کد خبر: ۱۸۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - 14 September 2020
رئیس جمهور گفت: در شرایط تحریم و شرایط سخت، ما مسیر علم و دانش و پیشرفت علمی را فراموش نکردیم و به بهترین شکل انجام دادیم، در نوآوری اگر جایگاه ۱۲۲ بوده امروز جایگاه ما ۶۵ است این نشان می‌دهد که ما در نوآوری چه حرکت خوبی در طول هفت سال گذشته انجام دادیم

رئیس جمهور گفت: در شرایط تحریم و شرایط سخت، ما مسیر علم و دانش و پیشرفت علمی را فراموش نکردیم و به بهترین شکل انجام دادیم، در نوآوری اگر جایگاه ۱۲۲ بوده امروز جایگاه ما ۶۵ است این نشان می‌دهد که ما در نوآوری چه حرکت خوبی در طول هفت سال گذشته انجام دادیم

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ دانشگاه های و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور، گفت: ما در شرکت‌های دانش بنیان دارای توفیق باورنکردنی هستیم.

وی افزود: رشد شرکت‌های ما تقریبا نزدیک صد برابر شده است و اگر شرکت‌های دانش بنیان ما در سال ۹۲ حدود ۵۳، ۵۴ شرکت دانش بنیان بوده امروز به بالای پنج هزار رسیده تقریبا صد برابر هفت پیش شده است.

رییس جمهور ادامه داد: درآمد شرکت‌های دانش بنیان ما در طول این هفت سال ۶۰۰ برابر شده است پس ما در علم، دانش و پیشرفت و تحول دانشگاه‌ها در مسیری هستیم که می توانیم خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم.

روحانی با اشاره به تحمیل تحریم های شدید به کشور از سوی دشمنان و همچنین شیوع بیماری کرونا و اثرات اینها بر اقتصاد و زندگی مردم گفت: در این سالها نگذاشتیم دشمنان به هدف های اصلی خود که شکستن ابهمت نظام، درمانده کردن مردم، تسلیم کشور و نظام در برابر خواست ناحق آنها بود، دست یابند.

رئیس جمهور افزود: همچنین این یک واقعیت مهم است که درآمدهای نفتی کشور که در سال ۱۳۹۰ بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار بود در سال گذشته به اندکی بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافته است و این نشان می دهد که با چه مشکلاتی جامعه ما روبرو است.

روحانی در عین حال تاکید کرد که باید روی پای خود بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی های داخلی استفاده کنیم و چشممان به بیرون نباشد اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان، زندگی سخت و گاهی در مواردی ناممکن است.

دکتر روحانی افزود: با وجود تمامی این مشکلات، همه نیازهای کشور به کالاهای اساسی را در شش ماه نخست امسال به میزان سال گذشته تامین کرده ایم و به رغم رشد منفی ۳.۵ درصدی سه ماه نخست امسال به دلیل شیوع کرونا و قطع صادرات و واردات، شاهد رشد مثبت در تیرماه و مردادماه امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم نه در تاریخ ایران بلکه شاید کمتر در تاریخ جهان شاهد چنین تحریم‌هایی بوده‌ایم. از آغاز سال ۹۷ و تمام سال ۹۷، سال ۹۸ و امروز نیمی از سال ۹۹ با این تحریم شدید مواجه هستیم. اما در عین حال نگذاشتیم دشمنان ما به هدف اصلی‌شان که شکستن ابهت نظام و درمانده کردن مردم و تسلیم کشور و نظام در برابر خواست ناحق آنها بود، برسند.

روحانی ادامه داد: ضربه دشمن در همین فضا است که می‌خواهد رابطه ما را با جهان، دچار اختلال کند و ما باید بتوانیم این مشکلات را در شرایط امروز حل و فصل کنیم. من در همین‌جا خدمت ملت عزیز، اساتید دانشگاه و دانشجویان عرض می‌کنم که علیرغم همه مشکلات، توانستیم آنچه برای کالاهای اساسی ما نیاز بوده، تقریباً در این ۶ ماه به اندازه سال گذشته، در برخی از موارد بیش از سال گذشته را تامین کنیم.

رییس جمهور افزود: در ماه‌های تیر و مرداد تقریبا صادرات و واردات ما به شرایط سال گذشته بازگشت و در برخی زمینه‌ها بهتر شده است و علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات حرکت جامعه و مردم ایران حرکتی بوده است که توانسته معضلات را در حد توان حل و فصل کند.

وی یادآورشد: در زمینه اقتصادی علیرغم مشکلاتی که داشتیم در هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار بزرگ در زمینه های مختلف در کشور هستیم و این به آن معناست که ما سال «جهش تولید» را از یاد نبرده ایم و به آن عمل خواهیم کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: