کد خبر: ۱۷۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - 06 June 2020
حسام بصیری – کارشناس بازارسرمایه
شاخص کل هفته  گذشته را با رشد ۴۹ هزار واحدی پشت سر گذاشت. هفته ای که خبری از عرضه اولیه غزر نبود. حجم معاملات نسبت به هفته های قبل روند کاهشی داشته است و شاهد خروج نقدینگی از سوی حقیقی ها از بازاربودیم .

نسبت پی به ای در بورس و فرابورس نیز در محدوده بالای ۲۰ قرار گرفته است که بدین ترتیب پی به ای بورس به مسکن رسید. 

برگشت مناسب بازارو جهش دلار در اوایل هفته، فشارهای فروش و صف فروش‌هایی که به دلیل احتمال عرضه سهام عدالت وجود داشت، از هفته پیش تداوم داشت، جمع شد و بازار شاهد برگشت مناسبی بود.

دلار نیما صعودی بوده و به نزدیک ۱۶ هزار تومان رسیده است . دلار آزاد  نیز در آستانه ۱۷ هزار تومان قرار گرفت. این موضوع به حفظ قیمت سهام‌های دلاری مانند فولادی و فلزی و معدنی شد. از سوی دیگر، با رفع قرنطینه و کاهش محدودیت‌ها در کشورهای توسعه یافته از جمله آلمان و انگلیس و بازگشت چین به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا، قیمت‌های جهانی بهبود داشت. 
 
نزول نیروگاهی ، رشد گروه های کوچک 

مس در بیش از ۵۳۰۰ دلار و روی در محدوده ۲۰۰۰ دلار تثبیت شده است. قیمت شمش ایران نیز با رشد روبرو شده است. روند نزولی قیمت‌های محصولات پتروشیمی نیز متوقف شده و این گروه در بازار با اقبال مواجه شده است. 

گروه نیروگاهی با وجود اقبال افزایش نرخ برق، روند نزولی دارند. عمده علت آن، پی به ای ‌های عجیب و غریب این گروه است. گروه روی نیز با صف خرید در عمده نمادها روبرو شده است. در گروه های کوچک مانند دامپروری و غذایی و قندی ، عمدتا با رشد همراه بوده است.

بازگشایی مثبت و صف خرید
هفته گذشته را می‌توان هفته هلدینگ‌ها نامید. هلدینگ‌های چند رشته‌ای از گروه‌های اصلی مورد اقبال بازار هستند. پایین بودن قیمت به ناو مهم‌ترین عامل رشد قیمت این گروه بوده است. اخبار و شایعاتی در خصوص پذیرش شرکت‌های تابعه این هلدینگ‌ها و واگذاری سهام و شناسایی سود بالا از دلایل دیگر این رشد است. 

به نظر در بازار ابهام پالایشی‌ها را پایانی نیست. در حالی که به عرضه ETF پالایشی نزدیک می‌شویم، دولت هر کاری برای بهبود و اقبال و رشد قیمت این شرکت ها می کند. این گروه که در شرایط کاهش قیمت نفت و کاهش کرک اسپرد و کاهش فروش و تقاضای نفت، باید با کاهش قیمت روبرو می شد، اما در پی اراده دولت برای واگذاری شاهد رشد ۱۰۰% در عمده نمادها بوده است. این گروه هفته گذشته پس از افشا اطلاعات تغییر نرخ ارز مربوط به صادرات و بنکرینگ نفت کوره در سال ۱۳۹۷ ( با بیش از دو سال تاخیر ) روبرو شد که شاهد توقف همه نمادها در نیمه هفته و بازگشایی مثبت و صف خرید آن بودیم. در حالی که باید اطلاعات تا تیر ۱۳۹۸ نهایی شود، اما اکنون اعلام شده است. تعدیل‌های مثبت حدود ۳% تا ۱۰۰% توسط شرکت‌های پالایشی ارائه شده و پس از بازگشایی با صف خرید روبرو شدند.

تعیین تکلیف عدالت 
نحوه فروش سهام عدالت تعیین تکلیف شد و افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند می توانند درخواست فروش ۳۰% از پرتفوی خود را بدهند. عمده پرتفوی سهامداران عدالت در هر کد حدود ۱.۶ میلیون تومان هلدینگ خلیج فارس و ۱.۱ میلیون تومان فولاد مبارکه و ۷۵۰ هزار تومان ملی مس و پالایش نفت تهران است. انجام معاملات سهام عدالت به صورت بلوکی و انتقال معاملات سهام عدالت به خارج از ساعت بازار اثر فروش را در نمادهای سهام عدالت کاهش داده است. هر چند عدالت سهامداران عدالت با سایر سهامداران شرکت ها در ابهام است. 

فشار فروش و رشد قیمت 
گروه خودرویی پس از رشدها در بازگشایی، هفته را با فشار فروش به پایان رساند. بانک ها متعادل شدند و سهام هایی در این گروه که با اخبار تجدید ارزیابی روبرو هستند، با رشد قیمت مواجه شدند. گروه دارویی همچنان مثبت است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: