کد خبر: ۱۹۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۹ - 13 January 2021
رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: «پیش‌بینی ما این بود که ۷۰ درصد کسب‌و کارها طی ۶ تا ۷ سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند که کرونا این زمان ۷ ساله را به ۲ تا ۳ سال کاهش داد.»

وضعیت جبران خسارت‌های کرونا به کسب‌وکارهای آنلاین

خبر
 رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی گفت: «پیش‌بینی ما این بود که ۷۰ درصد کسب‌و کارها طی ۶ تا ۷ سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند که کرونا این زمان ۷ ساله را به ۲ تا ۳ سال کاهش داد.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، الفت نسب در خصوص تاثیر کرونا بر کسب‌و‌کارها گفت: «در ابتدای شیوع کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسی‌های آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد و در مقابل، عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ درصد رشد داشته‌اند .

به گفته او نتیجه دو مرحله نظرسنجی یکی مربوط به سه‌ماهه نخست شیوع کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان‌ماه نشان‌دهنده رشد ۱۲۱ درصدی در بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) بود و در مرحله دوم این نظر‌سنجی این نرخ ۱۵ درصد افزایش داشت. همچنین بازار محصولات دیجیتالی ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه بود که در دور دوم این نظرسنجی، رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.

الفت نسب در خصوص مشاغل خدماتی نیز گفت: «در این دوره با ۸۶ درصد کاهش روبه‌رو شدیم که اکنون فقط ۹ درصد آن جبران شده است و همچنان ۷۷درصد کاهش سفارش در این حوزه وجود دارد که امیدواریم با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و بسیاری از شهرها شرایط به‌مرور در این بخش بهبود یابد.»

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، با اعلام اینکه در روزهای نخست مشکل زیرساخت و سرعت پایین اینترنت وجود داشت، درباره تاکسی‌های آنلاین افزود: «ما ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سراسر کشور داریم که در ابتدای شیوع کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول ۵۱ درصد کاهش در این بخش داشتیم. در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.»

او ادامه داد: «یکی دیگر از حوزه‌های کسب‌وکارهای آنلاین ما خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت اما در نظرسنجی دوم معلوم شد رشد ۱۰۰درصدی داشته است. این موضوع نشان می‌دهد مردم در ابتدا با این پلتفرم‌ها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به‌مرور رشد کرده است.»

الفت نسب با اشاره به اینکه یکی دیگر از بخش‌های مورد سنجش در این نظرسنجی مسکن بوده است، گفت: «حوزه مسکن از این‌ جهت موردتوجه ما بود که از یک سو بسیار اهمیت داشت و از سوی دیگر شامل آگهی‌های آنلاین می‌شد که آن‌هم در ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت اما در دور دوم و پس از گذشت زمان چند ماه، ۱۲درصد از این کاهش جبران شد.»

او در پایان دررابطه‌با تبلیغات آنلاین اظهار کرد:‌«در ابتدا این حوزه ۵۵درصد کاهش داشت که نشان می‌داد کسب و کارها نتوانسته‌اند هزینه تبلیغات را تامین کنند و اکنون فقط ۱۶ درصد جبران شده است.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: