کد خبر: ۱۸۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - 10 November 2020
رئیس‌جمهور آذربایجان گفت که جنگ در قره‌باغ کوهستانی با پیروزی کشورش پایان یافته است.

به گزارش تسنیم به نقل از آناتولی، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی تلویزیونی برای مردم پس از امضای توافقنامه صلح با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: «امروز به جنگ در قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان پایان دادیم».

رئیس‌جمهور آذربایجان با تأکید بر پیروزی کشورش در جنگ قره‌باغ، درباره مفاد توافق صورت‌گرفته اظهار داشت: «از 10 نوامبر ساعت 00:00 آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی اعلام می‌شود».

علی‌اف با اعلام اینکه این توافقنامه به‌معنای شکست ارمنستان است، افزود: «کنترل استان آغدام از 20 نوامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد».

وی با بیان اینکه بر اساس توافق صورت‌گرفته، "استان کلبجر تا 15 نوامبر و لاچین تا اول دسامبر به آذربایجان پس داده خواهد شد"، ادامه داد: «تمامی آوارگان رانده‌شده قره‌باغ و مناطق اطراف به وطن خود باز خواهند گشت».

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: «دولت ارمنستان، آزادی و امنیت حمل و نقل میان جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربایجان را تأمین خواهد کرد».

علی‌اف با تأکید بر ایجاد ساز و کاری برای حفظ صلح در قره‌باغ "با مشارکت ترکیه و روسیه"، عنوان داشت: «نیروی حافظ صلح روسیه به مدت 5 سال در قره‌باغ کوهستانی حضور خواهند داشت، در صورت عدم اعتراض طرفین حضور نیروهای حافظ صلح قابل تمدید خواهد بود».

وی افزود: در این توافق، ایجاد نیروی حافظ صلح مشترک از سوی ترکیه و روسیه پیش‌بینی و ساز و کاری جدید برای مسائل منطقه طراحی شده است.

علی‌اف ادامه داد: نیروی حافظ صلح روسیه شامل 1960 نظامی روسیه با سلاح‌های سبک و 90 دستگاه نفربر زرهی در خط تماس قره‌باغ و گذرگاه لاچین مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نه با خواست و میل خود، بلکه به‌دلیل "مشت آهنین" آذربایجان مجبور به امضای این توافق شده است، افزود: «آزادسازی نزدیک به 300 منطقه مسکونی از 27 سپتامبر تاکنون، کمر ارتش ارمنستان را شکست».

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: