کد خبر: ۱۹۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - 15 February 2021
حجم این اوراق فعلاً پایین است. باید این را در نظر بگیریم که سهام‌داران عمده تازه با این ابزار آشنا شده و می‌خواهند آن را جایگزین بازارگردانی سهام خود کنند. اگر معاملات ثانویه اوراق تبعی راه‌اندازی شود (که در آن عملاً سهام‌داران عمده می‌توانند تضمین خود را کم‌وزیاد کنند) این بازار بالغ‌تر می‌شود. ولی نیاز است ابتدا زیرساخت‌های فنی موردنیاز آن تکمیل گردد.

مدیر ابزارهای نوین بورس تهران مزایای سازوکار جدید اوراق تبعی را تشریح کرد.


به گزارش بورس امروز، نگار نظری، در خصوص تغییرات جدیدی که در سازوکار اوراق تبعی به وجود آمده است توضیح داد. نکته حائز اهمیت آن است که طبق مصوبه جدید، اگر فردی بیش از تعداد سهامی که دارد، اوراق تبعی بخرد، دیگر پول او سوخت نمی‌شود. نظری گفت: در دستورالعمل اولیه، قیمت‌گذاری این اوراق در اختیار بورس بود، یعنی وظیفه تعیین قیمت و ثابت کردن دامنه نوسان حول آن نرخ برعهده ما بود. اما در حال حاضر در اختیار خود عرضه‌کنندگان است. به‌طورکلی نیز اوراق تبعی فاقد دامنه نوسان هستند؛ مگر در شرایط خاص که ممکن است حجم آن‌ها کم باشد.

در سوی دیگر می‌دانیم این اوراق محدودیت‌هایی دارند و اگر سقف خریدی وجود داشته باشد، باید توسط خریداران رعایت شود. اما خیلی اوقات سرمایه‌گذاران رعایت نمی‌کنند و خرید مازاد انجام می‌دهند. طبق دستور عمل قبلی این مازاد سوخت می‌شد. اما طبق مصوبه جدید سازمان بورس، اگر افراد مازاد بر دارایی خرید کنند؛ این پول مازاد پس از کسر هزینه‌های معاملاتی به‌حساب سهام‌دار باز خواهد گشت. این در خصوص اوراقی است که با کارکرد حمایتی و نه با کارکرد تأمین مالی منتشر می‌شوند.

مدیر ابزارهای نوین بورس همچنین گفت: حجم این اوراق فعلاً پایین است. باید این را در نظر بگیریم که سهام‌داران عمده تازه با این ابزار آشنا شده و می‌خواهند آن را جایگزین بازارگردانی سهام خود کنند. اگر معاملات ثانویه اوراق تبعی راه‌اندازی شود (که در آن عملاً سهام‌داران عمده می‌توانند تضمین خود را کم‌وزیاد کنند) این بازار بالغ‌تر می‌شود. ولی نیاز است ابتدا زیرساخت‌های فنی موردنیاز آن تکمیل گردد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: