کد خبر: ۱۸۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - 30 August 2020
مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این که شیوع کرونا باعث ایجاد رکود و ضرر برای شرکت‌های دانش‌بنیان فناور شد از روی آوردن این شرکت‌ها به توسعه تکنولوژی‌های روز برای توانبخشی از راه دور خبر داد.

 

دکتر امیرسالار جعفرپیشه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر شیوع کرونا بر شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه توانبخشی گفت: شیوع کرونا باعث ایجاد رکود و ضرری برای شرکت‌های دانش‌بنیان فناور شد. از آن جایی که افراد آسیب‌پذیر به کلینیک‌های توانبخشی مراجعه می‌کنند، طبیعتا یکی از اولین جاهایی که به دلیل شیوع کرونا با زیان مواجه شد کلینیک‌های توانبخشی بودند. متعاقبا شرکت‌هایی که با کلینیک‌های توانبخشی طرف حساب بودند هم متضرر شدند.

وی افزود: طبیعتا ما نمی‌توانستیم دست روی دست بگذاریم تا شرایط بهتر شود. در نتیجه، به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز حرکت کردیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این که «استفاده از تکنولوژی‌هایی برای توانبخشی از راه دور همانند واقعیت مجازی منجر به این می‌شود که مریض نیازی به جابه‌جایی در سطح شهر نداشته باشد و در منزل خود تمرینات توانبخشی را دریافت کند»، گفت: فرد درمانگر نیز می‌تواند از کلینیک یا منزل خود بدون تماس مستقیم با بیمار از بستر اینترنت و یا بسترهای مخابراتی با بیمار در ارتباط باشد. بیمار از این روش می‌تواند درمان خود را دریافت کند و یا مورد ارزیابی بالینی قرار گیرد. شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی خوب توانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند و از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند.

جعفرپیشه در توضیح چگونگی استفاده از واقعیت مجازی گفت: ما تمرینات توانبخشی را در قالب بازی‌های جدی به بیماران ارائه کردیم.

مدیر توسعه فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانستند مطالباتی را که از مدت‌ها قبل از کلینیک‌ها داشتند، وصول کنند؛ زیرا کلینیک‌های توانبخشی درآمدهای خود را از دست داده بودند. علاوه بر آن، شرایط تحریمی هم برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی افزود: برخی از قطعات و مواد اولیه وارداتی است و به دلیل شرایط تحریم نمی‌توانیم آن‌ها را وارد کنیم. بعضا مجبور می‌شویم این قطعات را چند برابر گران‌تر خریداری کنیم یا چندین بار طراحی محصول را تغییر دهیم تا ابزار خود را با وسیله‌ای که در حال حاضر موجود است، روانه بازار کنیم. اگر هم بخواهیم خرید خارجی انجام دهیم و کسی حاضر به معامله با ما باشد، در حواله کردن پول مشکل داریم.

جعفرپیشه که مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه توانبخشی نیز است، در پاسخ به پرسشی درباره صادرات محصولات گفت: طبیعتا به صادرات محصولاتمان علاقمند هستیم، اما متاسفانه مجوزهای لازم به سرعتی که باید، صادر نمی‌شود. برای شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه‌ گمشده‌ای در تسهیل صدور مجوزهای لازم برای صادرات وجود دارد. راهکار این مسئله این است که قانونگذاران مختلف و مسئولان نهادهای مختلف رگولاتوری هم‌اندیشی کنند. نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد که از فناوران حمایت می‌کند، اما بخشی که باید مجوزهای لازم را صادر کند و از تولید حمایت کند خود را مستقل از ماجرا می‌داند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: