کد خبر: ۱۹۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۹ - 06 January 2021
یونهاپ در همین رابطه و درادامه گزارش خود می نویسد: ایالات متحده سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های بزرگ خارج شد و تحریم ها علیه تهران را مجددا اعمال کرد. گزارش با یادآوری توقیف یک نفتکش کره جنوبی در آب های تنگه هرمز از سوی ایران نوشته است توقیف این نفتکش بار دیگر موضوع دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را مطرح کرده است.

به گزارش راه امروز: بر اساس اعلام روز سه شنبه بانک های کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) وجوه ایرانی در بانک های کره جنوبی تحت تحریم های ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، مسدود شده است. حال با توجه به توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس باید دید که آیا این پول های بلوکه شده آزاد یا با «مواد اولیه، دارو و واکسن » تهاتر می شود. البته سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که توقیف نفت‌کش کره مرتبط با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور است گفته است: اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.

خبرگزاری یونهاپ روز سه شنبه گزارش کرد از شهریور سال ۱۳۹۸، حدود سه تریلیون وون، پول ایران در یک بانک کره جنوبی مسدود شده است. این پول توسط شعبه بانک ملت ایران در سئول واریز شده است. براساس این گزارش، علاوه بر این سه تریلیون وون، حدود ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران در دو بانک کره جنوبی به نام های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود شده است. در همین رابطه، «حسین تنهایی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی سال گذشته گفته بود که میزان وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است.


یونهاپ در همین رابطه و درادامه گزارش خود می نویسد: ایالات متحده سال ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های بزرگ خارج شد و تحریم ها علیه تهران را مجددا اعمال کرد. گزارش با یادآوری توقیف یک نفتکش کره جنوبی در آب های تنگه هرمز از سوی ایران نوشته است توقیف این نفتکش بار دیگر موضوع دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را مطرح کرده است.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد، روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می شود عبور می کنند. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد. سپاه در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.


در این اطلاعیه تصریح شده است: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه انجام شد.


سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز گذشته دوشنبه نیز در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند. خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

کره جنوبی و پول‌های بلوکه شده

ناگفته نماند که مجلس شورای اسلامی نیز پیش تر طرحی ارایه کرد که طبق آن سازوکار تهاتر ارزهای صادرکنندگان در ازای واردات کالای اساسی در دستور کار قرار گیرد. براساس این طرح، فعالان اقتصادی عنوان کردند که باید لیستی از کالاهای اساسی مانند «مواد غذایی، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو، قطعات لوازم خانگی و مواد اولیه» به منظور بازپس‌گیری دلارهای بلوکه شده، تهاتر شود.

البته مهرماه امسال رییس کل بانک مرکزی نیز در اظهاراتی خبر از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و افزایش صادرات نفت خام و نیز افزایش عرضه ارز در بازار ثانویه را داده بود. اما درباره دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی با وجود اینکه بارها توسط بانک مرکزی به این کشور هشدار داده شده، اما همکاری لازم در این زمینه صورت نگرفت، که رییس بانک مرکزی علت این عدم همکاری را ورود غیرقانونی کالاهای کره ای به کشور اعلام کرده بود.


حالا در تازه‌ترین نشست روسای اتاق‌های مشترک با معاون رییس‌جمهور، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی خبر از آغاز مذاکرات با کره جنوبی برای تهاتر پول های بلوکه شده با «مواد اولیه و دارو و واکسن کرونا» داد.


حسین تنهایی با اشاره به طلب ایران از کره جنوبی، به ارایه دو پیشنهاد پرداخت. او گفت: اولاً ضروری است که این طلب‌ها با مدیریت صرف کالاهای اساسی شوند و از طرفی صندوق حمایت از صادرات و واردات میان ایران و کره جنوبی شکل گیرد. ضمن اینکه مدیریت این صندوق را بخش خصوصی عهده‌دار شود تا امکان جابه‌جایی پول تسهیل شود.


او با بیان اینکه در مورد نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به‌صورت اجمالی مسائلی مطرح شد، گفته بود: در این جلسه مقرر شد تا روش‌های مختلف برای نحوه آزادسازی این پول بررسی شود همچنین مقرر شد تا در این راستا با وزارتخانه‌های مختلف جلساتی برگزار شود. او گفت: برای آزاد سازی و یا تهاتر پول‌های بلوکه شده ایران در گذشته مسائلی مطرح شده بود، مبنی بر اینکه بخشی از این پول‌ها از طریق واردات غذا و دارو آزاد شود، اما در این جلسه برای تهاتر دلارهای ایران با سایر کالاهای کره‌ای نیز مسائلی مطرح شد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره کالاهای مد نظر برای تهاتر دلارهای ایران با کالاهای کره‌ای اظهار کرده: با توجه به اولویت‌های کشور؛ مواد اولیه، دارو، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو و لوازم خانگی و قطعات لوازم خانگی را جزو اولویت‌های لیست تهاتر پول‌های بلوکه شده با کالاهای کره‌ای قرار داده‌ایم. تنهایی تاکید کرد که، مهم‌ترین موضوع بحث تهاتر دلارهای بلوکه شده ایران در کره با واکسن کرونا است که در نشست با آقای جهانگیری به این موضوع پرداختیم و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت درباره این موضوع در حال انجام است.

این فعال اقتصادی همچنین با بیان اینکه رقم پول‌های بلوکه شده در کره چیزی حدود 8 تا 8.5 میلیارد دلار است، گفته بود: برای واردات هر یک از کالاهای تهاتر شده به ازای پول‌های بلوکه شده، رقمی را در نظر می‌گیریم اما باید دید کره‌ای‌ها در این باره چقدر با ایران همکاری و همراهی می‌کنند. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه شده از کره تاکنون در حد طرح و برنامه است، بنابراین در جلسه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با معاون اول رییس‌جمهور راهکارهای مورد نظر برای تهاتر یا آزاد سازی پول‌های بلوکه شده مطرح شد تا با جمع‌بندی این مسائل در وزارتخانه‌های مربوطه طرح و پیشنهادی جامع و کامل تهیه و به کره جنوبی ارایه شود، تا آن کشور نیز در مقابل در مورد طرح ارایه شده تصمیماتی اتخاذ کند. تنهایی در ادامه افزود: قرار بر این بود تا کره 50 میلیون دلار دارو به ایران صادر کند ولی هر دو طرف ایرانی و کره‌ای هنوز روی سه میلیون دلار نیز به توافق نرسیده‌اند وکره جنوبی هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده با ایران انجام نداده است.

واکنش سخنگوی دولت به ارتباط توقیف نفت‌کش کره‌ای با بلوکه شدن پول‌های ایران:

اگر کسی هم گروگانگیر باشد، دولت کره جنوبی است

حال با توجه به توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس باید دید که آیا این پول های بلوکه شده آزاد یا با «مواد اولیه، دارو و واکسن » تهاتر می شود.

هرچند سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که توقیف نفت‌کش کره مرتبط با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور است در اظهاراتی عنوان کرده که اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. علی ربیعی در نشست خبری خود اضافه کرد: حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: ما گروگان گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاش برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم را بگیرد انجام ندادند. سخنگوی دولت اظهار کرد: در مورد این کشتی هم آنچه که مقامات نظامی و قضایی اعلام کردند، بنا بر حکم قضایی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج فارس توقیف شده است قبلا هم به آن هشدار داده شده است. قطعاً درخواست هم درخواست فنی بوده یعنی از سوی یک نهاد فنی این درخواست صورت گرفته و در دنیا هم مرسوم است و مسئله غامض و پیچیده ای نیست.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: