کد خبر: ۱۸۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - 08 December 2020
در دنیای امروز که بازارهای مالی، سهم بسیار زیادی از اقتصاد دنیا را شامل می شود یکی از بازارهای پر از جذابیت برای سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه گری است اما شرکت های بیمه ایران تنها در بازار سهام اقدام به دادوستد سهام می کنند.

در دنیای امروز که بازارهای مالی، سهم بسیار زیادی از اقتصاد دنیا را شامل می شود یکی از بازارهای پر از جذابیت برای سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه گری است اما شرکت های بیمه ایران تنها در بازار سهام اقدام به دادوستد سهام کرده و در نهایت در شرکت های بزرگ و پرسود سرمایه گذاری می کنند این در حالی است که آنها می توانند به شکل های مختلفی در بورس حضور داشته باشند.


به گزارش بانکداری ایرانی ،   دیگر بورس های دنیا فقط محلی برای دادوستد سهام نیستند بلکه چنان گستردگی پیدا کرده است که هر صنعتی خود در آن دست به خلاقیت های متنوعی می زند. مثلا صنعت بانکداری ، خودروسازی ، غذایی و بیمه بر اساس شرایط صنعت خود با ابزارهای نوین در بورس حضور دارند تا صنعت خود را ارتقا دهند.


شرکت های بیمه در دنیا به چند روش در بازار سرمایه با ابزارهای بیمه گری حضور دارند.
نخستین روش که بسیار پیشرفته و دارای گستردگی بالایی است انتشار اوراق قرضه و سهام بلایای طبیعی است. به عنوان نمونه شرکت اسکور که بازار ILS و اوراق قرضه‌ی بلایا را پوشش می دهد و یکی از بزرگترین شرکت های بیمه اتکایی دنیاست که در این حوزه نقش بسیار بزرگی داشته و اوراقی از بلایای طبیعی در ژاپن تا طوفان در آمریکا و سیل در آسیای جنوب شرقی را پوشش می دهد.


از طرف دیگر شرکت های بیمه می توانند سهام شرکت ها را به عنوان یک کالا در نظر بگیرند؛ چرا که در دنیای امروز شرکت های بیمه در خرید و فروش کالاها چه کالای مصرفی مانند کیف و کفش و لباس و چه کالای سرمایه مانند ماشین الات و تجهیزات مشارکت می کنند. بر همین اساس ورود آنها به بازار سهام و بیمه کردن سهام کار دشواری نیست.


سیاست های معمول خسارت از دست دادن سهام در برابر حوادثی چون :
آتش ، رعد و برق، انفجار (دیگ بخار یا گاز)، شورش، زمین لرزه، آسیب طوفان، طغیان کردن، فرار آب از لوله ها یا مخازن
نشت روغن گرم، نشت آب پاش ، سرقت یا اقدام به سرقت، فرونشست یا زمین لغزش و آسیب تصادفی.


اتفاق دیگری که در گذشته در صنعت بیمه ایران مطرح شده بود بیمه کردن ریسک سهام بود. شرکت های بیمه ایران در این حوزه ورود کردند و ابراز تمایل کردند اما هنوز ابزارهای کافی در اختیار صنعت بیمه نیست.
دقیقا هشت سال از مصاحبه مدیرعامل وقت شرکت بیمه ایران می گذرد که از طراحی بیمه سهام خبر داد و متذکر شده بود: «در صورت تصویب و اجرای این طرح ، سهام داران ریسک کمتری در داد و ستد سرمایه های خود خواهند داشت.این طرح در کنار طرح های دیگر بیمه ای به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است.هنگامی که سهامداران با افزایش صف فروش و افت قیمت ها مواجه می شوند و همزمان به تامین نقدینگی نیاز دارند ، اگر در این شرایط سهام خود را بفروشند با ضرر مواجه خواهند شد و در صورتی که از خدمات بیمه ای سهام بهره مند شوند برای تامین پول مورد نیاز خود مجبور نمی شوند در هنگام افزایش عرضه سهام دارایی های بورسی خود را بفروشند و ان را از بانک ها تامین می کنند که از ضرر و زیان احتمالی هم جلوگیری خواهد شد.» اما هنوز خبر چندانی از آن بیمه نامه نشده است. هرچند ممکن است که صنعت بیمه توانایی چنین پوششی را نداشته باشد اما می تواند در پوشش برگه سهام به عنوان کالا حضور داشته باشد .


همچنین یکی از راه ها که در گذشته شرکت های بورس به آن ورود کرده بودند اوراق تبعی برای بیمه کردن سهام بود هرچند این طرح توفیق چندانی نداشته و مورد استقبال همه بازیگران قرار نگرفت اما شرکت بیمه می تواند با حضور در این عرصه هم جذب نقدینگی کند و هم بازار را پوشش دهد.


در نهایت اینکه شرکت های بیمه می توانند با پویایی و تحرک بیشتر در بازار سرمایه ای که ارزش بازار آن 60 هزار هزار میلیارد ریال است فعال تر شده و تنها به معامله اوراق سهام نپردازند.

لیلا فریادرس
برچسب ها: صنعت بیمه ، بیمه ، سهم ، سهام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: