کد خبر: ۱۸۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - 17 August 2020
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 2129 واحد به رقم یک میلیون و 815 هزار و 695 واحد رسید.

به گزارش  فارس، بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته با کاهش حدود 90 هزار واحدی شاخص کل روبه‌رو شده بود که عمدتا ناشی از رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران حقیقی بود، امروز گر چه در ابتدای بازار شاخص کل ریزشی بود، اما با باز شدن نماد شستا شاخص کل در نهایت 2129 واحد افزایش یافت و به رقم یک میلیون و 815 هزار و 695 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن امروز 2824 واحد کاهش یافته و به رقم 487 هزار و 740 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار که ناشی از ارزش تعداد سهام در قیمت آن مربوط به همه شرکت‌های بورسی است، به بیش از 6 میلیون و 796 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از 15.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.5 میلیون نوبت معامله و به ارزش 16 هزار و 374 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

همچنین معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 6 هزار و 288 میلیارد تومان داد و ستد کردند که مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از 22 هزار و 662 میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل بورس تنها 0.12 درصد رشد کرد، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.12 درصد افزایش یافت، شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و نیز شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 0.58 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور بدون تغییر ماند.

شاخص بازار اول بورس فقط 0.6 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات عمده در آن انجام می‌شود، تنها 0.2 درصد افزایش یافت.

امروز نماد شستا، فولاد مبارکه و ملی مس به ترتیب بیشترین اثر افزایش در شاخص کل بورس را داشتند. همچنین نمادهای مخابرات، کشتیرانی، همراه اول و ایران‌خودرو به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را بازی کردند.

نمادهای پربیننده امروز در بورس تهران شامل فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، بانک صادرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پارسیان، بانک تجارت و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بوده است.

امروز همچنین در فرابورس ایران شاخص کل 218 واحد کاهش یافته و به رقم 19 هزار و 123 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 244 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 660 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 288 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ‌گهر ایران‌زمین و بیمه پاسارگاد به ترتیب بیشتری اثر تقویتی شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، بانک دی، ذوب‌آهن و آریا ساسول به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌‌گذاری میراث فرهنگی و صنایع ماشین‌های اداری ایران بوده‌اند.

به گزارش فارس، کارشناسان همواره تأکید می‌کنند با توجه به حضور گسترده مردم در بورس تهران توصیه می‌شود، مردم اولاً از پس‌اندازهای کناری خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند ثانیاً برای ورود به بورس روش غیرمستقیم یعنی خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا صندوق‌هایی با درآمد ثابت،‌شرکت‌های هلدینگ و سهام عرضه اولیه و نیز سهام شرکت‌های ارزنده خریداری کنند و در خرید سهام از افراد متخصص و امین مشورت بگیرند.

کارشناسان همواره تأکید کردند: سرمایه‌گذاران بورس از پیروی کانال‌های تلگرامی و افراد سیگنال‌فروش و فضای مجازی پرهیز کنند و از رفتار هیجانی در خرید و فروش سهام پرهیز کنند و در سهامداری صبور بوده و سهام ارزنده خود را مفت از دست ندهند.

در دو روز گذشته تحت تأثیر فضای هیجانی و نیز تأیید و تکذیب عرضه دارا دوم و نیز عرضه اوراق سلف نفتی متأسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی در بورس رفتار هیجانی از خود نشان داده و این رفتار باعث افت شدید شاخص کل بورس شد اما امروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی اعلام کرد دولت قصد دارد از سرمایه‌گذاران در بورس حمایت کند و این مسأله باعث شد جریان بازار از روند نزولی به روند رو به رشد تغییر پیدا کند.

همچنین معاون نظارت سازمان بورس محسن خدابخش اعلام کرد: هیچ اتفاق بنیادی در بورس روی نداده که شاخص کل بخواهد ریزش کند و این مسأله بیشتر ناشی از رفتار هیجانی برخی سرمایه‌گذاران تازه وارد است.

علی سوری
خبرهای مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: