کد خبر: ۱۸۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۷ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 31 August 2020
عضو هیات‌مدیره بانک تجارت ؛
عضو هیات‌مدیره بانک تجارت درباره الزام پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید اینترنتی توسط پرداخت‌یاران و شرکت‌های پرداخت گفت:  پیشنهاد ارائه شده  رقابت  منفی در بازار  ایجاد می کند.

هفته گذشته  جلسه‌ای درباره اصلاح مدل کارمزد با حضور نمایندگان بانک مرکزی، بانک‌های خصوصی، بانک‌های دولتی، شرکت شاپرک، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت‌های پرداخت و انجمن فین‌تک برگزار شد و انجمن فین‌تک طرح پیشنهادی خود برای اصلاح مدل کارمزدهای تراکنش‌های خرید اینترنتی را مطرح کرد. این مدل پیشنهادی حذف الزام پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید اینترنتی از بانک‌ها و الزام پرداخت‌یاران و شرکت‌های پرداخت به پرداخت کارمزد به شبکه زیرساخت پرداخت کشور است. 

به گزارش بانکدای ایرانی ، مرتضی ترک‌تبریزی، عضو هیات‌مدیره بانک تجارت درباره حذف الزام پرداخت کارمزد تراکنش‌های خرید اینترنتی از بانک‌ها و الزام پرداخت‌یاران و شرکت‌های پرداخت به پرداخت کارمزد به شبکه زیرساخت پرداخت کشور  گفت:  پیشنهاد ارائه شده  رقابت  منفی در بازار  ایجاد می کند و رفتن شرکت‌های PSP به سمت مشتری و تفاهم برای مدل کارمزد موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌های PSP خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره بانک تجارت با ارشاره به اینه مدل استاندارد و صحیح کارمزد پرداخت، اخذ کارمزد از پذیرنده فروشگاهی است و نرخ و نحوه تسهیم آن را شبکه تعیین می‌کند گفت: درصورتی‌که نرخ و مبلغ را بر حسب توافق پذیرنده و ارائه‌دهنده خدمت تنظیم کنیم خود موجب ایجاد رقابت منفی خواهد شد که در مدل قبلی نظام کارمزد هم به دلیل شرایط رقابتی و مبهم بودن و عدم امکان نظارت صحیح رگلاتور موجب حذف کارمزد شد.

ترک‌تبریزی گفت: بهای تمام شده تراکنش در شرکت‌های PSP به دلیل ساختار و… بسیار بیشتر از شرکت‌های فین‌تک است و لذا این رقابت نمی‌تواند صحیح باشد همنین تعداد مشتریان شرکت‌های پرداخت‌یار به مراتب کمتر از شرکت‌های PSP است و رفتن شرکت‌های PSP به سمت مشتری و تفاهم برای مدل کارمزد موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌های PSP و احتمالا درگیری خواهد شد. 

وی ادامه داد : موارد مطرح شده در خصوص کیفیت خدمات ارائه شده و ارتقا آن با ایجاد رقابت نمی‌تواند صحیح باشد؛ مشتری همین حالا نیز امکان جابجایی و دریافت خدمت از همه شرکت‌های PSP را دارد.

وی درباره پیشنهاد پرداخت بخشی از کارمزد دریافتی شرکت PSP به پذیرنده گفت:  این نیز خود نشانگر ایجاد رقابت از نوع منفی در بازار است در حالیکه به اعتقاد من قانون کارمزد بایستی شفاف و بر عهده پذیرنده، توسط قانون‌گذار تدوین و ابلاغ شود؛ ضمن آن که باید نظارت کافی در خصوص رعایت همه جانبه آن توسط همه عناصر و بازیگران صنعت پرداخت انجام شود.

عضو هیات‌مدیره بانک تجارت اظهار کرد: پیشنهاد ارائه شده توجیه لازم را ندارد و پیشنهاد می‌شود مبلغ کارمزد تراکنش‌های خرید از پذیرنده و دارنده کارت بانکی دریافت شود و بانک‌ها بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شاپرک و شتاب به‌صورت خالص (واریز مبلغ به حساب پذیرنده پس از کسر کارمزد ) تسویه کنند.

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: