کد خبر: ۱۸۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - 13 December 2020
معاون حمل و نقل سازمان راهداری از تکمیل پازل حمل و نقل جاده ای کالا در ایران با تاسیس شرکت های خوداتکایی خبر داد و شرایط تاسیس این شرکت ها را اعلام کرد.

 بانکداری ایرانی - معاون حمل و نقل سازمان راهداری از تکمیل پازل حمل و نقل جاده ای کالا در ایران با تاسیس شرکت های خوداتکایی خبر داد و شرایط تاسیس این شرکت ها را اعلام کرد.

مهران قربانی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به ابلاغ ضوابط تاسیس شرکت های حمل و نقل خوداتکایی کالا اظهار کرد: حمل و نقل دارای 3 عنصر اصلی صاحبان کالا، رانندگان و ناوگان و شرکت های حمل و نقل است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون تجارت، مسئولیت حمل کالا برعهده شرکت های حمل و نقل است که باید کالا را در زمان مناسب قیمت به صرفه و ایمن به مقصد منتقل کند.

قربانی با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای سهم 93 درصدی در جابجایی بار کشور را دارد گفت: یکی از موضوعات مهم حمل و نقل جاده ای افزایش بهره وری بویژه در حمل بار است. در حال حاضر یکی از مشکلات رانندگان یافتنن بار در مقصد در سفرهای برگشت است. به عبارت دیگر سفرهای یک سر خالی بهره وری ناوگان را کاهش خواهد داد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برنامه ریزی برای تعدیل این مشکل خبر داد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط سازمان راهداری، با همکاری اساتید دانشگاه صنعت شریف مشخص شد در پازل اجزای حمل و نقل جاده ای در بخش شرکت ها یک کمبود داریم.
قربانی در این باره توضیح داد: در زمان حاضر شرکت های سراسری، شرکت های حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند و شرکت های متداول حمل و نقل را در کشور داریم. این درحالیست که شرکت های حمل و نقل خوداتکایی کالا برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا ، در ایران تاکنون وجود نداشته است.
وی با یادآوری اینکه اکنون حدود 4500 شرکت حمل و نقل در کشور داریم که بجز شرکت های سراسری عمدتا دارای ناوگان معدود ی بوده و بیشتر نقش آنها نقش فورواردری و مدیریت حمل بار و صدور بارنامه برای سایر ناوگان و رانندگان را ایفا می نمایند، اظهار کرد: در دنیا برای افزایش بهره وری سالهاست یک مدل حمل و نقلی دیگری در قالب شرکت فعالیت می کنند که بر اساس آن وظیفه جابجایی بار توسط شرکت های دارای ناوگان ملکی صورت می گیرد. در این مدل شرکت های حمل و نقل خوداتکایی به عوان کریر و حمل کننده بارنامه محموله خود را به صورت سراسری در گستره کشوری در سفرهای رفت و برگشت صادر می کنند. دستورالعمل تاسیس این شرکت ها تهیه و توسط ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه به مزیت های شرکت های حمل و نقل خود اتکایی کالا اشاره کرد و افزود: بزرگترین مزیت این قبیل شرکت ها آن است که مدیرعامل شرکت به عنوان مالک اصلی ناوگان شرکت برای جابجایی کالا برنامه ریزی مناسبی انجام می دهد که باعث می شود تردد یک سر خالی ناوگان بار منتفی شود. ازسویی دیگر کاهش مصرف سوخت به ازای سفرهای رفت و برگشت و کاهش هزینه های حمل و نقل از دیگر مزیت های فعالیت این نوع شرکت هاست.

قربانی با تاکید بر اینکه فعالیت شرکت های خوداتکایی بایستی منطبق بر نظام بازاریابی الکترونیکی باشد اظهار کرد: این شرکت ها موظف هستند ناوگان خود را به سامانه های ردیابی و ناوبری مجهز کنند تا علاوه بر کنترل های لازم از سلامت و امنیت بار نیز مطمئن باشند.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی های شرکت های خود اتکایی تقویت اصل حرفه ای است؛ به عبارتی دیگر مدیر عامل شرکت به عنوان فرد کانونی و محوری مسئولیت مدیریت حمل کالا را برعهده می گیرد و این مسئولیت باعث افزایش ایمنی و سلامت شده و به مرور این شرکت ها تبدیل به شرکت های حرفه ای می شوند.

قبولی در آزمون حرفه ای شرط صدور مجوز شرکت های خوداتکایی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صدور مجوز برای فعالیت شرکت های خوداتکایی را منوط به سپری کردن دوره های آموزشی و داشتن سوابق تجربی اعلام کرد و گفت: مرکز آموزش راهداری پکیج های آموزشی غیرحضوری در قالب کتابچه و فیلم را تهیه کرده و آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. آزمون مربوطه حضوری است و یکی از الزامات تاسیس شرکت ها قبولی در همین آزمون خواهد بود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه به شرایط تاسیس شرکت های خوداتکایی حمل کالا اشاره کرد و گفت: یکی از شروط داشتن حداقل 3 ناوگان است که برای سال اول تا 15 ناوگان نیز قابل افزایش است. برای سال دوم نیز متناسب با عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تعداد ناوگان شرکت ها را تعیین خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: