کد خبر: ۱۹۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 14 January 2021
روحانی با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.

 دنیای‌اقتصاد : حسن روحانی یک بار دیگر نسبت به نحوه بررسی و تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق واکنش نشان داد. رئیس‌جمهوری در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه نباید قانون‌گذاری صورت گیرد، تقویت ارزش پول ملی را از نکات مهم برای دولت در لایحه بودجه عنوان کرد و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موضوع مهم برای دولت این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم به همین خاطر با توجه به اینکه افق آینده را روشن می‌بینیم قیمت دلار در لایحه بودجه را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم.

روحانی با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت، البته امروز شرایط ما نسبت به گذشته بهتر است و اطمینان دارم که در آینده هم بهتر از این خواهد شد.

 

در لایحه بودجه نباید قانون‌گذاری صورت گیرد
روحانی افزود: در لایحه نباید قانون‌گذاری صورت بگیرد. خود شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است. از آنجا‌ که قانون‌گذاری در بودجه راحت است، یک نماینده‌ای پیشنهادی می‌دهد یک رای می‌گیرد یک قانونی که باید لایحه شود و در دولت بحث شود و به شور اول و دوم برود بحث شود، یکدفعه با یک رای و قیام و قعود تبدیل به قانون می‌شود. خصوصا در ساعات آخر یک بند یا تبصره‌ای را اضافه می‌کنند. روحانی ادامه داد: ما در سال‌هایی که در مجلس بودیم، در بودجه به صورت سه‌شیفته کار می‌کردیم شب و ساعات آخر شب، یک نماینده پیشنهادی می‌داد و آن پیشنهاد تصویب و قانون می‌شد. شورای نگهبان بعد روی این مساله دقت کرد و جلوی بسیاری از این موارد را گرفت و گفت در لایحه بودجه همان مسائل بودجه و مالیه است و باید دخل و خرج در آن روشن شود و هیچ جایی نیست که شما بخواهید در لایحه بودجه قانون‌گذاری کنید.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در قانون، دست مجلس باز است و لایحه ارائه می‌دهیم و آنها هم قادر هستند طرح بدهند، گفت: در آینده هر قانونی که می‌خواهند اصلاح و تصویب و یکدیگر را یاری می‌کنیم و باید کاری کنیم که در لایحه بودجه، قانون‌گذاری صورت نگیرد. روحانی با بیان اینکه اقتصاد مردم، تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است، اظهار کرد: امنیتی که ما عنوان می‌کنیم، برخی‌ها فکر می‌کنند، بگیر و ببند باشد یا نباشد، در خیابان دعوا نباشد یا بمباران نشود. این‌طور نیست. در امنیت مهم این است که قانون و مقررات تثبیت باشد. یعنی زمانی که ما یک قانونی وضع می‌کنیم و به مردم و سرمایه‌گذاران می‌گوییم در اینجا پتروشیمی تولید کند و خوراک و مشخصات را برای وی مشخص می‌کنیم. او توضیح داد: اگر فردا وزارت نفت عنوان کند که من تصمیم گرفتم لوله گاز را از اینجا به یک مسیر دیگری تغییر بدهم، مگر چنین چیزی ممکن است؟ این یک ناامنی بزرگ است و دیگر ‌کسی در کشور سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد. ما باید بگذاریم مردم اطمینان داشته باشند و بر آن مبانی که سرمایه‌گذاری را انجام دادند بر همان مبنا بتوانند ادامه بدهند.

هشدار درباره مصوبات ضد امنیت سرمایه‌گذاری
رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: یک وقتی خدایی ناکرده در شبی، روزی در مجلس چیزی تصویب نشود که امید، اعتماد و امنیت مردم را در سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت در حرکت‌های اقتصادی دچار مشکل کند وگرنه اگر دچار مشکل شوند دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور نیست. به گفته روحانی امنیت سرمایه‌گذاری در ابتدا برای مجلس است که هر روز قانون وضع نکند و برای دولت است که هر روز آیین‌نامه‌ها را تغییر ندهد و بعد هم برای قوه قضائیه است. سه قوه باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا امنیت کشور درست شود و البته همه باید در کنار هم باشیم. تقاضای من است که به موضوع امنیت هم توجه کنیم و مواردی را که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده‌ است یک وقتی در لایحه بودجه تغییراتی ایجاد نشود که این امنیت بر هم بخورد. او تصریح کرد: ما آماده هستیم و دولت لایحه بودجه را به خوبی آماده کرده است. ما می‌دانیم که در سال آینده تا دولت بعدی عملا بر سر کار بیاید، ریاست‌جمهوری و تحلیف انجام ‌شود از مجلس رای اعتماد بگیرد و دولت سیزدهم تشکیل شود و شروع به فعالیت کند، حدودا ۵-۶ ماه از سال آینده می‌گذرد و حدود شهریورماه است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هم ما باید مجری قانون باشیم و هم دولت آینده مجری قانون و لایحه باشد، اظهار کرد: امیدوارم با همکاری یکدیگر به بهترین وجه این لایحه در مجلس تصویب شود و ما بتوانیم آیین‌نامه لازم را بنویسیم و اجرا کنیم و شرایط بهتری در سال آینده در انتظار مردم باشد.

بودجه را سیاسی و بهانه انتخابات نکنیم
ازسوی دیگر محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه و طرح برخی اظهارنظرها درباره آن گفت: این حرفی که زده شده که این بودجه ما را به سمت فروپاشی می‌برد حرف دقیقی نیست و نباید بودجه را سیاسی کنیم، بودجه را نباید بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ کنیم و نباید به بودجه به صورت تبلیغاتی پرداخته شود. او افزود: متاسفانه الان این‌طور شده است که افراد مختلف در مجلس درباره بودجه صحبت می‌کنند. در گذشته یک کمیسیون تلفیق بود و سخنگو آن مسائل را ذکر می‌کرد. ضمن اینکه حتی مواردی که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود لزوما در صحن مجلس تصویب نمی‌شود و ممکن است تغییر کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: الان طوری شده که در همه سخنرانی‌ها و تریبون‌های مجلس به جای اینکه به موضوعات مختلف اشاره شود، عاملی برای تبلیغات شده است که باید اصلاح شود. واعظی با بیان اینکه ما بودجه را برای اداره کشور نوشتیم و دوستان باید بدانند که ۵ ماه و نیم سال آینده را همین دولت باید جوابگو باشد، اظهار کرد: ما سعی کردیم بتوانیم به نحو احسن با همین بودجه دولت را اداره کنیم، حتی به‌دنبال این هستیم که دولت بعد هم چون اول کار هست بتواند به خوبی کشور را اداره کند. نه فقط برای بودجه بلکه حتی تلاش می‌کنیم تحریم برداشته شود و دولت بعد بتواند راحت‌تر کشور را اداره کند. واعظی همچنین درباره عملکرد کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه و توافقات دولت و مجلس گفت: دولت حدود ۱۱ ماه روی لایحه بودجه وقت گذاشته است. بنای ما بر این است که این بودجه که آخرین بودجه این دولت است، قابل اجرا و در راستای منافع کشور و مردم نوشته شود، به همین دلیل از هر پیشنهاد اصلاحی حتی قبل از اینکه لایحه را تقدیم مجلس کنیم استقبال کردیم و امروز هم از هر پیشنهادی که از سوی نمایندگان یا مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شود استقبال می‌کنیم؛ چراکه نمی‌خواهیم بگوییم چون این بودجه را ما تدوین کردیم، هیچ انعطافی برای پذیرش اصلاحات مجلس نداریم.

واعظی همچنین با بیان اینکه ممکن است در برخی موارد کار کارشناسی ما با ایده‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود همسویی نداشته باشد، گفت: مثلا وقتی که می‌گویند باید این‌قدر مالیات گرفته شود و رقم بالایی است و می‌دانیم که فشار به مردم وارد می‌شود یا می‌گویند این رقم نفت فروخته شود و این رقم درآمد داشته باشید. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: ما وقتی که می‌دانیم کار کارشناسی انجام داده‌ایم که این میزان نفت با قیمت جهانی و دلاری که برای آن روز تصور کردیم، درآمد آن این رقم نمی‌شود بر این اساس اختلاف‌نظرهای این چنینی وجود دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: