کد خبر: ۱۹۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 01 May 2021
رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: برای حمایت از تولید و تحقق شعار سال باید واکسیناسیون کارگران در اولویت قرار گیرد تا نه تنها چرخ تولید متوقف نشود بلکه شاهد رونق این بخش باشیم.

بانکداری ایرانی- رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: برای حمایت از تولید و تحقق شعار سال باید واکسیناسیون کارگران در اولویت قرار گیرد تا نه تنها چرخ تولید متوقف نشود بلکه شاهد رونق این بخش باشیم.

«اولیاء علی بیگی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مناسبت هفته کارگر درخصوص دغدغه قشر زحمتکش جامعه، اظهار داشت: هدف از نامگذاری این ایام (پنجم تا ۱۱ اردیبهشت ماه) به عنوان هفته کارگر، شنیدن صدای کارگران توسط تشکل‌های کارگری است و امیدوارم مسوولین هم این صداها را بشنوند.

وی اظهارداشت: در دوران همه گیری کرونا اولین مشکل و دغدغه کارگران، اولویت قرار دادن در طرح واکسیناسیون است و با توجه به نامگذاری سال به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زداریی» بنابراین تولید نه تنها نباید متوقف شود بلکه باید رونق بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: لازمه رونق تولید حضور مستمر نیروی کار در محیط کار است، امکان دورکاری برای کارگران وجود ندارد و در این ایام نیز بخشنامه‌هایی که در جهت مقابله با بیماری کرونا ابلاغ می‌شود بیشتر مربوط به کارمندان است و مشمول کارگران نمی‌شود.

وی بیان کرد: کارگران به لحاظ شرایط کار نه می‌توانند دورکار باشند نه اینکه با ظرفیت کمتر در محل کار حاضر شوند و چون در سالن‌های سرپوشیده تولید کار می‌کنند بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، بنابراین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون موظف هستند در این زمینه اقدام‌های لازم را انجام دهند.

اشتغال ۹۸ درصد کارگران با قراردهای موقت

علی بیگی با اشاره به دغدغه امنیت شغلی کارگران گفت: مهمترین دغدغه کارگران قراردادهای موقت کار است و طبق مستندات بیش از ۹۸ درصد کارگران با قراردادهای موقت سه ماهه، ۶ ماهه و یکساله اشتغال دارند.

این فعال کارگری اظهارداشت: مقصود ما این نیست که همه کارگران قرارداد دائم داشته باشند بلکه پیشنهاد ما این است که کارگری که در مشاغلی با ماهیت مستمر، اشتغال به کار دارد قرارداد مستمر و کارگران پروژه‌های مقطعی، قرارداد موقت داشته باشند.

علی بیگی با اشاره به عضویت ایران در سازمان جهانی کار، گفت: هر ساله حق عضویت می‌پردازیم طبیعی است که باید از تجربه‌ها و توصیه‌های آنها استفاده کنیم برای نمونه در کشورهای توسعه یافته عضو این سازمان، قراردادهای کار به این روال است که اگر یک شغلی، سه سال متوالی دوام داشت کارگری که در این شغل فعالیت می‌کند باید با قرارداد مستمر کار کند.

وی افزود: از سوی دیگر در این کشورها ۷۰ درصد نیروی کار با قرارداد دائم و بقیه با قرارداد موقت فعالیت می‌کنند تا چنانچه بنگاه‌های تولیدی با فراز و نشیب‌های اقتصادی مواجه شدند، تعدیل نیروی خود را از این ۳۰ درصد انجام دهند و ۷۰ درصد مطئن باشند که قرارداد دائم دارند.

این فعال کارگری ادامه داد: مجلس و دولت می‌تواند این راهکارها را به عنوان الگو در برنامه‌های خود قرار دهد تا جامعه کارگری بیش از این متضرر نشود و شاهد این نباشیم که کارگری با ۱۵ تا ۲۰ سال فعالیت در بنگاه اقتصادی همچنان قرارداد موقت داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که کارگر دلبسته محیط کار باشد و علاقه مند به محیط کار و امیدوار باشد تا بهره‌وری افزایش یابد و کارگران از این سردرگمی خارج شوند.

دلالی شرکت‌های تامین نیروی انسانی

علی بیگی وجود شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی کار را معضل امروز جامعه کارگری دانست و گفت: این شرکت‌ها نیروی کارگری را در معرض فروش قرار داده اند و عملکرد آنها دلالی نیروی کار است.

وی افزود: شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی کار در واقع واسطه بین کارگر و کارفرما هستند در این میان بدون هیچ سرمایه‌گذاری، حق دلالی از حقوق کارگران می‌گیرند.

دولت با تثبیت قیمت‌ها به معیشت کارگران کمک کند

وی معیشت را مطالبه دیگر کارگران دانست و گفت: معیشت خانواده همواره دغدغه اصلی مردم به ویژه کارگران است و اگر چه شورای عالی کار در این سال‌ها تلاش کرده حداقل مزد منصفانه‌ را به لحاظ وضعیت و شرایط اقتصادی تصویب کند اما همچنان شاهد فاصله مزد و هزینه زندگی هستیم.

علی بیگی افزود: افزایش ۳۹ درصدی دستمزد پاسخگوی هزینه‌های زندگی نیست و دولت با تثبیت قیمت‌ها می‌تواند به معیشت مردم کمک کند.

وی تاکید کرد: تجربه ثابت کرده است که با افزایش حقوق، معیشت خانوارها تامین نمی‌شود بلکه ثبات بازار و اقتصاد و حفظ ارزش پولی ملی، دارای اهمیت است.

به گزارش ایرنا، ۵ تا ۱۱ اردیبهشت ماه در تقویم کشور به نام هفته کارگر نام‌گذاری شده است. با شیوع همه‌گیری کرونا برنامه‌های این هفته به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب ها: واکسن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: