کد خبر: ۱۹۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - 10 June 2021
مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: سه هزار میلیارد ریال تسهیلات با بوروکراسی حداقلی به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال ۱۸ استان از اسفندماه ۹۸ طی دو هفته اول شیوع کرونا پرداخت شد که این اقدام موجب تولید سریع محصولات موردنیاز کشور همچون ونتیلاتور، ماسک‌های معمولی و سه‌بعدی، انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و دستگاه‌های دوربین‌های حرارتی شد.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: سه هزار میلیارد ریال تسهیلات با بوروکراسی حداقلی به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال ۱۸ استان از اسفندماه ۹۸ طی دو هفته اول شیوع کرونا پرداخت شد که این اقدام موجب تولید سریع محصولات موردنیاز کشور همچون ونتیلاتور، ماسک‌های معمولی و سه‌بعدی، انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و دستگاه‌های دوربین‌های حرارتی شد.


به گزارش روابط‌عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد محمودیان در گفت‌وگویی در شبکه خبر درباره پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیانی که در دوران کرونا با آسیب مواجه شدند، گفت: ملاک صندوق در تشخیص این آسیب‌دیدگی، شرکت‌های دانش‌بنیانی بود که برخاسته از نیروی انسانی متخصص و مستلزم حمایت هستند تا بتوانند حفظ اشتغال کنند که در نهایت ۵۰۰ شرکت توانستند از تسهیلات کم‌بهره و کمتر از نرخ تعیین شده شورای پول و اعتبار که بانک‌ها تسهیلات ارائه می‌کنند، از تسهیلات دوساله برخوردار شوند.

او سود تسهیلات به شرکت‌هایی که دچار آسیب ناشی از کرونا شدند را ۹ درصد اعلام کرد و افزود: هرچند مبالغ این تسهیلات نسبت به مبالغ صندوق که حمایت می‌کنیم زیاد نبود اما برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک کمکی بود تا بتوانند نیروهای متخصص خود را حفظ کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این حمایت به شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌دیده در دوران کرونا موجب عدم‌توقف از واحدهای تولید و فناور به‌دلیل کمبود نقدینگی تولید در تعطیلات نوروز شد، بیان کرد: برخی از این شرکت‌ها توانستند طرح کسب و کارشان را متناسب با دوره شیوع ویروس تغییر دهند که این مساله نه‌تنها شامل شرکت‌هایی که نیروهای انسانی زیر ۵۰ نفر و فروش زیر دو میلیارد تومان در سال ۹۸ داشتند، بود بلکه شامل شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان نیز شد. محمودیان در ادامه ایجاد نظام تامین مالی در صندوق نوآوری و شکوفایی را عامل مهم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: صندوق از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری در کل استان‌ها و ارتباطات خوب با بانک‌ها توانست برای شرکت‌های بزرگ از طریق شبکه بانکی تزریق نقدینگی کند. اگر نظام تامین مالی در صندوق شکل نگرفته بود، حمایت سریع و فوری در این ابعاد برای شرکت‌ها غیرممکن بود.

او بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای تحریک بازار شرکت‌ها نیز از شبکه بانکی استفاده کرده به‌طوری که بانک‌های مختلفی درحال‌حاضر با صندوق همکاری می‌کنند و تسهیلات با نرخ ۸ درصد از شبکه بانکی پرداخت می‌شود، یعنی خریداری که در نظر دارد کالایی از شرکت دانش‌بنیان خرید کند و دانش‌بنیانی که درخواست فروش کالای خود را دارد، می‌تواند از بسته تسهیلات فروش اقساطی بین ۲ تا ۳ سال با بازپرداخت تعیین شده که با نرخ ۸ درصد است، برخوردار شود.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی به حضور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: ما به‌دنبال این هستیم که کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به نمایش درآید. ضمن اینکه در تابستان سال گذشته و شرایط بحرانی کرونا، نمایشگاهی برگزار شد و شرکت‌هایی که خدمات و محصولات مرتبط داشتند به همراه نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای معرفی محصولات خود حضور پیدا کردند.

محمودیان درباره حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بعد از سپری کردن ایام کرونا نیز گفت: اگر از کرونا هم عبور کنیم، حمایت‌های خود را در قالب ارائه تسهیلات بلندمدت، برنامه‌ریزی برای تولید و طراحی تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های جدید در داخل کشور ادامه می‌دهیم که می‌تواند راهی برای تولید محصولات مشابه باشد.

او در ادامه به برنامه‌های امسال صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: با توجه به شعار سال‌جاری با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» صندوق نوآوری در نظر دارد تسهیلات بلندمدت برای افزایش تولید شرکت‌ها ارائه کند، یعنی اگر شرکتی درخواست توسعه و افزایش ظرفیت تولید خود را داشته باشد، می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند و همچنین مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش را می‌توانیم از منابع صندوق و منابعی که به بانک‌ها معرفی کنیم، رفع کنیم.

مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما برای شرکت‌های بزرگ که از طریق صندوق‌های نوآوری و بانک‌ها تامین مالی می‌شوند، در بورس و فرابورس یک پروژه یا یک قرارداد به شرکت دانش‌بنیان عرضه کنیم و افراد سهمی ‌از پروژه را بگیرند که با ارزیابی انجام‌شده ظرف ۴ تا ۶ ماه آن پروژه انجام شود و در واقع‌شرکت‌ها می‌توانند شریک آن پروژه باشند و سود کسب کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: