کد خبر: ۱۸۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۹ - 28 December 2020
مقصر بخشی از کسر بودجه دولت بانک‌های دولتی هستند
دولت همه ساله در بودجه خود برای بانک‌ها سهم درآمدی مهمی را در نظر می گیرد. این درآمد اگر محقق نشود یعنی دولت با مشکل کسری بودجه مواجه است.

دولت همه ساله در بودجه خود برای بانک‌ها سهم درآمدی مهمی را در نظر می گیرد. این درآمد اگر محقق نشود یعنی دولت با مشکل کسری بودجه مواجه است.


به گزارش   بانکداری ایرانی ،  بر اساس این گزارش، در سال 1398 مبلغ 1056 هزار میلیارد ریال درآمد از سوی بانکها، در سال 1399 معادل 1165 هزار میلیارد ریال و در سال 1400 معادل 1262 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته‌شده‌ است که انتظار می رود بانکها این میزان از درآمد را همه ساله محقق کنند و در صورت عدم تحقق دولت دچار کسری بودجه و مجبور به استقراض از بانک مرکزی و خلق نقدینگی و غیره شده که همگی برای اقتصاد هر کشوری سم بوده و عاملی برای بروز بحران های اقتصادی می شود.


به گزارش بانکداری ایرانی، همان طور که در جداول زیر مشاهده می شود وضعیت درآمدی بانک‌ها در سه سال 1398، 1399 و 1400 بر اساس بودجه سالیانه مشخص شده است که می توان گفت تاکنون، تنها بودجه سال 1398 محقق شده و می توان در مورد آن قضاوت کرد.


یکی از بانک‌هایی که در بازار سرمایه فعال است بانک پست بانک است که دولتی و خصوصی است و به اصطلاح عامه مردم «خصولتی» است.


دولت پست بانک را در سال 1398 مجاب کرده بود که 15 هزار و 408 میلیارد ریال درآمدزایی داشته باشد.


اما بر اساس صورتهای مالی سال 1398 که از سوی بانک منتشر شده نشان می دهد که کل درآمدهای مشاع و غیر مشاع بانک در سال 1398 معادل 12 هزار و 186 میلیارد ریال است که در نهایت با توجه به هزینه های بانک سود خالص بانک که قابل تقسیم بوده یک هزار و 105 میلیارد ریال براورد شده است.


از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات پست بانک ورشکستگی ان بر اساس ماده 141 قانون تجارت است. زیان انباشته پست بانک در اسفند 1398 معادل 10 هزار و 114 میلیارد ریال بوده یعنی سه برابر سرمایه سه هزار و 233 میلیاردی بانک بوده و باید اعلام ورشکستگی و انحلال می کرد اما دولت و بانک مرکزی مانند بسیاری از بانکهای دیگر و مصالح کشور ازین کار ممانعت به عمل می آورد.

 

سهم بزرگ بانک بورسی ورشکسته در مشکلات آفرینی برای دولت و مردم

این وضعیت در سال 1399 نیز تاحدودی تکرار شده است. دولت در سال 1399 پست بانک را مجاب کرد که 18 هزار و 837 میلیارد ریال درآمد داشته باشد. بر اساس گزارش صورتهای مالی شش ماهه 1399 پشت بانک در شش ماهه نخست حدود 8هزار و 915 میلیارد درآمد از محل مشاع و غیرمشاع داشته که در نهایت سود خالص محقق شده دو هزار و 230 میلیارد ریال است. زیان انباشته پست بانک در شش ماهه نخست سال 1399 معادل 7هزار و 844 میلیارد ریال یعنی دو برابر سرمایه بانک معادل سه هزار و 223 میلیارد ریال است.


سهم بزرگ بانک بورسی ورشکسته در مشکلات آفرینی برای دولت و مردم
این در حالی است که بر اساس این گزارش، نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه 4 آذرماه 1393 مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی ماده 37 طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تا پایان بند (ح) موافقت کردند. این ماده 18بند دارد. در بند ج این ماده آمده است: «شرکتهای دولتی و بانکهای موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری که در بودجه کل کشور برای آنها سود ویژه پیش‌بینی شده است، مکلفند حداقل پنجاه درصد (50%) سود پیش‌بینی شده را هر سال با ساز و کار ماده(5) این قانون به حساب درآمد عمومی واریز نمایند. شرکتهای دولتی که قسمتی از سهام آنها متعلق به بخش غیردولتی است، به تناسب میزان سهام بخش غیردولتی، مشمول پرداخت وجوه موضوع این بند نمی‌باشند و سهم بخش غیردولتی‏ از پنجاه درصد (50%) سود ابرازی(سود ویژه) مذکور باید توسط شرکتهای دولتی ذی‌ربط به سهامداران بخش یادشده پرداخت شود. وصول مبلغ یادشده تابع احکام مربوط و مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 و اصلاحات بعدی آن است.»

 

سهم بزرگ بانک بورسی ورشکسته در مشکلات آفرینی برای دولت و مردم

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: