کد خبر: ۱۸۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 15 September 2020
درحالی‌که در چند ماه گذشته به سبب شیوع بیماری کرونا اکثر صنایع در جهان از جمله خودروسازی متحمل خسارات مالی فراوانی شده‌اند، انتشار آمارهایی مبنی بر رونق فروش در بازارهای چین که بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان است، بارقه‌ای از امید را در بازارهای جهانی خودرو به وجود آورده است.

 

جدیدترین آمارهای رسمی حاکی است میزان فروش خودرو در بازار چین در ماه گذشته میلادی آگوست (مرداد-شهریور) رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

کارشناسان همچنین پیش‌بینی کرده‌اند روند رو به رشد صنعت خودروسازی در چین در ماه جاری میلادی سپتامبر(شهریور-مهر) تداوم داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری پلتس، به دنبال اجرای سیاست‌های محرک پولی و مالی از سوی پکن بازار خودروی این کشور با رونق خوبی روبرو شده است.

به باور کارشناسان اقتصادی، افزایش تقاضا برای خرید خودرو در بازار چین می تواند موجبات رونق بازار جهانی فلزات را از جمله فولاد، آلومینیوم و مس به دنبال داشته باشد.

در ماه جولای (تیر-مرداد) میزان فروش خودروهای سواری در سراسر جهان در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی به سبب افزایش شیوع بیماری کرونا با کاهش هفت درصدی روبرو شده است.

این در حالیست که بازار خودروسازی در چین در ماه جولادی رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرد.

صنعت خودرو اروپا نیز به دنبال شیوع کرونا در نیمه نخست سال میلادی جاری ۹۰ میلیارد یورو خسارت دیده است.

اگر چه در حال حاضر نشانه‌هایی از بهبود اوضاع بازار خودرو در جهان در سه ماه دوم سال جاری میلادی به چشم می‌خورد، ‌اما تداوم روند شیوع بیماری کرونا آینده صنعت خودروسازی را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

به نوشته متال بولتن، ‌ انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا در جدیدترین گزارش خود از رکود شدید در صنعت خودروسازی در قاره سبز خبر می‌دهد. پیش‌بینی شده است میزان تولید خودرو تا پایان ۲۰۲۰ در منطقه اتحادیه اروپا که یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خودرو در جهان مانند آلمان را در خود جای داده است با کاهش ۲۵ درصدی روبرو شود.

انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا همچنین می‌گوید به سبب بیماری کرونا میزان تقاضا برای ثبت‌نام و فروش خودروهای سواری در کشورهای اروپایی رو به کاهش است.

در میان دیگر تولیدکنندگان خودرو در جهان، کشورهایی آمریکای لاتین مانند مکزیک، ‌ برزیل و آرژانتین نیز به سبب بیماری کرونا با بحران شدید روبرو شده‌اند.

گفتنی است میزان تولید خودرو در کشورهای مذکور در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه، کاهش ۸۴ تا ۹۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بنابر پیش‌بینی تارنمای بی. سی. جی، میزان تولید در چین، آمریکا و اروپا نیز تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۴ تا ۲۲ درصدی را تجربه می‌کند.

از دیگر سو، اگرچه تولید خودرو در اکثر کشورهای جهان به سبب شیوع بیماری کرونا در مدار ریزشی قرار گرفته و حتی فعالیت خودروسازان ایرانی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده بود، اما بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از رونق این صنعت در کشور و تولید ۲۰۳ هزار و ۱۴۶ دستگاه خودرو از سوی شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از ابتدای سال ۹۹ تا پایان خردادماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد را نشان می‌دهد.

در این مدت، ایران خودرو ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه، سایپا ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه و پارس خودرو ۲۷ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو تولید کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: