کد خبر: ۱۷۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 27 June 2020
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: ارزش هر تن سیمان در ایران ۹ دلار و در بازارهای خارجی ۶۰ تا ۷۰ دلار است که این تفاوت قیمت، به صورت یارانه انرژی روانه جیب خارجی ها می‌شود.
 
ایرنا/ «رضا جمارانیان » روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: عمده سود سیمان صادراتی ایران عاید مصرف‌کننده خارجی و دلال‌های صادرکننده می‌شود، چنانچه قیمت آن در داخل درست قیمت گذاری می‌شد، وضعیت بهتر بود.

این فعال صنفی خاطرنشان ساخت: سیمان در بخش حمل و نقل هزینه بالایی دارد و این از مبادی تولید تا مصرف، آشکار است.

قیمت سیمان کیلویی ۲۰۰ تومان 

جمارانیان با بیان اینکه قیمت یک پاکت سیمان ۵۰ کیلوگرمی درب کارخانه ۱۰ هزار تومان (معادل کیلویی ۲۰۰ تومان) است، گفت: آیا میتوان ارزانتر از این نرخ برای کالاهای تولیدی رقمی را ثبت کرد.

وی اضافه کرد: قیمت نازل سیمان تولیدی ایران سبب شد تا دولت عراق واردات این ماده ساختمانی را ممنوع سازد زیرا باعث زیان تولیدکنندگان عراقی شد، اما صادرات کلینکر به این کشور تداوم دارد.

عدم تاثیر قیمت سیمان در ساختمان 

به گفته رییس انجمن یاد شده، تاثیر قیمت سیمان در ساختمان صفر است، چنانچه برای ساخت یک واحد مسکونی اسکلت بتنی انتخاب شود، به میزان ۰.۴ درصد در قیمت تمام شده یک واحد مسکونی نقش دارد و به ازای ساخت یک متر مربع اسکلت بتنی، سه پاکت سیمان مصرف می شود.

وی یادآور شد: چنانچه ارزش متوسط یک متر مربع ساختمان در مناطق محروم کشور چهار تا پنج میلیون تومان باشد، تاثیر ۳۰ هزار تومانی و یا ۶۰ هزار تومانی به ازای هر متر مربع خواهد داشت. 

سهم ۵۰ درصدی دلال‌ها از قیمت سیمان  

جمارانیان افزود: اگر امروز قیمت سیمان درب کارخانه به ازای یک پاکت سیمان ۱۰ هزار تومان باشد، ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد و در واقع مابه ازای مبلغ به جیب دلالان و حلقه بین تولید تا مصرف انتقال می یابد. 

وی خاطرنشان ساخت: رشد نرخ ارز موجب افزایش هزینه تامین قطعات وارداتی و از سوی دیگر افزایش هزینه آجرهای نسوز مورد مصرف در کوره‌های سیمان شده است، علاوه براین هزینه برق را دولت هفت درصد افزایش داده، ضمن اینکه برای تولید کننده سیمان ۱۵ درصد تمام می شود.

به گزارش ایرنا، امروز ظرفیت سیمان کشور به بیش از ۸۵ میلیون تن رسیده و انتظار می رود تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت سیمان کشور برسد.
برچسب ها: سیمان ، یارانه انرژی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: