صنعت بیمه با ایجاد امنیت و اطمینان ، زمینه گسترش فعالیت های تولیدی و خدماتی را فراهم می سازد ، به بیان دیگر شرکت های بیمه با ایجاد ثبات در جامعه ، اضطراب را از راه جبران خسارت کاهش می دهند. همچنین شرکت های بیمه جانشین های خوبی برای برنامه های تامین اجتماعی دولت ها هستند.
به گزارش بانکداری ایرانی، مجید صفدری عضو اسبق هیات مدیره شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل سابق شرکت بیمه ما و معاون پیشین توسعه مدیریت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به اثرگذاری و تاثیر بیمه های بازرگانی در اقتصاد کشور پرداخت و بیان کرد: امروزه در اقتصاد کشورهای دنیا (اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه) یکی از حلقه های اساسی و اصلی توسعه یافتگی توجه به بیمه های بازرگانی است.
صفدری گفت: بیمه های بازرگانی در کشور ما۸۰ سال قدمت دارد اما وضعیت مناسب و شایسته ای وجود ندارد و اثر گذاری مطلوبی ایجاد نشده است. دولت نقش اصلی در توسعه یافتگی بیمه های بازرگانی دارد اما دولتمردان ما توجه ویژه ای به این بخش ندارند. صنعت بیمه های بازرگانی یک علم وارداتی است ولی ما آنطور که باید و شاید از علم روز دنیا (مثل بازاریابی و راه های فروش جدید) استفاده نمی کنیم و این از علل عقب ماندگی صنعت بیمه در کشور است، ما باید بازارسازی و پشتوانه سازی مدیریتی کرده و نیازمندی های بیمه ای مردم را مورد توجه قرار دهیم .
بیمه های بازرگانی همانند یک سرمایه مالی قوی نوعی تضمین و پشتوانه اقتصاد هستند و ریسک و خطرات را از فعالین اقتصادی دور کرده و آرامش خاطر برای فعالین اقتصادی و آحاد جامعه ایجاد می کنند.
وی در خصوص فرهنگ سازی در زمینه صنعت بیمه گفت: خیلی از عموم مردم بیمه های عمر و سرمایه گذاری را نمی شناسند و باید فرهنگ بیمه را از طریق تیزر تبلیغاتی و فیلم های متناسب، آموزش در کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان گسترش دهیم.
یک دولت توسعه گرا برای اصلاح نظام بیمه ای کشور باید نظارت داشته باشد ، هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال در بیمه بازرگانی راه اندازی کندو همچنین بیمه مرکزی آیین نامه و دستورالعمل وضع کرده و بر اجرای آن نظارت کند و یک بخش هماهنگ کننده باشد . ما باید با تحول دیجیتال و فناوری ابر بتوانیم صنعت بیمه را دگرگون کنیم.
وی در خصوص تاثیرگذاری بیمه بازرگانی در اقتصاد کشور اظهار داشت: برای تشخیص تاثیر بیمه های بازرگانی در اقتصاد کشوراز شاخص یا پارامتری تحت عنوان ضریب نفوذ بیمه استفاده می شود. ضریب نفوذ بیمه یک تعریف استاندارد در ادبیات اقتصادی کشورها دارد، که عبارت است از حق بیمه های دریافتی به تولید ناخالص داخلی که این عدد نشان می دهد بیمه های بازرگانی در اقتصاد کشور چقدر موثر است.
صفدری اضافه کرد: ضریب نفوذ بیمه در کشور ما هم اکنون برابر با ۲/۳درصد و متوسط این ضریب در دنیا برابر با ۷ تا ۷/۵ درصد است. جالب اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشورهای همسایه ما مثل ترکیه برابر با ۳/۱ درصد یا در کشور امارات ۳ درصد است. حال در کشورهایی مانند ژاپن، کره، آمریکا، کانادا و انگلستان بین ۷ تا ۷/۵ درصد است.
وی با اشاره به جایگاه و نقش پر اهمیت صنعت بیمه های بازرگانی در سوپر مارکت های مالی دنیا اعم از بیمه، بورس، صرافی و لیزینگ، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا شرکت های بیمه اقدام به تاسیس بانک ها می کنند تا از این طریق بتوانند از منابع مالی و حق بیمه هایی که جذب کرده اند، سرمایه گذاری کنند و از سرمایه گذاری ها و سود حاصل از سرمایه گذاری بتوانند تعهداتی را که داده اند ایفا کنند.
وی گفت: ازاین جهت به بیمه های بازرگانی به عنوان حلقه های توسعه یافتگی نگاه می کنند که این بیمه ها ریسک و خطرات آحاد جامعه ،ریسک و خطرات صنعت، خدمات، تولید، بازرگانی و کشاورزی را جمع آوری می کنند.
مجید صفدری در تشریح نقش بیمه های بازرگانی برای مردم و فعالین اقتصادی گفت: این بیمه میتواند یک صندوق پس انداز برای دوره میانسالی و کهنسالی باشد. در کشورهایی مانند ژاپن، چین، کره و هند مردم در دوران جوانی چندین بیمه نامه خریداری می کنند.
وی اظهار کرد: به قطعیت می توان گفت که اگر اقتصاد کشوری بیمه های بازرگانی قوی داشته باشد در معرض خطرهای بزرگ و جبران ناپذیر قرار نمی گیرد و در صورت نداشتن بیمه های بازرگانی قوی در زمان حوادثی چون زلزله، آتش سوزی و… خیلی از خانواده ها متاسفانه دچار مشکل می شوند.
صفدری در خصوص وضعیت بیمه های بازرگانی ایران بیان داشت:در کشور ما هم اکنون ۳۲ شرکت بیمه ای وجود دارد که زیر نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند. بیمه مرکزی نیز زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی است.
بیمه های بازرگانی دو وظیفه اصلی دارند یکی فنی و بیمه گری( صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت و ….) و بخش دیگر بخش سرمایه گذاری است. بخش مالی و سرمایه گذاری بسیار مهم است . حق بیمه هایی که جمع آوری میشود می تواند ضمن مشارکت در طرح های اقتصادی، در بورس و فرابورس سرمایه گذاری شود. لذا پول و منابعی که شرکت های بیمه می توانند در بخش های مالی تزریق کنند اقدام موثری در رشد و شکوفایی کارخانه، تولید و خدمات دارد.
برخی شرکت های بیمه همانند ایران ، البرز ، دانا ، آسیا ، رازی بصورت جنرال کار می کنند یعنی بیمه عمر و غیر عمر ارائه می نمایند و برخی از شرکتهای بیمه ای فقط اجازه صدور بیمه عمر را دارند .همچنین بعضی از شرکت های بیمه ای مثل شرکت بیمه آسماری، شرکت بیمه ایران معین، شرکت بیمه امین، شرکت بیمه امید و…تنها می توانند در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت کنند و برخی از شرکت های دیگر بیمه ای در کل کشور فعالیت دارند.
وی ادامه داد: با توجه به وظایفی که بیمه های بازرگانی دارند، این شرکت ها باید حق بیمه ها را جمع آوری کرده و سرمایه گذاری کنند تا در زمان ایجاد خسارت بتوانند از عهده خساراتشان برآیند به همین دلیل در دنیا شرکت های بیمه بانک تاسیس می کنند. شرکت های بیمه بنگاه داری اقتصادی می کنند. اما این موضوع در ایران وارونه شده است و بانک ها اقدام به تشکیل شرکت های بیمه کرده اند. برای مثال بیمه پاسارگاد متعلق به بانک پاسارگاد، بیمه ما متعلق به بانک ملت، بیمه رازی متعلق به بانک آینده و بیمه پارسیان متعلق به بانک پارسیان است. در همه دنیا شرکت های بیمه با توجه به مسئولیت و تعهداتی که دارند باید بنگاه داری اقتصادی کنند.
صفدری با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۳۰۰ شعبه بیمه در سراسر کشور وجود دارد ، گفت: برخی مثل بیمه ایران که دولتی است ۲۱۰ شعبه در سراسر کشور دارد اما برخی از تعداد کمتری شعبه برخوردارند. در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار نماینده فعال در صنعت بیمه بازرگانی کشور وجود دارد.
وی در خصوص سهم صنعت بیمه های بازرگانی در اقتصاد کشور بیان کرد: در کشور ما سهم بیمه های بازرگانی در اقتصاد کشور متاسفانه رقم ۰/۲ درصد (دو دهم) است اما در کشوری مثل ژاپن سهم بیمه های بازرگانی در اقتصاد این کشور ۳۷ درصد سهم دارد..
اگر صنعت بیمه ما قوی و توانگر باشد و بتواند منابع مالی خوب ایجاد و سرمایه گذاری کند ، توسعه اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر در ایران پانزده هزار میلیارد دلار اموال و دارایی وجود دارد اعم از کارخانه ها، ساختمان ها، پول، سد، نیروگاه و… از این مبلغ متاسفاته تنها ۳ هزار میلیارد دلار دارای پوشش بیمه ای است. در کشور ما که دهمین کشور حادثه خیز دنیاست هم اکنون ۱۱ درصد ساختمان ها دارای بیمه هستند. همچنین ۵ میلیون خودرو در کشور ما تردد می کنند که هیچ نوع بیمه نامه ای ندارند و حتی بیمه شخص ثالث که اجباری می باشد را نیز دارا نیستند.
وی در ادامه به آمارهای دیگری از کشور اشاره داشت و بیان کرد: در حال حاضر نقدینگی کشور حدود ۳۲۰۰ هزار هزار میلیارد تومان است که از این نقدینگی حدود ۶ هزار میلیارد تومان آن در بیمه های عمر است واین عدد بسیار پایین است، همچنین در کشور ما حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۵ میلیون نفری بیمه درمان تکمیلی دارند که این شایسته و زیبنده کشور ما نیست .
وی در خصوص سهم بیمه در بورس کشور نیز یادآور شد: هم اکنون حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان حق بیمه های دریافتی شرکت های بیمه در بازار بورس سرمایه گذاری شده است.
صفدری در انتهای سخنان خود افزود: تنها شرکت بیمه دولتی در کشور ما بیمه ایران است. متاسفانه بیمه ایران دارای کسری ذخایر و زیان انباشت در ترازنامه مالی خود به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان است یعنی این بیمه در بخش پرداخت خسارت خودرو هم اکنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان کسری و ۴ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشت دارد و این برای ما یک زنگ خطر است .
مجید صفدری در تشریح نقش بیمه های بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: نقش بیمه های بازرگانی، سرمایه گذاری در بازار های مالی و واسطه گری مالی، ایجاد امنیت و آرامش برای فعالین اقتصادی و مردم ، جمع آوری خطرات و ریسک از تولید، کشاورزی ، خدمات، صنعت و زندگی عموم ، ایجاد منابع مالی مناسب و شایسته در جهت جبران خسارات در حوادث ایجاد شده، فراهم نمودن شرایط مالی برای آحاد جامعه در دوران مورد نیاز از طریق بیمه های عمر می باشد .