کد خبر: ۱۸۴۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - 10 September 2020
علاوه بر صعود دوباره آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در سراسر کشور، خبرها از برخی بیمارستان‌های تهران و نیز مشاهدات میدانی حاکی از روند صعودی ابتلا در پایتخت است؛ موضوعی که استاندار تهران نیز آن را رد نکرده و با اعلام وضعیت قرمز سینوسی در استان تهران، از تمدید دورکاری ادارات پایتخت تا پایان شهریور ماه خبر داده است.

علاوه بر صعود دوباره آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در سراسر کشور، خبرها از برخی بیمارستان‌های تهران و نیز مشاهدات میدانی حاکی از روند صعودی ابتلا در پایتخت است؛ موضوعی که استاندار تهران نیز آن را رد نکرده و با اعلام وضعیت قرمز سینوسی در استان تهران، از تمدید دورکاری ادارات پایتخت تا پایان شهریور ماه خبر داده است.

از دو روز پیش (سه‌شنبه)، آمار رسمی وزارت بهداشت موید افزایش دوباره شمار مبتلایان و پایان دوره کوتاه‌مدت تعداد ابتلای روزانه کمتر از ۲ هزار نفر بود؛ موضوعی که در گزارش آماری روز گذشته این وزارتخانه نیز بار دیگر تکرار شد و تداوم این روند خود می‌تواند نشانه‌ای از صعود دوباره آمار ابتلای روزانه باشد؛ صعودی که پیش از این و همزمان با افزایش چشمگیر سفرهای مردم در تعطیلات منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی، برای این روزها پیش‌بینی می‌شد.

این درحالی است که آمارها در ابتدای هفته، روند کشوری بیماری کووید-۱۹ را در هفته منتهی به ۱۴ شهریور ۹۹ کاهشی نشان می‌داد و حالا برخی پیش‌بینی می‌کنند احتمالا یک پیک جدید خفیف در حال شکل‌گیری باشد.

وخیم شدن وضعیت تهران
گرچه آخرین گزارش آماری سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی دو هزار و ۳۱۳ بیمار جدید در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (چهارشنبه) حکایت دارد اما مشاهدات میدانی از برخی بیمارستان‌های تهران، نشان می‌دهد وضعیت پایتخت در حال وخیم‌تر شدن است. گواه این مدعا اظهارات مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی است که دیروز در توییتی به شرح کوتاهی از وضعیت بیمارستان سینای تهران پرداخت و از پر شدن اورژانس بیمارستان سینا از بیماران کرونایی خبر داد. حسین کرمانپور در این توییت نوشت: «۲۴ ساعت نشد که اورژانس از کرونایی‌ها خالی شد و دوباره امروز اورژانس پر شد. ‌این ره که می‌رویم به ترکستان است. شاید واژه جدید نمودار‌های زیگزاگی برازنده‌تر از عبارت پیک ۱ و ۲ و ۳ باشد.»

البته وخیم‌تر شدن وضعیت کرونایی تهران به یک بیمارستان محدود نیست. رضا جلیلی‌خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش هم دیروز در گفت‌وگویی با «ایلنا» اعلام کرد: «تعداد بیماران در حال حاضر در حداکثر میزان خود است و پیش‌بینی این است؛ هر چه به سمت پاییز پیش برویم با روند افزایشی مراجعه‌کنندگان مواجه خواهیم شد، به ویژه با بازگشایی مدارس و رفتن برخی دانش‌آموزان به مدرسه این نگرانی بیشتر شده چون ممکن است، درصد بسیار زیادی از بیماران شامل کودکان شوند.»

استاندار تهران هم دیروز درباره آخرین وضعیت کرونا در استان تهران گفت: وضعیت در استان تهران قرمز و سینوسی است. انوشیروان محسنی‌بندپی توضیح داد که تا روز سه‌شنبه، ۳۱۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری بودند که از این تعداد ۱۰۵۰ نفر در وضعیت حاد بیماری قرار دارند.

به گفته استاندار تهران، دورکاری ادارات استان تهران تا پایان شهریورماه تمدید شده است. او درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی به ویژه مترو گفت: استفاده از ماسک در مترو بالای ۹۵ درصد است و شهروندان این مساله را به خوبی رعایت می‌کنند، ‌اما فاصله‌گذاری اجتماعی به دلیل جمعیت زیاد در مترو نمی‌تواند به خوبی رعایت ‌شود.

۱۲۷ قربانی جدید
فارغ از آنچه در پایتخت می‌گذرد، وضعیت در نقاط دیگر کشور نیز مساعد نیست و ۲۷ استان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت هم دیروز از جان باختن ۱۲۷ نفر از مبتلایان به کووید- ۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر چهارشنبه خبر داد. به این ترتیب تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور از ابتدای اسفند تا ظهر دیروز، بنابر آمار رسمی اعلامی، به ۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش آماری روز گذشته سیما سادات‌لاری در بازه زمانی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، ۲ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها یک هزار و ۲۲۹ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری هستند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به ۳۹۳ هزار و ۴۲۵ نفر رسیده است.

البته ۳۷۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۲۷ استان درگیر
همچنین بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۲۷ استان کشور همچنان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی به سر می‌برند. ۱۳ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار به سر می‌برند.

لاری درباره وضعیت کرونا در استان کرمانشاه با بیان اینکه از اوایل خرداد امسال شاهد یک خیز شدید در موارد ابتلا و بستری در اغلب شهرستان‌های این استان بودیم، گفت: در روزهای پایانی خرداد ماه و روزهای آغازین تیر ماه امسال تعداد موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان به بیشترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از نیمه دوم تیر ماه شاهد روند کاهشی قابل توجه در موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب شهرستان‌های این استان هستیم که البته طی هفته‌های گذشته تا حدی از شدت این روند کاهشی کاسته شده است.

لاری افزود: در حال حاضر شهرستان سنقر در این استان در وضعیت قرمز و شهرستان‌های پاوه و کنگاور در وضعیت هشدار بیماری کرونا قرار دارند.

احتمال بروز فاجعه کرونایی در بویراحمد
از سوی دیگر، گرچه نام استان کهگیلویه و بویراحمد در فهرست استان‌های با وضعیت هشدار کرونایی است اما معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیروز در گفت‌وگویی اعلام کرد وضعیت شهرستان بویراحمد همچنان قرمز و روند کرونا در این شهرستان افزایشی است. به گزارش «ایسنا» احد جمالی در نشست اضطراری ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونای استان، با اشاره به موارد مثبت کرونایی طی ۶ هفته گذشته در شهرستان بویراحمد افزود: با این وضعیتی که افزایش شمار مبتلایان به کرونا در شهرستان بویراحمد دارد طی دو، سه هفته آینده تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در سطح شهرستان بویراحمد قابل توجه و نگران‌کننده خواهد بود.

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز درباره احتمال بروز فاجعه کرونایی در شهرستان بویراحمد طی دو، سه هفته آینده هشدار داد. پرویز یزدان‌پناه در نشست اضطراری ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونای این استان افزود: سرعت فعلی افزایش شمار مبتلایان به کرونا و کنترل نکردن شهرستان بویراحمد، یک فاجعه مرگ و میر را طی دو تا چهار هفته آینده رقم خواهد زد.

او افزود: طی روزهای اخیر نزدیک به ۷۰ درصد موارد مثبت کرونایی استان کهگیلویه و بویراحمد را شهرستان بویراحمد به خود اختصاص داده است. یزدان‌پناه تاکید کرد: روند کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌خصوص شهرستان بویراحمد در حال رفتن به سمت روستاهاست که با این وضع کنترل کرونا در شهرستان بویراحمد را مشکل‌تر خواهد کرد. او با بیان اینکه تا کنون ۶۶۹۲ نفر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند، تصریح کرد: میزان بروز بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴/ ۹ در هر هزار نفر جمعیت بوده که این میزان در کشور ۶/ ۴ در هر هزار نفر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: