کد خبر: ۱۷۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - 07 June 2020
رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از تولید دانش فنی پرورش صدف خوراکی در کشور خبر داد.
 
 
 محمد صدیق مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دریا یکی از نعمات الهی در اختیار انسان است، گفت: هزاران سال است که بشر از دریا استفاده کرده و با پیشرفت تکنولوژی و ساخت ابزارهای جدید و دقیق، موفق به برداشت حداکثری از منابع دریا شده که متاسفانه این برداشت بی رویه سبب آسیب به موجودات دریایی و نابودی محیط زیست آنها شده است.

وی افزود: این وظیفه دانشمندان و محققان است که ضمن تعیین حداکثر میزان برداشت و نحوه برداشت به دنبال راه‌هایی برای بازسازی ذخایر دریایی و یا تولید آنها در خارج از محیط دریا باشند. با این اوصاف، صدف های خوراکی یکی از منابع درآمد موجود در دریاست که در اکثر کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا نسبت به برداشت آنها اقدام شده است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد: هم اکنون دانش فنی پرورش بسیاری از گونه ها تعیین شده است. با توجه به اینکه پرورش این موجودات در محیط طبیعی صورت می گیرد و احتیاج به هیچگونه غذای اضافی ندارند و از طرفی باعث تمیز شدن محیط اطراف خود می گردند (آب محیط را فیلتر می کند)، اشتغال زایی، ارزآوری و مهاجرت افراد تحصیل کرده به مناطق محروم را سبب می شود.

به گفته مرتضوی با وجود موارد فوق، در کشور ما تاکنون پرورش صدف به صورت تجاری انجام نشده است. اگرچه تحقیقات در مورد آن به خوبی صورت گرفته و زمینه های کشت تجاری آن فراهم است.

این مقام مسئول در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد: هدف از اجرای این پروژه، دستیابی به دانش فنی پرورش صدف در دریا و کمک به اشتغال نوار ساحلی از طریق ترویج یافته های مرتبط با آن است.

مرتضوی در ارتباط با مراحل اجرای پروژه بیان کرد: مکان یابی با معیارهایی نظیر جنس بستر دریا، کیفیت آب، جریان های دریایی و عمق آب، از مهمترین پارامترهای در نظر گرفته شده است که با توجه به داده های به دست آمده و بررسی های صورت گرفته، ۳ منطقه در غرب بندر لنگه مد نظر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: انتخاب گونه مناسب برای پرورش با توجه به سهولت دسترسی، امکان جمع آوری، میزان گوشت و اندازه صدفچه‌ها صورت گرفت و گونه مورد نظر، پس از انتخاب از دریا جمع آوری و به دو مزرعه از پیش تعیین شده منتقل شد.

با بیان اینکه با انتقال نتایج حاصل از این طرح به بهره برداران از طریق اجرای پروژه های ترویجی، می توان برای کمک به اشتغال ساکنان محلی غرب استان هرمزگان، گامی اساسی برداشت و از این رو، شعار جهش تولید را به عمل، نزدیک‌تر کرد، اظهار کرد: یک مزرعه تولید صدف خوراکی با ظرفیت ۱۰ تنی، می تواند حداقل به طور مستقیم برای ۳ نفر ایجاد اشتغال کند. ضمن اینکه طول مدت برای بازگشت سرمایه ثابت، کمتر از ۲ سال برآورد می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: