کد خبر: ۱۸۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - 07 September 2020
تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی کم‌تراکنش و فاقد تراکنش در مردادماه به‌طور قابل توجهی رشد داشته است و بالا رفتن تعداد آنها در تمامی شرکت‌ها مشاهده می‌شود.

گزارش شاپرک در خصوص سهم شرکت‌های پرداخت الکترونیک از نظر تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی کم‌تراکنش و فاقد تراکنش در مردادماه  حاکی از این است که تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی کم‌تراکنش و فاقد تراکنش به‌طور قابل توجهی رشد داشته است و بالا رفتن تعداد آنها در تمامی شرکت‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارش بانکداری ایرانی ، بر اساس روش معمول در سایر کشورها، پذیرندگان برای استفاده از ابزار کارتخوان فروشگاهی، ناچار به خرید یا اجاره دستگاه کارتخوان بوده و به علاوه موظف به پرداخت هزینه های نصب، نگهداری و نیز پرداخت بهای کاغذ رول مورد استفاده در آن هستند.

در نتیجه در این کشورها، توجه به بهره‌وری در به کارگیری این ابزار بسیار بیشتر است. اما در ایران به واسطه مداخله بانک ها در این امر، نه تنها کارتخوان به صورت رایگان در اختیار پذیرندگان قرار می گیرد، بلکه همه هزینه های مربوطه حتی رول کاغذ رسید نیز به رایگان دراختیار پذیرندگان قرار می گیرد.

به تبع این رویکرد تعدد دستگاه های کارتخوان در فروشگاه ها و در نتیجه فراوانی کارتخوان های فروشگاهی کم تراکنش و فاقد تراکنش مشاهده می شود. متاسفانه بی تفاوتی فروشنده و یا حتی استقبال از افزایش کارتخوان های فروشگاهی به دلیل ارزش نمایشی آن از یک سو و الزام شرکت PSP به نصب کارتخوان بدون توجه به کارایی آن که از قراردادهای این شرکت ها با بانک ها ناشی می شود از سوی دیگر، موجب تشدید پدیده هایی نظیر تعدد کارتخوان نصب شده در هر فروشگاه ها و وجود کارتخوان های کم تراکنش و فاقد تراکنش شده است.

تعریف جدید شاپرک از دستگاه کارتخوان کم تراکنش بدین معناست که پایانه فروش در یک بازده زمانی دو ماهه متوالی کمتر از ۶۰ تراکنش مالی در هر ماه  از جمله خرید، پرداخت قبوض، خرید شارژ یا مانده گیری داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش آن کمتر از  ۲۰ میلیون ریال در هر ماه اعلام شده باشد تا در دسته کارتخوان کم تراکنش قرار بگیرد؛ از سویی دیگر کارتخوان بدون تراکنش، دستگاه پایانه فروشی است که در بازده‌ی سه ماهه حتی یک عدد تراکنش مالی نداشته است و صرفا در شبکه شاپرک فعال است.

سهم شرکت‌های PSP از کارتخوان کم‌تراکنش

بررسی روند تغییر تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی کم‌تراکنش و فاقد تراکنش مالی  طی ابتدای سال ۹۸ تا مرداد ۹۹  

سهم شرکت‌های PSP از کارتخوان کم‌تراکنش

سهم  هر شرکت از تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی کم‌تراکنش و فاقد تراکنش مالی از کارت‌خوان‌های فعال  

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: