کد خبر: ۱۹۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - 06 February 2021
رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب شرب سالم و پایدار به ۶۳ درصد رسیده است.

بانکداری ایرانی - رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: شاخص برخورداری عشایر از آب شرب سالم و پایدار به ۶۳ درصد رسیده است.

«شاهپور علائی‌مقدم» روز شنبه در نشست خبری خود به مناسبت چهل و دومین پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: پیش از این میزان برخورداری جامعه عشایری از آب شرب سالم و پایدار تنها ۴۳ درصد بوده است.

رییس سازمان امور عشایری کشور اظهارداشت: در دهه فجر امسال ۲۸۸ پژوه آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، براساس برنامه ششم توسعه شاخص های برخورداری جامعه عشایری پنج درصد رشد داشته که رقم مناسبی است.

توزیع ۱۳ هزارو ۵۰۰ پنل خورشیدی

علائی‌مقدم گفت: همچنین با مشارکت وزارت نیرو ۱۳ هزارو ۵۰۰ پنل خورشیدی با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تامین و در اختیار جامعه عشایری کشور قرار می گیرد.

رییس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: در بحث شاخص بهداشت و سلامت جامعه عشایری ۸۰۰ خانه بهداشت به شکل کانکس های سیار و ۴۰۰ خانه بهداشت ثابت به بهره برداری می رسد که می تواند در خدمات رسانی بهداشتی به این جامعه موثر باشد.

علائی‌مقدم در بحث نگهداری راه ها گفت: اکنون بیش از ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری از اطلس راه ها برداشت شده که مورد حفظ و نگهداری قرار گرفته است.

وی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جامعه عشایری خبرداد و افزود: از اهداف سازمان امور عشایری کشور، تنوع بخشی به شغل های عشایری است که در هفت برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: یکی از این هفت مورد، ایجاد زنجیره تامین گوشت قرمز است که به همین منظور دو هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در دهه فجر امسال رکورد تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز انجام شد.

وی اضافه کرد: همچنین برای جامعه عشایری بحث زنجیره تولید لبنیات و فراورده های لبنی، توسعه کشت گیاهان دارویی و صنایع دستی را در دستور کار داریم.

۱۰۰ هزار نفر عشایر بیمه رایگان دریافت کردند

علائی‌مقدم در بحث بیمه جامعه عشایری کشور گفت: اکنون ۱.۵ میلون نفر روستائیان و عشایر از بیمه رایگان برخوردار می شوند که از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر عشایر هستند.

به گزارش ایرنا، همچنین ۲۸۲ پروژه با اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی سایر دستگاه‌ها در مناطق عشایری در دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

عشایر که وظیفه حفاظت از مرزهای کشور را برعهده دارند در ۵۹ درصد از عرصه جفرافیایی کشور پراکنده هستند و ۳۴ میلیون هکتار از ۸۴ میلیون هکتار مراتع کشور در اختیار آنان قرار دارد.

سازمان امور عشایری به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده تا مجوزی برای صادرات یک میلیون راس دام مازاد عشایر صادر شود، همچنین تلاش شده در جامعه عشایری فقط زنده فروشی دام انجام نشود بلکه با برندسازی و بسته بندی، تولیدات عشایر به بازار عرضه شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: عشایر ، آب سالم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: