب سازمانی از سطوحی خاص بالاتر روند. سقف شیشه ای که مبتنی بر نگرش و پیش داوری های سازمانی است مانع پیشرفت زنان در مشاغل مدیریتی میشود. از این رو در این مقاله تلاش شده است که موانع ارتقای زنان به پست های عالی مدیریت در قالب سقف شیشه ای تشریح گردد و یافته ها در اختیار مسولان ذیربط قرار داده شود تا برای رفع سقف شیشه ای در سازمان های امروزی علی الخصوص مدیریت ارشد در صنعت بیمه کشور برنامه ریزی داشته باشند.
پیشنهاد رسانه بانکداری ایرانی این است که رییس کل محترم بیمه مرکزی و هیات عامل محترم قوانینی را اعمال کنند تا حداقل در تخصصی ترین صنعت کشور که مستقیم با زیان و خسارت احتمالی مردم سروکار دارد از بانوان محترم بیشتر استفاده گردد چراکه این نکته با ظرافت خاص و نکته بینی بانوان قطعا سود بیمه گذاران و حتی سهامدارن را در پی خواهد داشت.
پس از این با نمونه های مدیریتی که قبلا اعلام کرده بودیم شرکت های آنان را بررسی خواهیم کرد تا به واقعیت این ماجرا بیشتر پی برید. در مقاله بعدی بانکداری ایرانی به عملکرد و سوابق حضور سرکار خانم معصومه معصوم بیگی در شرکت بیمه ملت نگاهی خواهیم انداخت تا مشخص شود حضور ایشان به عنوان یک بانو در هیات مدیره این شرکت چقدر موثر بوده است.
با بانکداری ایرانی و مقاله سقف پدیده شیشه ای بانوان همراه باشید.