کد خبر: ۱۹۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - 01 April 2021
طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به هفت استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور است؛ طرحی که به محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور کمک می‌کند.

بانکداری ایرانی- طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به هفت استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور است؛ طرحی که به محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، در بیست و چهارمین روز از اسفندماه ۹۹ و در قالب پنجاه و هفتمین برنامه پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید»، طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور با حضور ویدئوکنفرانسی رییس‌جمهوری و با سرمایه گذاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

این طرح زیربنایی که به محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور کمک می‌کند، دستاوردی بزرگ در آستانه ۴۲ سالگی انقلاب است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی توامند به سرانجام رسیده و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

اشتغال‌زایی برای ۷۰ هزار نفر

برپایه این گزارش، عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رییس‌جمهوری ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرد. به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تامین شده است.

برای اجرای این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است؛ طرح‌هایی که اشتغال‌زایی برای ۷۰ هزار نفر در طول سال‌های اجرا از آنها انتظار می‌رود.

این پروژه از استان هرمزگان آغاز می‌شود و آب شیرین سازی شده در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند. از نظر قیمتی نیز در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان و امارات متحده عربی، قیمت این آب ۲۰ درصد ارزان‌تر است.

خط نخست انتقال آب

قطعه نخست از خط نخست چند ماه پیش توسط رییس‌جمهوری به‌طورکامل افتتاح شد. خط نخست، آب خلیج‌فارس را به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می‌کند. این طرح در فازهای یک، دو و سه به طول ۸۲۰ کیلومتر، با ۱۲ باب ایستگاه پمپاژ، با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده که پتانسیل اشتغال‌زایی آن در دوران ساخت (تاریخ شروع ۱۳۹۱ و تاریخ اتمام ۱۳۹۹) ۱۶ هزار نفر برآورد شده است.

خط دوم انتقال آب

برپایه این گزارش، در خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

این طرح به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر با ۱۸ باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۳۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

خط سوم انتقال آب

در خط سوم، آب خلیج‌فارس به استان‌های یزد و اصفهان منتقل می‌شود. این طرح به طول ۹۱۰ کیلومتر با ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۱۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ اتمام این طرح سال۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

خط چهارم انتقال آب

و بالاخره در خط چهارم، انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شده است. این طرح به طول ۸۲۰ کیلومتر با ۱۱ باب ایستگاه پمپاژ آب، با سرمایه‌گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی اجرایی شده و برای ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد. تاریخ شروع این طرح امسال و تاریخ پایان آن ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.

دستاوردهای طرح

برپایه این گزارش، دستیابی به منابع آبی جدید و پایدار در کشور، ایجاد طرح تحول اقتصادی، ایجاد زیرساخت‌های تولید و انتقال آب به عنوان پیش‌نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی، رشد و توسعه صنایع معدنی به‌عنوان جایگزین مناسب نفت، رشد و توسعه سایر پتروشیمی‌ها، پالایشگاها و سایر صنایع پایین‌دستی، ایجاد فرصت برای تامین کمبود آب شرب شهرها و روستاها، ایجاد فرصت برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کشاورزی‌های پر بازده نظیر میوه‌های استوایی، پسته، زعفران و غیره، ایجاد اشتغال پایدار، ظرفیت‌سازی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن در منطقه، توسعه اقتصادی سواحل مکران به عنوان گنج پنهان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه‌های غیرمجاز به منظور احیای محیط زیست، تداوم امنیت پایدار در مرزهای شرقی کشور در راستای تحقق پدافند غیرعامل، جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی به مراکز استان‌ها و درنتیجه حفظ کرامت مردم نجیب منطقه و افزایش قدرت مذاکره به‌منظور دستیابی به حق‌آبه‌های مرزی با کشورهای همسایه از جمله دستاوردهای مهم طرح در منطقه فلات مرکزی و شرق کشور خواهد بود.

ضرورت افزایش سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای‌عمان تاکنون سهم بالایی از انتقال آب شیرین‌سازی شده این اکوسیستم‌های آبی را به خود اختصاص داده‌اند، اما سهم ایران فقط ۲ درصد است. این مهم جزو حقابه‌های کشور است که باید هر چه زودتر پیگیری شود، زیرا شاید در سال‌های آینده با سختگیرانه‌تر شدن قوانین و مقررات بین‌المللی نتوان این کار را انجام داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه با اشاره به شیرین‌سازی روزانه ۲۶ میلیون مترمکعب از آب خلیج‌فارس توسط همسایگان جنوبی، بر ضرورت افزایش سهم کشورمان از شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس تاکید کرد.

«علیرضا رزم‌حسینی» گفت: سهم ایران از شیرین‌سازی آب دریاهای جنوب با اجرای این پروژه مهم ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد، پس افزایش سهم کشورمان از این محل از الزامات است.

رشد بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی با انتقال آب

به اعتقاد کارشناسان، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سایه‌ ایجاد زیرساخت‌هایی همچون تامین آب پایدار حاصل می‌شود.

در حالی کشورمان سرشار از معادن غنی است که تاکنون بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای به دلیل نبود آب کافی عملیاتی نشده و تلاش می‌شود که با همت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در حوزه صنایع معدنی، راه را برای فرآوری مواد معدنی هموار شود.

به اعتقاد کارشناسان، مس سرچشمه با افتتاح پروژه‌های جدید سالیانه به ۳۱ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و با افتتاح (قطعه دوم) خط یک انتقال آب از خلیج‌فارس به سرچشمه، نگرانی از تامین آب نخواهد داشت. قطعه دوم خط یک انتقال آب خلیج‌فارس به سرچشمه، در استان کرمان رسیده است.

قطعه سوم خط یک انتقال آب، آب شیرین‌سازی شده خلیج فارس را به شهرستان اردکان در استان یزد رساند. اجرای پروژه انتقال آب، پشتوانه سرمایه‌گذاری ۷۴ هزار میلیارد تومانی در شرکت چادرملو است.

از دیگر مزیت‌های پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان، حفظ ذخایر آب های زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه‌های غیر مجاز است که در راستای احیای محیط زیست تاثیرات مثبت به دنبال خواهد داشت.

تامین آب مورد نیاز دیگر صنایع همچون پتروشیمی‌ها، کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین تامین آب شرب، از دیگر مزایای اجرای این ابرپروژه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: