کد خبر: ۱۸۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - 05 September 2020
بانک ملت با راه‌اندازی سامانه فرابانک، این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است تا بدون نیاز به مراجعات مکرر به شعبه به صورت آنلاین اعتبارسنجی شوند و براساس رتبه‌بندی صورت گرفته بدون ضامن و وثیقه از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

 بانک ملت با راه‌اندازی سامانه فرابانک، این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است تا بدون نیاز به مراجعات مکرر به شعبه به صورت آنلاین اعتبارسنجی شوند و براساس رتبه‌بندی صورت گرفته بدون ضامن و وثیقه از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

به گزارش بانکدای ایرانی ،   بانک ملت برای توسعه خدمات بانکی غیرحضوری، این سامانه را راه‌اندازی کرده تا متقاضی تنها با یک بار حضور در مراحل پایانی تکمیل مدارک، امکان دریافت وام مورد نیاز خود را از این بانک داشته باشد.

جزییات سازوکار اعطای تسهیلات در سامانه فرابانک

در همین راستا، هادی سپانلو مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت درباره فرا بانك و قابليت هاي این سامانه به خبرنگار بانکداری ایرانی گفت : با هدف ارائه خدمات ٧ضربدر ٢٤ و غيرحضوري طراحي و در فاز اول جهت اعطاي تسهيلاتي با نام بهان و تابش آغاز به كار كرد . متقاضيان جهت درسترسي به اين سامانه مي توانند از طريق سايت بانكداري اينترنتي بانك ملت و با استفاده از نام كاربري و رمزي كه از شعبه دريافت كرده اند وارد سامانه شوند . اين سامانه در واقع تمامي بازيگراني كه در اعطاي تسهيلات مذكور نقش آفريني مي نمايند را در كنار يكديگر گردآورده و با اينجا اكوسيستم ويژه و برقراري همكاري في مابين آنها نسبت به خلق ارزش افزوده اي نظير سرعت بيشتر در پاسخگويي ، دسترسي همگاني و بيست و چهار ساعته به خدمات، تسهيل در فرآيند اعطاي تسهيلات و پيگيري مناسب جهت درخواست هاي ارائه شده اقدام نموده است .در واقع مشتريان (فاز نخست )براي دريافت تسهيلات بهان و تابش صرفا يكبار به شعبه آن هم جهت عقد قرارداد و دريافت تسهيلات مراجعه خواهند نمود و ساير گامهاي مربوط به اعطاي تسهيلات از طريق سامانه انجام مي شود. همچنين توضيحات كافي در هر بخش براي متقاضيان ارائه شده كه در تكميل فرآيند درخواست تسهيلات مفيد و ياري رسان مي باشد.

وی تأکید کرد:  تمامي مدارك مورد نياز نظير مستند درآمدي يا هزينه اي و هر نوع مدرك ديگري از سوي متقاضي در اين سامانه بارگذاري و سپس مورد بررسي قرار مي گيرد.

سپانلو ادامه داد: براي هموطناني كه در زمينه بارگذاري مدارك سيستمي را نمي پسنديد نيز از طريق پست امكان دريافت مدارك مهيا شده است . در صورت نياز استعلام هاي مربوطه نيز أخذ مي گردد. استعلام هاي نظير آگاهي از رتبه اعتباري، چك برگشتي ، ميزان اقساط و ... بصورت خودكار دريافت شده، گام هاي إجرائي براي مشتريان به وضوح نمايش داده مي شود به نحوي كه مشتريان در لحظه مي توانند متوجه شوند چه مقدار از فرآيند را طَي نموده اند . چه قدمها باقمانده و چه پيغام براي ايشان ارسال شده است .

 مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت درباره مشمولان دریافت تسهیلات یاد شده، عنوان کرد: فعلا فاز نخست اين سامانه به بهره برداري شده است . در اين فاز براي متقاضياني كه داري رتبه اعتباري a باشند تسهيلات ويژه اي تحت عنوان بهان تا سقف ٣٠٠ ميليون ريال در نظر گرفته شده كه جهت اعطاي آن نيازي به ضامن نيست و همچنين مشتريان كه بخواهند در قبال وثيقه گروه نقد نسبت به دريافت تسهيلات اقدام كنند ، مي توانند از تسهيلات تابش استفاده كنند . انتظار داريم فاز دوم سامانه فرابانك با ارائه تسهيلات مرابحه با صدور كارت و يا واريز حساب و همچنين تسهيلات قرض الحسنه نيز در طول شهريور ماه امسال به بهره برداري برسد.

سپانلو با بيان اينكه تسهيلات فرابانك مقدمه اي براي كرديت كارت در ايران استب به بانکدای ایرانی  گفت : بانك ملت براي اولين بار نسبت به ارائه تسهيلات بهان براي متقاضياني كه داري رتبه a مي باشند اقدام نموده و براساس ظرفيت اعتباري ايشان كه از شركت مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران اخذ مي گردد تسهيلات را ارائه مي دهد كه براي اعطاي آن ضامن نيز نياز نيست.

مدیر امور طرح و برنامه بانک ملت درباره احزار هويت سامانه فرابانک تصریح کرد:  فعلا فرايند احراز هويت و عقد قرارداد با متقاضيان ، در پايان مراحل و فرايند كاري در شعبه انتخابي متقاضي با صرفا يك بار حضور ايشان در شعبه انجام مي شود . ولي اميد داريم با توجه به بستر مناسب فني و حقوقي كه به وجود آمده و با در نظر گرفتن محدويت هاي موجود يه واسطه ويروس كرونا و با شلوغي شعب و نظاير هم طَي ماه هاي آتي در فاز سوم پروژه ، عقد قرارداد اعطاي تسهيلات را به روش غير حضوري و با مكانيزم گواهي ديجيتال انجام دهيم كه هم اكنون مقدمات آن صورت پذيرفته و طراحي و توليد نيز به زودي آغاز خواهد شد.

سپانلو با بیان اینکه  مبناي اعتبارسنجي مشتريان بر أساس اطلاعات دريافتي از شركت " مشاوره رتبه بندي اعتباري ايران " مي باشد  گفت: اين شركت براساس ٨٧ شاخص مرتبط با ريسك مشتريان نسبت به محاسبه امتياز اعتباري آنها اقدام مي نمايد كه امتياز مذكور به صورت نمادهاي a، b، c و ... نشان داده مي شود .

وی خاطرنشان کرد:  كه بانك ملت اولين بانكي است كه با اتكا به اين رتبه و توجه به ساير شرايط نسبت به اعطاي تسهيلات به مشتريان به صورت مستقيم اقدام نموده است  و   عواملي نظير پرداخت به موقع اقساط تسهيلات ، تعداد تسهيلات اخذ شده ، تسهيلاتي كه توسط مشتري ضمانت شده و تماما به موقع پرداخت شده است و در تعيين نمره ياد شده نقش دارند.

وی درخصوص ضمانت برگشت اصل وام و فرایند ضمانت گیری متقاضیان، گفت : متقاضيان بايد براي دريافت تسهيلات بهان بايد در سامانه فرابانك درخواست دهند و براي مشتريان داراي رتبه a ، ضامن نياز ندارد. اين دسته از مشتريان بواسطه رفتار و عملكرد قابل قبول و اطمينان بخش در امر دريافت و يا ضمانت تسهيلات كه در گذشته از خود نشان داده اند مي توانند با امضاي قرارداد لازم الاجرا (كه در محاكم قابليت پيگيري دارد) نسبت به دريافت تسهيلات مورد نظر اقدام نمايند.

این مقام مسئول در بانک ملت تصریح کرد: براي توسعه فرابانك تا اين لحظه 4 فاز در نظر گرفته شده ؛ فاز اول تولد فرابانك كه با امكان اعطاي تسهيلات بهان و تابش همراه بوده است . در فاز دوم به توسعه محصولات اعتباري در اين سامانه توجه شده كه اميد مي رود در همين ماه به ثمر برسد. فاز سوم شامل احراز هويت و امضاي الكترونيكي قراردادهاي تسهيلاتي است كه طَي ماه هاي آتي شاهد آن خواهيم بود و بدين ترتيب كل فرآيند مكانيزه مي شود . فاز چهارم ارائه خدمات به متقاضياني است كه در اولين گام مشتري بانك ملت نيستند و بانكداري اينترنتي بانك ملت برايشان فعال نشده است .

 

لیلا فریادرس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: