کد خبر: ۱۸۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 31 August 2020
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز با تاکید بر این‌که سرمایه گذاران باید بتوانند احساسات خود را کنترل کرده و بر اساس منطق و سهامی که خریداری می‌کنند، با دید میان مدت و بلندمدت در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند، گفت: کسانی که دانش لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند، بهتر است به شکل سرمایه گذاری غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان یا شرکت‌های سرمایه گذاری فعالیت کنند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز با تاکید بر این‌که سرمایه گذاران باید بتوانند احساسات خود را کنترل کرده و بر اساس منطق و سهامی که خریداری می‌کنند، با دید میان مدت و بلندمدت در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند، گفت: کسانی که دانش لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند، بهتر است به شکل سرمایه گذاری غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سبدگردان یا شرکت‌های سرمایه گذاری فعالیت کنند.

 سیدعلی پایتختی اسکویی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که معتقد است شرایط کلی بازار بورس بسیار مثبت بوده و با توجه به این‌که عرضه‌های اولیه نیز از طریق دولت و سازمان خصوصی‌سازی وارد بورس شده، شرایط رو به رشدی در بازار حاکم است، اظهار کرد: تا پایان سال هم انتظار داریم که بازار در حال رشد باشد؛ البته گاه ممکن دچار نوساناتی هم شود که امری طبیعی بوده و نوسان، جزو ذات بازار است.

وی با اشاره به نوسانات و نزول شاخص کل بازار بورس طی هفته‌های اخیر، بیان کرد: این نزول نیز در نتیجه هیجانات روانی بود، چراکه از دو سه ماه پیش در فضای مجازی جو سازی می‌شد که در شهریور ماه بازار بورس دچار نوسان شده و منفی خواهد شد، به همین جهت جو روانی باعث شد که بسیاری از مردم به این جوسازی‌ها اعتماد کرده و خود به خود عرضه‌ها زیاد شود؛ همچنین مسائل مربوط به عرضه دومین صندوق دولتی نیز باعث تشدید این فرآیند شد.

وی با تاکید بر این‌که بازدهی بورس در میان‌مدت و بلندمدت بیشتر از سایر بازارها مثل طلا، ارز، مسکن و... است، افزود: سرمایه گذاران باید با دید میان‌مدت و بلندمدت در بازار بورس فعالیت کنند؛ چراکه سرمایه گذاری در تمامی بازارها با ریسک همراه بوده و همان اتفاق و سیر نزولی که در بازار بورس اتفاق افتاد ممکن است در سایر بازارهای موازی هم اتفاق بیافتد، اما مردم در سایر بازارها حساسیت چندانی نشان نداده و با دید بلندمدت به موضوع نگاه می‌کنند، در حالی که در بازار بورس درصدی از سرمایه گذاران، رفتارهای احساسی و هیجانی دارند.

وی با بیان اینکه افراد بی اطلاع از بازار سرمایه با توجه به جو روانی و شایعات بر روند رشد بازار اثر گذاشته و خودشان هم از سرمایه گذاری گریزان می‌شوند، گفت: این افراد باید با دید منطقی و بدون هیجان در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و بپذیرند که نوسان جزوی از ذات بازار بوده و ریسک در تمامی بازارها وجود دارد؛ کسی که وارد بازار بورس می‌شود باید ریسک را هم بر اساس منطق و اصول قبول کند.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز با بیان این‌که بازار بورس همچنان سودآور بوده و آمارها هم این موضوع را تایید می‌کند، گفت: برای رسیدن به بازدهی در بازار بورس باید با دید بلندمدت و میان‌مدت سرمایه گذاری شود و سرمایه‌گذاران باید منطقی رفتار کرده و از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز کنند؛ توصیه می کنم سرمایه‌گذاران به جوسازی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی اعتماد نکنند، چراکه صرفا جو روانی بوده و اعتماد بدان باعث ضرر سهامداران می‌شود.

وی با بیان این‌که بازار بورس کشورمان، بازاری در حال توسعه بوده و نقش سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی در این بازار بسیار مهم و تعیین کننده است، افزود: سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی در حمایت از بازار بورس اهمیت بسیاری دارند و در بحث بازارسازی و حمایت از سهم نقش بسیار مثبتی داشته و همه جای دنیا باید این حمایت و بازارسازی اتفاق بیفتد؛ در بازار بورس کشورمان نیز اینگونه است.

پایتختی اسکویی اظهار کرد: برداشت اشتباهی در این رابطه در بازار بورس کشورمان مشاهده می‌شود و خریداران حقیقی(عامه مردم و سرمایه‌گذاران غیرحقوقی) به رفتار خریداران حقوقی توجه کرده و رفتار خود را در بازار بورس با رفتار حقوقی‌ها تطبیق می‌دهند که کاری غیرمنطقی است.

وی افزود: هرچند رفتار حقوقی‌ها در بازار بورس تعیین کننده است، اما سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی انگیزه‌های متفاوتی از سرمایه‌گذاری دارند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی رفتارهایشان بر اساس شرایط کلی شرکت و راهبرد آینده شرکت بوده و انگیزه‌های متفاوتی دارند، اما سرمایه‌گذاران حقیقی و افراد عادی باید بر اساس اطلاعات بنیادی شرکت‌ها، شرایط سودآوری، فروش و رشد سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

نگار کریمی
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: