کد خبر: ۱۹۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۹ - 07 January 2021
سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نصب سامانه صندوق فروش و تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی را اعلام کرد.

سازمان امور مالیاتی دستورالعمل نصب سامانه صندوق فروش و تکالیف اشخاص مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی را اعلام کرد.

 سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: استفاده از پایانه‌های فروشگاهی موجب بهبود فعالیت‌های اقتصادی، صرفه‌جویی در وقت، تسهیل دادوستد،نظارت بر قیمت‌ها، ثبت و مستندسازی و شفافیت در مبادلات اقتصادی و تشخیص درآمدهای مودیان مالیاتی و مالیات ارزش افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش، شفافیت اطلاعات اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی، حذف چرخه عرضه کالای قاچاق در شبکه رسمی توزیع و همچنین کاهش هزینه قیمت تمام‌شده کالا برای اصناف با حذف واسطه‌های غیرضروری از جمله اهداف قانون‌گذار برای نصب صندوق فروش بوده‌است.

اشخاص مشمول نصب و استفاده از این سامانه مکلف هستند پس از انتشار فراخوان حداکثر تا پایان دی ماه همان سال نسبت به نصب سامانه صندوق فروش و ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir با ذکر ویژگی و مشخصات سامانه صندوق فروش اقدام کنند.

صاحبان مشاغلی که پس از انتشار آگهی در هر سال، تاسیس یا ایجاد می‌شوند هم باید ظرف چهار ماه از شروع فعالیت نسبت به نصب این سامانه و ثبت درخواست اقدام کنند. در این راستا سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از ثبت درخواست اشخاص مشمول و بررسی موضوع در صورت تطابق مشخصات فنی سامانه صندوق فروش با ویژگی‌های اعلام‌شده نسبت به تخصیص شماره شناسه برای هر سامانه صندوق فروش اقدام کند.

همچنین به‌منظور ایجاد تناظر بین معاملات ثبت‌شده در سامانه صندوق فروش و پرداخت‌های انجام‌شده در شبکه پرداخت بانکی، اشخاص مشمول باید شماره حساب یا حساب‌های بانکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی و شناسه یکتای پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی را ظرف ۱۰ روزاز طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان اعلام کنند.

اشخاصی که از سامانه صندوق فروش استفاده می‌کنند باید در هنگام رسیدگی، حسب درخواست کتبی ماموران مالیاتی ضمن ارائه دستورالعمل نحوه کار با سامانه یادشده امکان دسترسی لازم به اطلاعات آن سامانه را فراهم کنند

در صورتی که مودی برخی فعالیت‌ها یا معاملات را کتمان یا از صدور صورت‌حساب‌ها از طریق سامانه مودیان خودداری کند یا در ثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف را از طریق سامانه مودیان به اطلاع وی برساند که مشمول جریمه‌ خواهد شد.

همچنین وقتی مودی آن موارد را نپذیرد و از ثبت یا اصلاح آنها در سامانه مودیان امتناع کند، سازمان مراتب تخلف را با اسناد و مدارک به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌دهد. درصورت تایید تخلف، سازمان می‌تواند با مراجعه به مودی یا مطالبه دفاتر و اسناد وی، نسبت به حسابرسی دوره‌های مالیاتی سال تخلف اقدام کند.

در صورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی موقت یا دائم یا انحلال واحد کسب‌وکار، بهره‌برداری از پایانه فروشگاهی به‌طور موقت یا دائم متوقف شود، اشخاص مشمول باید مراتب را ظرف مدت ۱۰روز از توقف بهره‌برداری از طریق کارپوشه در سامانه مودیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.

عدم نصب یا استفاده از سامانه صندوق فروش فروشگاهی یا عدم ثبت صورت‌حساب خرید و فروش جرایمه ای معادل ۲درصد فروش را در پی دارد. ماخذ محاسبه جریمه، آن بخش از فروشی خواهد بود که عملیات آن در سامانه صندوق فروش ثبت نشده یا اطلاعات آن در اختیار سازمان قرار نگرفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: