کد خبر: ۱۸۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - 10 October 2020
بانک تجارت با اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی ، آثار مالی این رویداد بر صورت های مالی نیمه نخست سال جاری را مثبت مثبت ۹۷۹ میلیون دلاری اعلام کرد . 

بانک تجارت با اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی ، آثار مالی این رویداد بر صورت های مالی نیمه نخست سال جاری را مثبت مثبت ۹۷۹ میلیون دلاری اعلام کرد . 

به گزارش بانکداری ایرانی ،  بانک مرکزی برای دومین بار در سال جدید نرخ ارز را برای تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها افزایش داد. این بخشنامه به منظور استفاده بانک‌ها از نرخ‌های جدید ارز در تدوین صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (۶ ماهه) منتشر شده است و مطابق با آن نرخ هر یک یورو، ۱۲۹۰۰ تومان و برای هر دلار، ۱۱هزار تومان اعلام شده است.

افزایش مداوم نرخ ارز طی یک‌سال اخیر از این جهت که نرخ محاسبات ارزی در صورت‌های مالی رقم ثابتی است و افزایش شکاف با نرخ‌های روز می‌تواند در حجم اسمی دارایی‌های بنگاه‎ها تاثیر بگذارد، لذا لازم است برای جلوگیری از کوچک شدن این دارایی‌ها نرخ‌های محاسباتی به روز شوند. از همین رو بعد از ۶ ماه از بخشنامه قبلی و تعدیل نرخ‌ها، بانک مرکزی مجددا تصمیم گرفت که نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را افزایش دهد.

بر همین اساس بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که آخرین روز سال ۹۸ به بانک‌ها ابلاغ کرد، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در پایان سال ۹۸ را حدود ۲۰ درصد افزایش داد. نرخ تبدیل یورو که قبلا ۸,۵۰۰ تومان بود به ۱۰,۲۰۰ تومان و دلار که قبلا ۷,۵۰۰ تومان بود به ۹هزار تومان تغییر داده شد.بخشنامه مذکور برای تهیه صورت‌های مالی دوره یکساله ۹۸ ابلاغ شد و بخشنامه اخیر هم به منظور محاسبه ‌صورت‌های مالی دوره ۶ ماه اول سال ۹۹ ارائه شده است. در این بخشنامه هم نرخ تسعیر یورو به میزان ۲۶ و دلار ۲۲ درصد افزایش داده شده است. به عبارتی، بانک‌های با تراز مثبت با این رشد به‌صورت میانگین ۲۴ درصدی نرخ تسعیر ارز، بسته به وضعیت ارزی خود سود شناسایی می‌کنند.

بنابراین این وتجارت اطلاعات مربوط تسعیر ارز در سامانه کدال منتشرکرد و اعلام کرد: با توجه به ابلاغ بخشنامه شماره ۲۲۷۱۲۶‏‏/۹۹ مورخ ۱۵‏/۰۷‏/۱۳۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با موضوع نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در شبکه بانکی، مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری میان دوره‌ای منتهی به پایان شهریورماه ۱۳۹۹، به منظور اعمال در دفاتر بانک و تهیه صورت‌های مالی، مبلغ ۱۲۹,۰۰۰ریال برای هر یورو و مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ریال برای هر دلار آمریکا با رعایت سایر شرایط اعلامی در بخشنامه مذکور تعیین شده است.

همچنین نرخ تسعیر اعمال شده در صورت‌های مالی پایان سال مالی ۱۳۹۸، مبلغ۱۰۲,۰۰۰ ریال برای هر یورو و مبلغ ۹۰,۰۰۰ریال برای هر دلار آمریکا بوده است.

با توجه به مراتب فوق و با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت این بانک در تاریخ ۳۱‏/۰۶‏/۱۳۹۹ که حدود نهصد و هفتاد و نه میلیون دلار است قطعا اعمال نرخ‌های جدید در تسعیر، اثر درآمدی را برای بانک به همراه خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به محاسبه میزان اندوخته کاهش ارزش مطالبات مشکوک الوصول ارزی بوده که این امر مستلزم تکمیل فرآیند تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ است.

بنابراین در اولین فرصت، آثار مالی مربوطه در صورت‌های مالی دوره جهت اطلاع عموم سهام‌داران افشا می‌شود.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: