کد خبر: ۱۹۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 19 January 2021
تشریح چگونگی شکل گیری و توسعه بیمه عمر در ایران و شرکت بیمه پاسارگاد
برای رسیدن به توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه باید ارائه تجهیزات مناسب برای کاهش ریسک، ایجاد امنیت اقتصادی، رشد تولید و پیشرفت متوازن با هم صورت گیرد.

برای رسیدن به توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه باید ارائه تجهیزات مناسب برای کاهش ریسک، ایجاد امنیت اقتصادی، رشد تولید و پیشرفت متوازن با هم صورت گیرد.


به گزارش بانکداری ایرانی؛   شرکت های بیمه وظیفه کاهش ریسک و افزایش امنیت اقتصادی را به عهده دارند و باید با ارائه امکانات متفاوت این دو وظیفه را به خوبی عملی کنند.


علاوه بر این در کشوری که با مشکلاتی در اقتصاد مواجه است به عنوان نمونه کشورهایی که با تورم همراه هستند، می توانند با کمک بیمه عمر و زندگی از سرمایه مردم در قبال این تورم محافظت کنند.


بر همین اساس در ایران که تورم دو رقمی وجود دارد یکی از مهمترین ابزار برای حافظت از سرمایه ، بیمه عمر و زندگی است. در دهه های گذشته، شرکت های بزرگ بیمه‌گری در ایران بر اساس همین دیدگاه وارد این عرصه شدند و بیمه آسیا نخستین شرکتی بود که در این حوزه ورود کرد و یکی از عوامل ورود شرکت بیمه آسیا، با مدیریت معصوم ضمیری بود که سالیان متمادی در این حوزه فعالیت کرده و در سمینارهای بین‌المللی شرکت داشته و اندوخته علمی و تجربی خود را روز به روز افزوده ‌است .


معصوم ضمیری که در حال حاضر مدیرعامل بیمه پاسارگاد است در خصوص تجربیات خود از زمانی که هنوز بیمه عمر در ایران راه اندازی نشده بود، اظهار کرد: «در سال 1368 سمیناری در کشور ترکیه برگزار شد که هدف آن توسعه بیمه عمر در کشورهای در حال توسعه با تورم بالا بود. از ایران نیز مقاله ای از سوی شرکت بیمه آسیا ارائه شد. بعد از ارائه مقاله ایرانی‌ها ، آقای سمیع الحسن که یکی از اکچوئری های مطرح در حوزه بیمه عمر در قاره آسیاست، در ابتدای سخنان خود بعد از تعریف و تمجید از دکتر جباری (دکتر غلامحسین جباری، پیشکسوت صنعت بیمه ایران و از مؤسسان بیمه مرکزی) گفت که ایرانی ها مقاله‌ای را ارائه کردند که من نیز سخنان آن ها را با بیان دیگری ارائه می کنم. این سخنان نشان می دهد که ایرانی ها در این حوزه قبل از عملیاتی شدن کارهای مطالعاتی خوبی انجام دادند که مورد تمجید شخص سمیع الحسن قرار گرفته بود. در واقع در همین دوران ، مطالعه و توجه به بیمه عمر در ایران آغاز شد. البته تا آماده شدن محصولی از بیمه عمر تا سال 1373 طول کشید که اولین بیمه نامه عمر و پس انداز توسط بیمه آسیا به بازار عرضه شد و امروزه یکی از مهمترین اهداف صنعت بیمه توسعه بیمه های زندگی است.»


حرکت همسو با آینده نگری شهروندان
در جوامع امروز، افرادی که با درآمد اندک یا بالایی مواجه هستند همواره در تلاش هستند تا سرمایه و دارایی حاصله خود را محافظت کرده و بعضاً آن را بیشتر کنند اما در ایران به دلیل اینکه شاهد تورم هستیم، این محافظت و افزایش سرمایه اشخاص از محل پس انداز بانکی صورت نمی گیرد لذا باید مرجع دیگری برای آن مهیا شود، این افراد متقاعد می شوند که بیمه عمر محل خوبی برای سرمایه گذاری و آینده نگری آن هاست.


در این زمینه ضمیری معتقد است : «نیاز جامعه امروز این است که برای افرادی که دارایی و سرمایه ای دارند برای آینده خود برنامه ریزی کنند و تنها راه آن بیمه عمر و زندگی است. در بیمه آسیا اتفاقات مناسبی را رقم زدیم و بر اساس آن موفقیت‌ها بود که بیمه مرکزی نیز از آن دفاع کرده و به مراتب کارها توسعه یافت و دیگر شرکت ها نیز به این حوزه ورود کردند و امروزه شرکت‌های خصوصی به نحو مطلوبی در این حوزه فعال هستند.»


وی افزود: «در واقع در حوزه بیمه توسعه باید به چند مسأله توجه کرد. نخست این که گسترش در این بخش یک ظرفیت بزرگی دارد. در واقع باید به این نکته توجه کرد که ایران بالغ بر 80 میلیون نفر جمعیت دارد و اگر حدود یک چهارم از جمعیت کشور را وارد بیمه عمر و زندگی کنیم یعنی رخداد بزرگی اتفاق افتاده است. برای افراد بازنشسته بهترین محصول بیمه عمر و زندگی است. نکته بعدی اینکه کشور نیاز به تجهیز منابع بلند مدت دارد. به عنوان نمونه، در کشور ما نقدینگی از رقم بالایی برخوردار است و باید شرکت های بیمه با بیمه نامه عمر بخشی از این منابع را در اختیار خود بگیرند و با تجهیزاتی که در صنعت بیمه دارند این نقدینگی را به سمت تولید و توسعه کشور ببرند. چون این پس انداز بلند مدت بوده و تدریجی است بر اساس توان مردم ، بخش کوچکی از درآمد آن ها را به خود تخصیص می دهد. در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر از بیمه عمر و تأمین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد استفاده می کنند و شرکت بیمه پاسارگاد می تواند پس انداز این 5 میلیون نفر را در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کند. چرا که بیمه پاسارگاد با بهره بردن از تحلیل گران خبره این پس انداز بیمه گذاران را در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کرده و بازدهی مناسبی را برای آن ها کسب می کند و آن ها را در سود مشارکت خود سهیم می نماید و سرمایه اولیه را به سرمایه گذاران بر می گرداند و منابع این گونه تجهیز می شود. بر اساس همین دیدگاه بیمه پاسارگاد در این مسیر اقدامات خوبی انجام داده و می تواند این تجربیات را در اختیار دیگر همکاران قرار دهد.»


بیمه پاسارگاد در بازار سرمایه
در سال 1399 بازار سرمایه بازدهی مناسبی داشت و شاید در پایان سال بالاترین بازدهی ها را در سایر موقعیت ها سرمایه گذاری کند، هر چند تا پایان سال زمان زیادی باقی مانده است اما این نکته غیر قابل انکار است که در شش ماه نخست امسال شرکت های بیمه به دلیل تدابیری که داشتند بازدهی مناسبی از بازار سرمایه گرفته و توانستند صورت‌های مالی با کیفیتی را ارائه کنند.


در همین رابطه معصوم ضمیری ، مدیر عامل بیمه پاسارگاد اظهار کرد: «بیمه پاسارگارد به دلیل اینکه انباشت ذخایر خوبی از محل بیمه نامه‌های عمر و زندگی دارد، ناچار است پرتفوی سرمایه گذاری خود را متنوع کرده و سبد مطلوبی بسازد. بخشی را در بورس ، قسمتی دیگر را در املاک ، اندکی را در سپرده بانکی و مقداری را در مشارکت مدنی بازار و تسهیلات سرمایه گذاری کند. چرا که باید برای سرمایه گذاران بیمه عمر و زندگی بازدهی مناسبی ارائه شود. در شرکت بیمه پاسارگاد رشد بیمه عمر رشد فزآینده ای داشته و در پی آن شرکت موظف است که در بخش سرمایه گذاری دقت کافی را مبذول دارد. در بازار سهام حجم مطلوبی را در سهام شرکت‌ها سرمایه گذاری کردیم که ارزش افزوده مناسبی داشته و منافع آن به بیمه گذاران می رسد.»


ضمیری در خصوص عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد گفت: «بیمه پاسارگاد یکی از شرکت های بورسی است که در بین سهامداران عمده آن این اعتقاد وجود دارد که سهامداران شرکت باید در هر صورت راضی باشند. بنابراین یکی از اهداف مدیران شرکت بیمه پاسارگاد این است که سهامداران هرگز آسیب نبینند. بر همین اساس تمام پاسارگادیان اعم از مدیران، کارکنان و سازمان فروش شرکت ، سهامدار بیمه پاسارگاد هستند و بر همین اساس تمام اهداف شرکت را در رشد بنیادی آن خلاصه می کنند.»

معصومه فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: