کد خبر: ۱۹۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - 10 April 2021
براساس برنامه ریزی های انجام شده سال 1400 ، سال پیاده سازی بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین است و بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین، تحولی در شبکه بانکی ایجاد خواهد شد ، یک سال گذشته را می توان دوران ثبات، دوری از حاشیه و عملکرد قابل قبول بانک ایران زمین دانست.

به گزارش بانکداری ایرانی،  براساس برنامه ریزی های انجام شده سال 1400 ، سال پیاده سازی بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین است و بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین، تحولی در شبکه بانکی ایجاد خواهد شد ، یک سال گذشته را می توان دوران ثبات، دوری از حاشیه و عملکرد قابل قبول بانک ایران زمین دانست. در این بانک اقدامات قابل توجهی در یک سال گذشته پیاده سازی شده  که از جمله آنها می توان به آماده سازی مقدمات افزایش سرمایه، رشد قابل توجه تراکنش های غیر حضوری، واگذاری املاک مازاد در اختیار شرکت و ... اشاره کرد. در این مطلب به بررسی عملکرد این بانک در سال 99 و اینکه چه دستاوردهایی داشته است می پردازیم .

دستاوردهای مالی سال 99

این بانک خصوصی طی 9 ماه منتهی به آذر سال99، 2 هزار و 470 میلیارد تومان منابع ارزان قیمت جذب کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 86 درصد افزایش داشته است این منابع شامل سپرده های دیداری و مشابه ، سپرده های پس اندازه و مشابه و سایر سپره ها است و همچنین نزدیک 44 هزار میلیارد تومان سپرده های بلند مدت جذب کرد که 37 درصد نسبت به پایان سال 98 افزایش داشته است.

همچنین جمع دارایی های بانک ایران زمین نیز از 35 هزار 352 میلیارد تومان در پایان سال 98 به 42 هزار و  110 میلیارد تومان در پایان فصل پاییز سال گذشته افزایش یافته که نشان دهنده رشدی 19 درصدی است.

از موارد قابل توجه در عملکرد سال 99 "وزمین" تولید یک هزار و 439 میلیارد تومان درآمد مشاع است و همچنین یک هزار و 209 میلیارد تومان از سرمایه گذاری های خود نیز تا پایان آذر ماه امسال،  سود به دست آورده است.

این شرکت فرابورسی طی 9 ماه منتهی به آذر سال 99،  124 میلیارد تومان درآمد غیرمشاع تولید کرده که نسبت به رقم 63 میلیارد تومانی پایان 9 ماهه سال قبل، بیش از 86 درصد رشد داشته است. جمع درآمدهای کارمزدی "وزمین" نیز در پایان آذر ماه سال98 ،  از 32 میلیارد تومان بوده به 66 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه با 109 درصد افزایش داشته است .

این شرکت همچنین به لحاظ کیفیت افشاء و اطلاع‌رسانی مناسب در بین بانک ها بورسی دارای جایگاه مناسبی است . 

رشد 402 درصدی قیمت سهام بانک ایران  

در سال 99 و به دنبال اقبال سهامداران به بازار سرمایه و رشد شاخص های بورس، سهام بانک ایران زمین نیز با رشد قابل توجه شاخص ها مواجه شده و از آینده خوب سهام وزمین خبر می دهد. نگاهی به آمارهای سال های 99 نشان می دهد که سهم وزمین با ویژگی خاص در یک سال اخیر همراه بوده  است،به طوری که ارزش بازار و قیمت سهام بانک ایران زمین در یک سال اخیر بیش از 4 برابر شده که نشان دهنده موفقیت و عملکرد مطلوب این بانک  در بازار پول، بانکداری الکترونیک و بازار سرمایه است.

افزایش سرمایه جذاب

بانک ایران زمین اعلام کرده است که قصد دارد 950 درصد افزایش سرمایه دهد. مطابق با آنچه که در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک آمده افزایش سرمایه به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه، دستیابی به نسبت دارایی های ثابت به حقوق صاحبان سهام مورد تایید بانک مرکزی، اصلاح ساختار مالی بانک و خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت، مصوبه شورای پول و اعتبار صورت می‌گیرد.

با توجه به اینکه برنامه افزایش سرمایه بانک از محل آورده نقدی و با تجدید ارزیابی دارایی ها وضعیتی را برای بانک ترسیم می کند که یکی از بهترین بانک های خصوصی و بورسی تبدیل شود چرا که بانک دارای شعبات زیادی در سراسر ایران و املاک دیگری است که برای تجدید ارزیابی مناسب است.

رونمایی از نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال در کشور

فراز نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال در کشور و نخستین پلتفرم دیجیتال بانک ایران‌زمین است که تمام آنچه در بانکداری دیجیتال به آن نیاز است را دربرگرفته است.در فاز نخست راه‌اندازی این پلتفرم 72 فرآیند را دیجیتالی شده، یعنی از حالت الکترونیکی به دیجیتالی تبدیل کرده است؛ در نتیجه این تغییر مشتری بدون نیاز به حضور در شعبه می‌تواند خدمت بانکی دریافت کند حتی اگر بخواهد برای اولین بار حساب باز کند.در فراز حتی ظرفیت پذیرش ابزارهای بانک‌های دیگر غیر از بانک ایران‌زمین را دارد .

افتتاح مرکز نوآوری  

شعار بانک ایران زمین بانک دیجیتال است و مرکز نوآوری ایران زمین در تلاش است جایگاه خود را به عنوان مرکز ارائه دهنده خدمات دیجیتال بانک ایران زمین به کسب و کارهای نوآور تثبیت نماید. همچنین ارتباط با استارتاپ‌ها و کسب و کارهای این حوزه جایگاه ویژه‌ای نزد بانک ایران زمین دارد. مرکز نوآوری ایران زمین به یکی از عناصر فعال در عرصه حمایت از کسب‌وکارهای نوپا به ویژه در حوزه فناوری مالی است. حمایت بانک ایران زمین از این مرکز نوآوری موجب معرفی بازیگری فعال در حوزه فناوری‌های مالی شده که عرصه را برای حضور بیشتر جوانان و گروه‌های خلاق باز کرده است.مرکز نوآوری ایران زمین از طرح‌هایی را که در زمینه فناوری مالی، بلاکچین و رمزارز، گردشگری، سلامت و هوشمندسازی روندها قابل دسته‌بندی هستند، جذب و حمایت کند. حمایت‌های مرکز نوآوری ایران زمین از طرح‌ها شامل ارائه برنامه آموزشی، مشاوروه‌های تخصصی، بازارسازی، تامین امکانات استقرار و تزریق سرمایه اولیه برای پرورش طرح است.

آغاز عملیات ارزی  

در سال 99 مجوز ارزی بانک ایران زمین از سوی بانک مرکزی صادر شد و با اخذ مجوز ارزی این بانک، مسیر حمایت بانک از بخش های اقتصادی هموارتر شد.بر اساس این مجوز از این پس بانک ایران زمین ضمن عضویت در بازار بین بانکی ارزی تهران و دسترسی به سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) و همچنین عضویت در بازار متشکل معاملات ارزی، قادر به انجام معاملات ارزی با بانک مرکزی و سایر بانک‌ها خواهد بود.

مسئولیت اجتماعی 
بانک ایران زمین با داشتن 330 شعبه در سراسر کشور به عنوان یکی از بانک های بزرگ خصوصی و یکی از بزرگترین سازمان های فعال کشور از یک سو و از سویی دیگر به عنوان یک بانک به عنوان یک سازمان مردم نهاد، نقش بسزایی در توسعه فرهنگ مسئولیت های اجتماعی سازمانی (Corporate Social Responsibility) در جامعه هم در ابعاد اقتصادی، و هم در زمینه های اجتماعی دارد.

در سالهای اخیر حمایت از سازمانهای مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حفظ منابع آب، جنگل ها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب دیده از سیل و زلزله و راه اندازی پویش های اجتماعی به صورت جدی و در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی بخشی از اقداماتی است که توسط بانک ایران زمین در دستور کار قرار گرفته است. درحال حاضر بانک ایران زمین تعداد 1000 نفر از کودکان این نهاد را در سراسر کشور مورد حمایت قرار داده است.

 بانک ایران زمین، در راستای اجرای مسوولیت اجتماعی و محافظت از نیروی انسانی خود در مقابل بیماری کرونا و همچنین همراهی با تصمیمات کشوری ستاد کرونا، نسبت به تعطیلی یا کاهش ساعات کاری برخی شعب خود در نقاط مختلف کشور اقدام کرده است اما تمامی خدمات بانک خود را به صورت غیر‌حضوری ارائه می دهد.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: