کد خبر: ۱۹۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - 24 March 2021
محمدرضا سبزعلیپور کارشناس اقتصاد و تجارت گفت: دولت فعلی اگر در همین ۴ ماهی که از عمر دولت باقیمانده، فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند، بهترین و بزرگترین کمکش را به تولید و کارآفرینان انجام داده است.

بانکداری ایرانی- محمدرضا سبزعلیپور کارشناس اقتصاد و تجارت گفت: دولت فعلی اگر در همین ۴ ماهی که از عمر دولت باقیمانده، فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند، بهترین و بزرگترین کمکش را به تولید و کارآفرینان انجام داده است.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم ضمن عرض تبریک فرا رسیدن سال جدید و قدردانی از فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، پیام نوروزی ایشان و شعار سال 1400 یعنی (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی) را واکاوی و لازم الاجرا دانست و گفت: نام گذاری و انتخاب شعار سالها از جانب "امام خامنه ای" کاملاً کارشناسی شده و با بررسی دقیق مشکلات و کارهای انجام شده طی یکسال و همچنین حاصل عملکرد مسئولین و دولتمردان در سال سپری شده و نتایج اقدامات در آن سال صورت میگیرد، فلذا هرگز نامگذاری سالها بدون مطالعه و احساسی نمیباشد.

بطور مثال: پس از بررسی اوضاع و احوال سال 97 ، برای سال 98 شعار "رونق تولید" انتخاب شد، زیرا در آن مقطع از زمان نیازمند مقابله با دشمن و پیروزی در "جنگ اقتصادی" بودیم و "رونق تولید" نیز یکی از اساسی ترین فاکتورها و راهکارهای مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان و تحریم های اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی ایران بود که برای سال 98 از طرف رهبر انقلاب نامگذاری شد.

لکن با توجه به شعار "رونق تولید" و اتمام سال 98 توقع همگان بر این بود تا چرخ صنایع و کارخانجاتش با سرعت بیشتری بچرخند و "تولید ملی" نیز روز به روز افزایش یابد، در نتیجه نیازمند "جهش تولید" بودیم تا از این طریق موجب افزایش تولید و در نتیجه رشد اشتغال و نهایتاً تقویت " اقتصاد ملی" گردیم.

از همین رو مقام معظم رهبری برای سال 99 هم شعار "جهش تولید" را انتخاب کردند و در سالی که گذشت همگان منتظر نتایج مثبت این نامگذاری بودند تا "جهش تولید" رخ داده و به تبع آن بخشی از مشکلات اقتصادی ایران مرتفع گردد.

وی افزود: به اعتقاد بنده قوی و قدرتمند شدن "اقتصاد ایران" که مقام معظم رهبری نیز به کررات بر آن تأکید داشته و دارند، در گرو صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آنهم تولیداتی با کیفیت درجه یک و عالی میباشد که با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشور وجود دارد و با ارادۀ و خرد جمعی، مدیریت صحیح و تدوین و اِعمال سیاستهای درست میتوان این مسیر را طی و به اهداف مورد نظر دست یافت.

علیپور گفت: اگر بخواهم به اختصار به قدرتمند شدن "اقتصاد ایران" بپردازم باید عرض کنم که کشورمان ایران همه چیز دارد و در اصل بنوعی، جواهری بی همتا در دنیا میباشد. سومین ذخایر انرژی و نفت و گاز جهان، معادن بی نظیر، منابع خدا دادی، تمدن چند هزار ساله، آثار تاریخی و جاذبه های توریستی و جذابیت های جغرافیایی و طبیعی، آب و هوای چهار فصل و نمونه، فرش، پسته، زعفران، خاویار، نیروی کار جوان و... این همه داشته ها و نعمات پروردگار، ایران را به یکی از بی نظیرترین و ثروتمندترین کشورهای دنیا مبدل کرده است!!

ضمناً ایران کارآفرینان خوش فکر، توانمند و قدرقدرتی دارد که در حال حاضر نیز چرخش بخشی از چرخ اقتصاد کشورمان در این اوضاع سخت و تحت تحریم نیز به دست توانمند همین عزیزان میچرخد اما مشکل اساسی اینجاست که عمداً و یا از روی نادانی و سهواً نه تنها کارآفرینان داخلی را جدی نگرفته و به کار نمی گیریم بلکه با رفتار نادرست و بی احترامی به این بزرگواران، متأسفانه آنان را ناراحت، دلنگران و ناامید هم میکنیم و همین برخوردهای نادرست و توهین آمیز و جدی نگرفتن کارآفرینان و صاحبان صنایع موجب کاهش تولید و به تبع آن باعث کُند شدن گردش چرخ اقتصاد ایران میشود.

لکن با وجود چنین کشور ثروتمندی که داریم اگر تولید هم جهش پیدا کند و مشکلات اقتصادی نیز رفته رفته مرتفع گردد، بنوعی "اقتصاد مقاومتی" محقق خواهد شد که در آن صورت ایران به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان مبدل میگردد و دیگر هیچ کشوری حتی آمریکا نیز توان درگیری و تحریم ایران را نخواهد داشت.!!

بر این اساس هدف مقام معظم رهبری نیز از انتخاب شعار "جهش تولید" برای سال 99 نیل به همین اهداف و تحقق "اقتصاد مقاومتی" و قدرتمند شدن اقتصاد ایران بود.

سبزعلیپور تصریح کرد: اما متأسفانه در سال 99 باز هم دولت به امورات حاشیه ای بیشتر توجه کرد و از اهداف تبیین شده و "منافع ملی" دور شد، بطوریکه کم کاری و بی تدبیری وزارتخانه های اقتصادی کاملاً مشهود بود و مسئولین و دولتمردان چندان به

حمایت از تولید و صنایع نپرداختند تا جهشی در تولیدات ملی اتفاق بیافتد و عملکرد دولت در ارتباط با جهش تولید نه در شأن ایران و ایرانی بود و نه مورد رضایت رهبری!!

سیاستهای نادرست، چشم به غرب دوختن و به خارجی ها امیدوار بودن و همچنین عملکردهای غلط دولت موجب شده است تا کشور ثروتمند و قدرتمند و بی نظیر ایران آنهم با اینهمه منابع و جمع زیادی کارآفرین بزرگ و توانمند نه تنها چندان پیشرفتی نکند بلکه غرق در مشکلات اقتصادی هم باشد و بعد از گذشت 42 سال همچنان درگیر تأمین ارزاق اولیۀ مردم از جمله، مرغ و تخم مرغ، روغن و برنج و میوه و... غیره باشد.!!

وی در ادامه گفت: تمام مواردی که در خصوص مشکلات اقتصادی و عملکرد غلط مسئولین و دولتمردان بصورت خلاصه وار و قطره چکانی در بالا عرض کردم، باعث شد تا مقام معظم رهبری برای سال 1400 شعار (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی) را انتخاب کنند که تعیین چنین شعاری برای سال جدید نشان از اهمیت ویژه معظم اله به امر اقتصاد و علی الخصوص به رشد و جهش تولید داخلی میباشد.

علیپور تأکید کرد: این شعار بسیار مهم و اساسی است و چنانچه بطور صحیح و دقیق اجرا و محقق شود، قطعاً تحول بزرگی در اقتصاد ایران و رفع مشکلات اقتصادی بوجود می آورد.

انتخاب شعار سالجاری نشان دهنده این واقعیت مهم است که در سال گذشته عملکرد دولت راضی کننده نبوده و جهش قابل توجهی در زمینۀ تولید نیافتاده است به همین خاطر حسب دستور مقام معظم رهبری و برابر "شعار امسال" باید قوای سه گانه مخصوصاً قوه مجریه یعنی دولت فعلی و دولت آینده در سال 1400 نیز بطور ویژه از تولید و تولیدکننده و کارآفرینان حمایت و پشتیبانی کرده و تمام موانع و بوروکراسیهای زائد در برابر تولید و فعالان اقتصادی را مرتفع و حذف نمایند تا کارآفرینان و تولیدکنندگان روانتر و بی دغدغه و با سرعت بالایی چرخهای تولید، خدمات و .... اقتصاد ایران را به حرکت درآورند. پس با توجه به مطالب مطروحه، "شعار سال 1400" بسیار دقیق انتخاب شده و از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار میباشد.

وی اظهار داشت: شعار (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی) جامع و وسیع انتخاب شده و در حقیقت چند اقدام اساسی و مهم در یک قالب و بصورت یک شعار اعلام شده که با شعار سالهای پیشین تفاوت اساسی داشته و بنوعی از آن شعارها مهمتر و جامع تر نیز میباشد.!!

بطور مثال:

شعار سال 98 یعنی "رونق تولید" فقط خواستار "رونق تولید" شده بود و شیوه و نحوه و راهکار این رونق مشخص نگردیده و بر عهدۀ دولت گذاشته شده بود!!

هرچند که در سال 98 هم اقدامات اساسی و قابل قبولی از جانب دولت در جهت تحقق این شعار یعنی "رونق تولید" صورت نگرفت و تولید رونق چندانی نداشت اما بواسطۀ اینکه رفع مشکلات اقتصادی ایران در گرو "رونق تولید" و گردش چرخ صنایع و کارخانجات میباشد و مبحث تولید بسیار مهم و حیاتی است، از همین رو مقام معظم رهبری برای سال 99 مجدداً شعاری مرتبط با تولید و "رونق تولید" انتخاب کردند که همین شعار نشان دهنده این واقعیت است که امام خامنه ای هم "رونق تولید" را چاره ساز مشکلات ایران میدانند.

علیپور تشریح کرد: در این راستا برای سال 1399 شعار "جهش تولید" انتخاب شد که در اصل معنای این شعار هم یعنی تولید ایران "رونق" گرفته و شکوفا شود یا بعبارتی "جهش" پیدا کند.

سال 99 هم به پایان رسید و همچنانکه در ابتدای این گفتگو عرض کردم عملکرد دولت جهت تحقق شعار "جهش تولید" در سال گذشته، باز هم راضی کننده نبود و "جهش" قابل توجهی در زمینۀ تولید نیافتاد!! و باز هم تولید رشد آنچنانی نکرد و مشکلات اقتصادی نیز بیش از پیش دامن ایران و مردم را گرفت!!

به همین خاطر مقام معظم رهبری برای سال جدید شعار (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی) را انتخاب کردند تا باز هم با این شعار بنوعی اهمیت رونق، جهش و شکوفایی تولید و گردش پُر توان چرخ صنایع و کارخانجات کشورمان را یادآوری کنند.

وی در ادامه به اهمیت این شعار پرداخت و تصریح کرد: لکن شعار امسال، جامع تر و کامل تر از شعار سالهای 98 و 99 میباشد و بجای اینکه فقط به رونق و یا جهش تولید بپردازد، به حمایت و پشتیبانی از صنایع، تولیدکنندگان و کارآفرینان نیز تأکید کرده وخواستار مانع زدایی و رفع موانع از سر راه تولید و فعالان اقتصادی نیز شده است که در این راستا و برابر همین شعار، همه مسئولین نظام باید هم و غم خود را در جهت تحقق (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی) به کار گیرند.

همچنانکه قبلاً گفتم باز هم تأکید میکنم که قوای سه گانه مخصوصاً قوه مجریه یعنی دولت فعلی و دولت آینده در سال 1400 میبایست بطور خاص و ویژه از تولید و تولیدکننده و کارآفرینان حمایت و پشتیبانی کرده و تمام موانع و بوروکراسیهای زائد در برابر تولید و فعالان اقتصادی را از سر راه برداشته، مرتفع و حذف کنند تا کارآفرینان و تولیدکنندگان روانتر و بی دغدغه و با سرعت بالایی چرخهای تولید، خدمات و .... اقتصاد ایران را به حرکت درآورند.

در این راستا و برای تحقق شعار امسال در اولین قدم، دولت فعلی باید در 4 ماه باقیمانده از دورانش به "رونق و جهش تولید" به چشم یک هدف و برنامۀ کارشناسی شده نگاه کرده و تمام توان و امکانات دولت را به حمایت از تولید، تولیدکننده و کارآفرینان ایرانی معطوف کند و تا جایی که این دولت زمان و توان دارد باید با رفع موانع و کارشکنی ها، رضایت فعالان اقتصادی و کارآفرینان را بدست آورد.

علیپور یادآور شد: البته این دولت در این مدت کوتاهی که از عمرش باقیمانده، بیشتر از این هم نمیتواند کاری انجام دهد!! اگر در همین 4 ماهی که از عمر دولتش مانده، فقط مشکل و مانع جدیدی بر سر راه تولید و تولیدکننده ایجاد نکند، بهترین و بزرگترین کمکش را به تولید و کارآفرینان انجام داده که همه جوره قدردانش خواهیم بود.!!

بیشترین و مهمترین کارها جهت تحقق شعار سال 1400 برعهده دولت آینده میباشد که حدوداً 3 ماه دیگر توسط مردم عزیزمان

انتخاب و از دوم مردادماه یعنی 4 ماه دیگر رسماً کار خود را بعنوان دولت سیزدهم آغاز میکند.

به نظر بنده مهمترین اقداماتی که باید دولت آینده و در رأس آن، رئیس جمهور بعدی جهت تحقق شعار (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی) انجام دهد این است که:

* اولاً رئیس جمهور منتخب در اولین قدم خود میبایست افراد و مدیران خوشنام، جوان و پر توان، بی حاشیه، سالم، کارآمد و متعهد و متخصص، مدیر و مدبر و فرا جناحی را برای حضور در دولت و وزارت انتخاب کند تا فارغ از جناح بندیهای سیاسی فقط و فقط به فکر منافع ملی باشند و نه منافع شخصی و تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی مردم معطوف کنند.

* دوماً رئیس جمهور منتخب و تیم اقتصادی اش جهت همفکری و آگاهی از مشکلات و موانع کسب و کار و تولید باید با فعالان اقتصادی بزرگ کشور نشست های پی در پی داشته باشند و دغدغۀ فعالان اقتصادی و کارآفرینان را سریعاً مرتفع نماید (دقیقاً مثل کاری که ماهاتیر محمد با همکاری کارآفرینان در مالزی انجام داد و کشور فقیر مالزی را به جایی رساند که در حال حاضر بیش از 250 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد!!) نه اینکه مانند دولت فعلی فقط یکبار 5 الی 6 نفر از فعالان اقتصادی را که طرفدار خودش بودند را جمع کند و دیدار کوتاه تبلیغاتی با آنها داشته باشد و اعلام کنند که رئیس جمهور با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دیدار کردند!!

* سوماً مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید، صادرات و واردات مواد اولیه را مرتفع و دستگاههایی همچون گمرک، سازمان مالیاتی، اداره استاندارد، ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها، اتاقهای بازرگانی (نحوه صدور کارت بازرگانی و درآمدهای بی حساب و کتاب اتاق ایران و اصلاح قوانین رفاقتی اتاق توسط مجلس)، سفارتخانه ها، سازمان توسعه تجارت و .... چندین سازمان و اداره دیگر که در زمینه تولید و صادرات ذی مدخل میباشند را خانه تکانی و ساختار آن سازمانها و کادر اداری آنها را با تفکر رشد و توسعه تولید و صادرات غیر نفتی و همچنین احترام به تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صادرکنندگان از ابتدا پی ریزی کند.

* چهارماً سیستم پولی و بانکی ایران را باید بازبینی و تولید و صادرات محور کند و بانکها را باید به نردبانی جهت رشد و توسعه تولید و صادرات ایران مبدل نماید نه قاتل و مانع صنایع و کارآفرینان و تولیدکنندگان باشند.

* پنجم اینکه دولت رفته رفته خام فروشی را کاهش دهد و برای درآمدهای ارزی کشورمان با اعطای مشوق های خاص و ویژه به کارآفرینان و صادرکنندگان بر روی تولید و صادرات غیر نفتی حساب باز کند.

* ششم، مشکل خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی را حل کند و حدالمقدور بسمت تثبیت نرخ ارز حرکت کند و از نوسانات پی در پی و نرخهای متفاوت و چندگانه جلوگیری و پرهیز نماید.

* هفتم، در کنار فعالیتهای منسجم وزارتخانه های اقتصادی، دستگاه دیپلماسی کشور و همچنین شورای عالی امنیت ملی نیز باید در جهت تنش زدایی با کشورهای منطقه و جهان اقدام و تا میتوانند جهت رفع تحریمها از هیچ تدبیر و اقدامی دریغ ننمایند تا با رفع تحریمها، تولید و صادرات غیر نفتی کشور روز به روز شکوفاتر شود.

* هشتم اینکه دولت باید کارآفرینان و تولیدکنندگان را به سرمایه گذاری بیشتر تشویق و از سرمایه گذاران خارجی بشدت استقبال نماید و به هر تولیدکننده ای که شریک و سرمایه گذار خارجی به ایران بیاورد، امتیازات خاص بدهد و آنرا را تشویق کند که وجود سرمایه گذاران خارجی در ایران مانع بزرگی بر سر تحریمهای آتی کشورمان خواهد بود و دست دشمنان خارجی را جهت ضربه زدن به منافع ایران می بندد.

* و.... چند اقدام اساسی دیگر باید انجام شود که بنده جهت پرهیز از اطاله بحث از ذکر تک تک آنها خودداری میکنم.

سبزعلیپور افزود: در کنار فعالیتهای دولت، قوه مقننه و نمایندگان مجلس هم باید اقدامات اساسی در جهت حذف قوانین قدیمی و بازدارنده انجام و جدای از اینکه قوانین قدیمی را روزآمد نمایند، قوانین تسهیل کننده و کمک کننده به تولید و صادرات غیرنفتی را تصویب نموده و در این خصوص یعنی بررسی قوانین کشور تحرک و سرعت بیشتری از خود نشان دهند.

چنانچه دولت نیز خواستار تصویب و یا اصلاح قوانینی در جهت تحقق شعار سال باشد، نمایندگان محترم بدون فوت وقت موضوع را پیگیری و نسبت به تصویب آن قانون و یاری دولت فعالان اقتصادی اقدام نمایند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تأکید نمود: قوه قضائیه هم باید با فساد و رانت خواری و مسئولین و مدیران خائن و ضربه زننده به "منافع ملی" و ایجاد کننده مانع در برابر تحقق شعار سال و ناامید کردن کارآفرینان و تولیدکنندگان برخورد نموده و با مجازات خائنین، زمینه را برای فعالیت سالم و بی دغدغه همراه با امنیت بالا و اطمینان بخش برای فعالان اقتصادی مهیا نماید.

چنانچه مواری را که بطور مختصر و اجمالی عرض کردم از جانب قوای سه گانه علی الخصوص توسط دولت آینده به دقت و با سرعت انجام شود قطعاً در کوتاهترین زمان شاهد رضایت کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و حتی مردم عادی نیز خواهیم بود و چرخ تولید و صادرات و حتی بخشهای دیگر اقتصاد کشورمان نیز بخوبی خواهد چرخید و نهایتاً درآمدهای ارزی و ریالی ایران هم بیش از پیش رشد خواهد کرد آنهم با کمترین صادرات نفتی.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: