کد خبر: ۱۸۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 26 October 2020
ایرنا - معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: کاراحداث تونل انتقال آب از سد کانی سیب در شهرستان پیرانشهر به دریاچه ارومیه درحال انجام است که با اتمام آن بزرگ ترین طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید به بهره برداری خواهد رسید.

 «قاسم تقی زاده خامسی» روز دوشنبه در گفت و گو با   ایرنا افزود:امید است ظرف امسال آبرسانی از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از طریق کانال ۳۶ کیلومتر زاب به پایان برسد.

وی اضافه کرد: این یک پروژه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است که کاراحداث سدآن(کانی سیب در پیرانشهر) به اتمام رسیده و درحال آبگیری است و تونل هم امید می رود بزودی تمام شود و این یک پروژه بسیار بزرگ برای آبرسانی به دریاچه ارومیه است که افتتاح خواهدشد.

یکسانی وضعیت بارش نسبت به پارسال

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در باره آخرین وضعیت بارش در سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا پایان شهریور۱۴۰۰) گفت: براساس آخرین آمار موجود تاکنون ورودی به سدها حدود چهار درصد کاهش یافته، اما بارندگی در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر تاکنون حدود هفت درصد افزایش یافته است.

وی توضیح داد: براین اساس وضعیت نسبت به سال گذشته به شکل تقریب یکسان است و اتفاق خیلی ویژه‌ای رخ نداده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد پاییز خشکی درپیش است، اما زمستان پر آب خواهد شد.

تقی زاده خامسی افزود: پاییز که تا کنون خشک نبوده و انتظار میرود که پیش‌بینی انجام شده درست نباشد، بهرحال وزارت نیرو خیلی نگران منابع آبی نیست، اما توصیه می‌شود که ما کشور پرآبی نیستیم و باید در استفاده بهینه از منابع آب تلاش شود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: پارسال حوضه دریاچه ارومیه وضعیت از نظر بارش خوبی نداشت که امسال وضعیت بهتری دارد و کماکان امسال باز درسیستان وبلوچستان بارندگی نسبت به سال‌های قبل بیشتر است ولی در اردبیل پارسال خوب نبود، امسال بهتر شده است.

به گزارش ایرنا، رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی پانزدهم مهرماه گفت: طرح کانال انتقال آب سد "کانی سیب" به دریاچه ارومیه از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

فرهاد سرخوش افزود: پیشرفت فیزیکی خود سد کانی سیب به تنهایی ۹۸ درصد است و تاکنون پنج هزار میلیارد ریال برای سد و تملک اراضی اطراف آن هزینه شده‌ است.

وی گفت: پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار کل این طرح در سالجاری است که تاکنون چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

رییس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام کانال آب بین بند "بادین اباد" تا سد "کانی سیب" که طول آن ۴.۶ کیلومتر است مورد نیاز است.
سرخوش گفت: کانال دیگری نیز وجود دارد که شروع آن از خروجی تونل به سمت "گدارچای" به طول ۱۱.۵ کیلومتر است که وطیفه انتقال آب به سمت رودخانه "گدار" و دریاچه ارومیه را به صورت روباز برعهده دارد.
وی بیان کرد: برای کل این پروژه که شامل سد، تونل و کانال است تاکنون ۲۴ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: