کد خبر: ۱۸۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - 29 November 2020
سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده بود منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه 98 با لحاظ درآمد ناشی از صادرات این فرآورده نفتی 33 هزار و 877 میلیارد تومان در سال باشد.

به گزارش  فارس، جزئیات برآورد دولت از منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 منتشر شد.

در گزارش جدید بازوی کارشناسی مجلس درباره آثار و تبعات مختلف افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 98 با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ایرادات اجرای این سیاست توسط دولت از لحاظ اجرایی «عدم اطمینان مردم و برخی نمایندگان محترم مجلس از اختصاص تمامی منابع حاصل از افزایش قیمت به خانوادههای کم‌درآمد» بود، آمده است: یکی از مشکلات جدی، تشکیک در عدم استفاده دولت از این سیاست برای رفع کسری بودجه خود بود. به عبارت بهتر با توجه به کسری بودجه دولت، این ادعا برای بسیاری از افراد به‌طور کامل باورپذیر نبود. علاوه‌بر این، ارائه برخی از اطلاعات غیردقیق توسط مخالفین طرح و عدم شفافسازی دولت در موردمنابع حاصل به این مسئله دامن زد. درواقع هنوز یک گزارش مستند در رابطه با منابع و مصارف این طرح ازسوی دولت منتشر نشده است. برمبنای گزارش سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون بودجه مجلس، منابع و مصارف حاصل از اجرای این طرح به شرح جداول زیر است:

شایان ذکر است آنچه در عمل اجرا شد، تفاوت‌هایی با جدول فوق دارد، ازجمله آنکه بنزین سوپر سهمیه‌ای در عمل وجود خارجی ندارد.

این مرکز پژوهشی به نکات زیر در رابطه با جداول فوق اشاره کرده است:
«-کل منابع حاصل از افزایش قیمت برای فروش داخل بدون کسر مالیات، عوارض و سهم شرکت ملی نفت در منابع منعکس شده است. این بدین معناست که بودجه از این منابع هیچ استفاده‌ای نکرده است (در حالت عادی 30 درصد از قیمت فروش بنزین بابت مالیات و عوارض به دولت و شهرداری اختصاص می‌یافت).

- با عدم اخذ مالیات کل منابع پیش‌بینی شده برابر با 33.8 هزار میلیارد تومان خواهد بود که بیش از 30 هزار میلیارد تومان آن صرفاً برای پرداخت یارانه نقدی وعده داده شده مورد نیاز است.

-در حال حاضر، حدود 3 هزار میلیارد تومان از منابع بیش از مصارف پیش‌بینی شده است. البته با توجه به احتمال افزایش مصارف طرح، احتمالاً این مبلغ نیز به مصارف آتی اختصاص خواهد یافت. برای مثال با توجه به نزدیکی درآمد خانوار در دهکهای 6 و 7 و 8 و دشواری شناسایی 7 دهک پایین برای پرداخت یارانه، به احتمال زیاد بر تعداد خانوارهای متقاضی و دریافت‌کننده بسته حمایت نقدی افزوده خواهد شد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود، در عمل کل منابع حاصله (33.8 هزار میلیارد تومان) صرف حمایت شده و حتی این خطر وجود دارد که طرح با کسری نیز مواجه شود.

- همچنین از آنجا که به خودروهای دولتی سهمیه اختصاص نیافته با توجه به افزایش هزینه‌های این خودروها و عدم در نظر گرفتن منابع برای آنها این سیاست موجب کسری بودجه دولت خواهد شد».

گفتنی است گزارش مذکور که اولین گزارش بازوی کارشناسی مجلس درباره افزایش قیمت بنزین در آبان ماه 1398 است، حدود یک هفته بعد از اجرایی شدن این سیاست توسط دولت با هدف نقد و بررسی جوانب مختلف این اقدام دولت و همچنین پیش بینی تبعات احتمالی آن تهیه شده بود ولی در روزهای اخیر و با گذشت زمان حدود یک سال از زمان تهیه آن، بالاخره مجوز انتشار عمومی پیدا کرد و رسانه ای شد.

برچسب ها: قیمت بنزین ، دولت ، بودجه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: