کد خبر: ۱۷۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - 14 June 2020
بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز اعلام کرد از نظر سهم بازار نفت، اوپک برنده بی چون و چرا در سال های آینده خواهد بود. کاهش سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت به نفع اوپک است.
 
به گزارش  تسنیم به نقل از بلومبرگ، پس از خروج بازار نفت جهان از بحران ویروس کرونا، تغییر شگفت انگیزی در آن به وجود آمده است: وابستگی بیشتر به نفت خام اوپک.

در حال حاضر سازمان کشورهای تولید کننده نفت و متحدانش در تلاش برای افزایش قیمت نفت، از سهم خود در بازار صرف نظر کرده اند و میلیون‌ها بشکه از تولید خود را به خاطر کاهش تقاضا در اثر همه گیری ویروس کرونا از بازار بیرون برده اند.

این گروه طی سه سال گذشته به خاطر عرضه مازاد نفت در بازار در اثر رونق تولید شیل آمریکا، سهم فروش خود را کاهش داده است. قبل از همه گیری ویروس کرونا پیش بینی می شد گروه اوپک و متحدانش مجبور شوند تولید خود را بیش از پیش طی سال‌های آینده پایین بیاورند.

ولی تحولات اخیر فرصت دیگری در اختیار اوپک قرار داده است. پس از آنکه سقوط قیمت نفت سرمایه گذاری در بخش نفت را در سراسر جهان از پروژه‌های بزرگ بیگ اویل گرفته تا حفاری در میادین شیل آمریکا، کاهش داد، برخی تحلیلگران عقیده دارند اوپک میتواند دوباره موقعیت از دست رفته خود را احیا کند.

مایکل دلا ویگنا، سرپرست تحقیقات صنعت انرژی در گلدمن ساچز می گوید:« از نظر سهم بازار نفت، اوپک برنده بی چون و چرا در سال های آینده خواهد بود. کاهش سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت به نفع اوپک است».

 قبلاً هم هشدار داده شده بود که کاهش سرمایه گذاری طی دهه گذشته پس از سقوط بازار نفت در 2014 باعث کمبود عرضه می‌شود و این کمبود را اوپک جبران خواهد کرد. ولی بازار نفت هیچ گاه دچار کمبود نشد چون صنعت شیل آمریکا تولید بالایی داشت.

 در عوض، گروه 60 ساله اوپک مجبور شد در 2016 با سایر رقبای خود مثل روسیه ائتلافی تشکیل دهد تا تولید نفت را پایین بیاورند. این گروه طی ائتلافی با عنوان اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم گرفت کاهش تولید خود را تا 2022 ادامه دهد. کمیته نظارت اوپک نشستی در 18 ژوئن برگزار می کند تا بار دیگر شرایط بازار را بررسی کند.
 

 هنوز خیلی زود است که بگوییم آخرین پیش بینی ها درمورد کمبود عرضه نفت درست است یا نه. ولی نشانه های اولیه حاکی از این است که اوپک می‌تواند پس از گذر از کاهش تولید فعلی، قدرتمندتر از گذشته بازگردد.

 سقوط قیمت نفت آرزو های دولت ترامپ برای استقلال انرژی در آمریکا را به تعویق می اندازد.  تولید نفت خام آمریکا 15 درصد در دو ماه گذشته پایین آمده و به 11 میلیون بشکه در روز رسیده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده سرمایه‌گذاری در بخش شیل این کشور نصف شده است و شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

 یک مسئله با اهمیت تر نسبت به کاهش تولید شیل آمریکا، 60 درصد کاهش سرمایه گذاری سالانه در پروژه های بلند مدت طی پنج سال گذشته است که تولید نفت رقبای اوپک را تا حدود 37 میلیارد بشکه نگه داشته است.  به گفته گلدمن ساچز، تأثیر این کاهش سرمایه گذاری سال آینده مشخص می‌شود و رشد عرضه نفت در خارج از اوپک متوقف خواهد شد.
برچسب ها: اوپک ، جنگ نفت ، شیل آمریکا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: