کد خبر: ۱۸۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 27 July 2020
به گفته مدیرعامل بیمه سرمد، انتقال سهام از بازار پایه به بازار فرابورس از برنامه‌های مهمی ‌است که مقدمات آن انجام شده که امیدواریم در سال جاری این اتفاق رخ دهد. در همین راستا قرار است که سرمایه شرکت از ۲۱۰۰میلیارد ریال به ۲۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد که احتمالا این مهم تا ماه آینده محقق خواهد شد. در گام بعدی قرار است که افزایش سرمایه شرکت به ۴هزار میلیارد ریال مطرح شود.
شرکت بیمه سرمد در هفتمین سال فعالیت خود، درحالی توانسته جایگاه خوبی را در میان مشتریان و صنعت بیمه کشور به دست آورد که کسب رتبه یک توانگری مالی، جهش و بهبود ترکیب پرتفوی، افزایش سهم بازار، رشد قابل توجه در بیمه‌های عمر و زندگی، افزایش سودآوری، رشد بازدهی سرمایه‌گذاری و... بیانگر همین موضوع است. بیمه سرمد علاوه بر تحقق اهداف و برنامه‌های استراتژیک شرکت، توانسته گام‌های مثبتی را در راستای تحقق اهداف کلان صنعت بیمه کشور به منظور فرهنگ‌سازی موثر در این حوزه و شناخت مزایای استفاده از خدمات بیمه‌ای در رشته‌های مختلف در میان اقشار مختلف جامعه بردارد. آن‌طور که مدیرعامل بیمه سرمد تاکید می‌کند: بیمه سرمد بنا دارد که همچنان این مسیر را طی کند و در جهت ارتقای جایگاه بیمه در کشور گام‌های موثری بردارد. 

مهدی مهدوی در همین راستا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تشریح فعالیت‌های بیمه سرمد و اقدامات در حال انجام این شرکت پرداخت و با بیان اینکه در سال ۹۸ جهش بزرگی در بخش پرتفوی شرکت داشتیم و توانستیم پرتفوی یک هزار میلیاردی را محقق کنیم، گفت: در سال گذشته توانسته‌ایم سهم بیمه سرمد را در بازار بیمه کشور به ۶/ ۱درصد برسانیم در حالی‌که افق شرکت برای سال ۹۸ کسب سهم ۴/ ۱ درصدی از بازار بود که البته ادامه این مسیر همچنان از برنامه‌های شرکت است. وی با تاکید بر این موضوع که در بحث بهبود ترکیب پرتفوی نیز توانستیم طبق برنامه پیش رفته و در سه ماهه نخست امسال بخشی از این هدف را محقق کنیم، یادآور شد: با توجه به اینکه بیمه‌های درمان و شخص ثالث رشته‌های نامطلوب و زیان‌ده صنعت بیمه شناخته می‌شوند، تلاش کرده‌ایم با اصلاحاتی در ترکیب پرتفوی شرکت، تعادلی را در این بخش ایجاد کرده و بخشی از نگرانی سهامداران را در این حوزه کاهش دهیم.
 افزایش سهم بیمه‌های عمر در سرمد
مهدوی معتقد است: از ‌آنجا که بیمه شخص ثالث ماهیت اجباری دارد، عدم کنترل این رشته می‌تواند در سال‌های آینده شرکت را از لحاظ نقدینگی و انجام تعهدات دچار مشکل کند. برای پیشگیری از بروز این مشکل نیز تلاش‌هایی را در بهبود ترکیب پرتفوی شرکت انجام دادیم که نتیجه این اقدامات هم سهم پایین ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث سرمد در مقایسه با سهم ۴۰ درصدی صنعت است.

وی در ادامه به سهم بیمه درمان در پرتفوی شرکت اشاره کرد و گفت: اگر چه بیمه‌های درمان جزو رشته‌های زیان‌ده صنعت محسوب می‌شود و از ضریب خسارت بالایی برخودار است، اما با توجه به انعقاد قرارداد بیمه‌های درمان تکمیلی کارکنان بانک صادرات، سهم این رشته افزایش یافته است. به این ترتیب سهم بیمه‌های درمان در پرتفوی بیمه سرمد در بخش غیرسهامداری که تقریبا با سهم این رشته در صنعت، یکسان است، چیزی حدود ۳۲ درصد و در بحث سهامداری ۳۵ درصد است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده تا سهم بیمه درمان در پرتفوی شرکت عدد بالایی داشته باشد که در تلاشیم این نسبت را متناسب کرده و سهم بیمه درمان را در سبد پرتفوی شرکت کاهش دهیم و این یکی از برنامه‌های شرکت است.

مدیرعامل بیمه سرمد در عین حال سهم بیمه‌های آتش‌سوزی را در صنعت بیمه حدود ۵ درصد عنوان کرد و افزود: این سهم در بیمه سرمد به ۹ درصد رسیده که اتفاق خوبی است. ضمن اینکه سهم بیمه‌های زندگی هم در بیمه سرمد به ۱۸درصد رسیده، درحالی که این میزان در صنعت ۱۵درصد است. به گفته این مسوول بیمه این رشد در شرایطی در بیمه سرمد محقق شده که شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، مشکلات مالی زیادی را برای افراد ایجاد کرده و تاثیرخودش را بر صنعت بیمه گذاشته است. به هرحال در سه ماه نخست امسال، توانستیم سهم بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم که این موضوع در کنار کاهش سهم بیمه‌های ثالث و درمان، یک موفقیت بزرگ برای شرکت به شمار می‌آید.

 به دنبال افزایش سرمایه هستیم
به گفته مدیرعامل بیمه سرمد، انتقال سهام از بازار پایه به بازار فرابورس از برنامه‌های مهمی ‌است که مقدمات آن انجام شده که امیدواریم در سال جاری این اتفاق رخ دهد. در همین راستا قرار است که سرمایه شرکت از ۲۱۰۰میلیارد ریال به ۲۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد که احتمالا این مهم تا ماه آینده محقق خواهد شد. در گام بعدی قرار است که افزایش سرمایه شرکت به ۴هزار میلیارد ریال مطرح شود.

مهدوی با بیان اینکه در بحث کیفی‌سازی و افزایش رضایت‌مندی مشتریان تلاش داریم تا زمان رسیدگی به پرونده‌های خسارت را کوتاه‌تر کنیم، افزود: درحال حاضر متوسط زمان رسیدگی، ارزیابی و پرداخت خسارت در بیمه‌های درمان ۱۴ روز است که براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است، درصدد هستیم متوسط این زمان را به زیر ۱۰ روز برسانیم. این موضوع در رشته‌های بیمه شخص ثالث، مسوولیت، و حتی رسیدگی پرونده‌های حقوقی شرکت درحال پیگیری است.

وی افزایش توانگری مالی و افزایش سهم شرکت از بازار را از برنامه‌های مهم و کلان این شرکت عنوان کرد و گفت: در هفت سال فعالیت شرکت بیمه سرمد همواره رتبه توانگری شرکت یک بوده است، اما با این وجود در تلاش هستیم تا در سال جاری هم رتبه خوبی را در بین شرکت‌های بیمه دراین حوزه به دست آوریم. البته این موضوع درحالی اتفاق افتاده است که پرتفوی شرکت رشد زیادی داشته و فروش شرکت با افزایش روبه‌رو شده است. دراین راستا موضوع افزایش سرمایه و کیفیت پرتفوی را به عنوان مکانیزم‌های رشد توانگری مالی شرکت در دستور کار قرار داده‌ایم.

 مدیرعامل بیمه سرمد، در بخش دیگری ازاین مصاحبه تاکید کرد: با توجه به روند رو به رشد بازار سرمایه، یکی از ظرفیت‌های مناسب برای سودآوری و افزایش بازدهی شرکت سرمایه‌گذاری در این بازار است؛ بیمه سرمد نیز از نیمه دوم سال ۹۸ اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کرد که نتیجه این اقدام هم این شد که بازدهی شرکت از حدود ۱۸۶ درصد سال گذشته به ۲۵۶ درصد رسید. این در حالی است که ریسک بازارها را مورد توجه قرار داده و سرمایه‌گذاری‌هایمان را متنوع‌تر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیمه سرمد درحوزه زیرساخت‌های برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات نیز موفق بوده است، گفت: راه‌اندازی خط ۱۵۱۶ برای ارتباط با مشتریان در سراسر کشور و رونمایی از وب اپلیکیشن سرمد برای دسترسی روی تمامی ‌پلت‌فرم‌های موبایل به عنوان اقدامات این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات است. همچنین سامانه تحلیل پروژهای بیمه را طراحی و رونمایی کردیم و هم‌اکنون در مناقصات به هر قیمتی وارد نخواهیم شد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داده که صدور آنلاین بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه از جمله این برنامه‌هاست. سعی داریم در حوزه بیمه عمر نیز فرم درخواست‌ها را به صورت الکترونیکی انجام دهیم چون اعتقاد داریم با شیوع ویروس کرونا، مردم دیگر رغبت چندانی به خرید‌های حضوری ندارند.

 طرح جدید در روزهای کرونایی
این مسوول بیمه در ادامه به طرح جدید سرمد پس از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و همزمان شیوع ویروس کرونا در کشور، این موضوع مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که باعث شد برخی افراد رغبت کمتری به خرید بیمه‌نامه نشان دهند یا حتی برای کاهش هزینه زندگی‌شان، بیمه را از سبد خریدشان حذف کنند. وی با بیان اینکه این موضوع سبب شد تا بیمه سرمد با توجه به نیاز جامعه و شرایط حاکم بر اقتصاد به فکر طراحی بیمه‌نامه جدیدی با عنوان بیمه کرونا بیفتد، افزود: سعی کردیم آن دسته از افرادی را که فاقد پوشش بیمه‌ای لازم بودند با هزینه اندک تحت پوشش قرار دهیم تا دغدغه و نگرانی آنان برای هزینه‌های احتمالی ابتلا به کرونا کاهش یابد. براین اساس، افرادی که دارای بیمه تکمیلی یا درمانی نیستند، با خرید این بیمه‌نامه می‌توانند هزینه‌های ابتلای احتمالی به کرونا را پوشش دهند. در واقع با خرید بیمه کرونا، افراد علاوه بر پوشش هزینه‌های پزشکی، تحت پوشش بیمه فوت نیز قرار می‌گیرند.

مهدوی با بیان اینکه برای جلوگیری از تردد‌های غیر ضرور در سطح شهر نیز، شرکت این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند بیمه کرونا سرمد را به صورت آنلاین از طریق وب اپلیکیشن سرمد خریداری کنند، یادآورشد‌: همچنین در راستای توسعه فرهنگ بیمه و متنوع‌سازی بیمه‌نامه‌ها، بیمه سرمد درحال برنامه‌ریزی برای ارائه دو محصول دیگر در حوزه بیمه‌های عمر است که امیدواریم با دریافت مجوز از بیمه مرکزی، تا دوماه آینده از آن رونمایی و وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در‌حوزه بیمه یک الزام است و این فرهنگ‌سازی باید از سوی صنعت بیمه شکل بگیرد،افزود: البته در کنار فرهنگ‌سازی و آگاهی دادن، برخی سیاست‌های تشویقی هم می‌تواند به این موضوع کمک کند. مثل اقدامی‌ که در صنعت بیمه در حال انجام است و بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه را ملزم کرده نسبت به بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث اقدام کنند. علاوه براین حرکت به سمت آنلاین‌ کردن فرآیند صدور بیمه‌نامه و آسان‌سازی شرایط برای خرید بیمه، تقسیط فرآیند پرداخت حق بیمه و... از دیگر اقداماتی است که شرکت‌های بیمه آن را در پیش گرفته اند تا بلکه چنین گام‌هایی باعث تشویق افراد برای خرید بیمه در کشور شود.

 اجباری کردن برخی رشته‌های بیمه‌ای
این مسوول بیمه در ادامه در پاسخ به این پرسش که اجباری کردن برخی از رشته‌های بیمه‌ای تا چه حد می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور کمک کند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت بیمه برای پوشش ریسک‌های موجود، به نظرمی‌رسد باید برخی رشته‌های بیمه اجباری شود تا مردم مجبور شوند آن را خریداری کنند. در رشته‌ای همچون آتش‌سوزی، اعتقاد دارم که این اتفاق باید رخ دهد تا نگرانی‌هایی که دراین حوزه وجود دارد هم از جانب بیمه‌گذاران و هم بیمه‌گران رفع شود.

به گفته وی متاسفانه در کشور ما، به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ بیمه، افراد تا زمانی که احساس نیاز نکنند و برای آنها حادثه‌ای رخ ندهد، اقدام به خرید بیمه‌نامه نمی‌کنند که مشابه چنین شرایطی را پس از سیل سال گذشته یا زلزله‌هایی که در کشور اتفاق افتاد دیدیم. پس از بروز این اتفاقات، شرکت‌های بیمه با حجم بالایی از تقاضا برای خرید پوشش بیمه آتش‌سوزی و سیل مواجه شدند که متاسفانه با فروکش کردن این تب، اقبال هم برای خرید کم شد.

مدیرعامل بیمه سرمد با بیان اینکه سهم بیمه آتش‌سوزی در ترکیب پرتفوی شرکت‌ها چیزی در حدود ۵ درصد است که این نشان می‌دهد در جامعه ما هنوز بیمه یک ضرورت تلقی نمی‌شود، تصریح کرد: در حالی که اهمیت بیمه از جمله بیمه آتش‌سوزی با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور، یک الزام تلقی می‌شود و داشتن آن می‌تواند تا حد زیادی از نگرانی‌های مردم کم کند.

 ضرورت شناسایی نیاز‌های جدید بیمه‌ای
مهدوی با اشاره به این موضوع که برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم و باید کار بسیاری دراین حوزه انجام شود‌، در ادامه بر متنوع‌سازی محصولات بیمه‌ای و ارائه محصولات جدید براساس نیازهای جامعه تاکید کرد و یادآور شد: همچنان که بازار بیمه‌ای کشور پیش می‌رود، نیازهای جدیدی مطرح می‌شود که باید این نیازها، شناسایی و در راستای رفع آن اقدام شود. مثلا با توجه به رواج استفاده از اینترنت، شبکه و ارتباطات دیجیتال، نیاز است پوشش‌های بیمه‌ای متناسب با این فضا طراحی و ارائه شود تا ریسک‌های موجود در این حوزه را بتواند پوشش دهد، یا با توجه به رواج فروش اعتباری، لازم است محصولات بیمه‌ای در این حوزه بازتعریف شود تا ریسک‌های موجود در این بخش کاهش یابد.

به گفته این مسوول بیمه، اگر شرکت‌های بیمه‌ای به دنبال ارائه محصولات جدید باشند، این موضوع می‌تواند ضمن ایجاد رقابت سالم در صنعت بیمه، هم نفع بیمه‌گذاران را به همراه داشته باشد، هم نفع بیمه‌گران را. رقابت ناسالم در بین شرکت‌های بیمه، در نهایت باعث می‌شود شرکت‌ها در ایفای تعهدات و در زمان پرداخت خسارت دچار مشکل شوند. ضمن اینکه فروش محصول با قیمت پایین، خود یک عامل مخرب در این صنعت است چون به این رقابت ناسالم بیشتر دامن می‌زند. بهتر این است که جذب مشتری از طریق ارائه محصول باکیفیت باشد تا نرخ‌شکنی.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: